Decizia vine pe fondul unor dificultăți financiare majore, cauzate de stocuri supraîncărcate, cheltuieli ridicate și imposibilitatea de a atrage capital suplimentar. Compania, cunoscută drept cel mai mare producător european de motociclete, a fost nevoită să reducă masiv personalul, afectând direct aproximativ 3.600 de angajați la unitățile din Mattighofen, Munderfing și Schalchen.
Ce măsuri se iau pentru angajați?
Austria Superioară, Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă (AMS) și partenerii sociali lucrează pentru a minimiza impactul asupra angajaților prin crearea unei fundații de sprijin. Aceasta are scopul de a oferi resurse pentru recalificarea profesională, permițând angajaților disponibilizați să obțină noi competențe și să se reintegreze pe piața muncii.
Costurile fundației sunt estimate la 4 milioane de euro pentru 300 de angajați, fiind suportate în principal de AMS, în timp ce compania KTM nu poate contribui din cauza statutului de insolvență
Salariile pentru luna noiembrie și bonusurile de Crăciun vor fi plătite din fondul de compensare a insolvenței, finanțat din contribuțiile angajatorilor. KTM a anunțat că intenționează să acopere din surse proprii salariile aferente lunii decembrie. Totuși, un aspect controversat este faptul că antreprenorul Stefan Pierer și co-acționarii săi au încasat dividende de 68 de milioane de euro în 2022, generând critici privind lipsa unui sprijin direct pentru fundația dedicată angajaților
Cauzele crizei financiare
Grupul Pierer Mobility a raportat o scădere drastică a veniturilor, determinată de probleme structurale și operaționale. Supraîncărcarea stocurilor și cheltuielile ridicate cu cercetarea și dezvoltarea au pus presiune pe lichidități, iar planurile de restructurare prevăd o reducere semnificativă a performanței operaționale pentru anii 2025-2026. Estimările arată pierderi financiare de ordinul sutelor de milioane de euro pentru anul fiscal 2024
În plus, grupul a fost afectat de o scădere cu 90% a valorii acțiunilor de la maximul atins în 2022, ceea ce a limitat capacitatea companiei de a atrage noi investiții. În pofida dificultăților, KTM intenționează să-și mențină proiectele strategice, inclusiv participarea în MotoGP, văzută ca o componentă esențială pentru brand
Viitorul grupului KTM
Deși criza reprezintă un moment critic, Stefan Pierer a declarat că redimensionarea operațiunilor are ca scop asigurarea continuității grupului și revenirea pe o traiectorie de creștere. Totuși, restructurarea va presupune concedieri suplimentare și costuri asociate, cum ar fi amortizări și cheltuieli cu reorganizarea. Angajații care au fost disponibilizați înainte de insolvență nu vor beneficia de sprijinul fundației, generând o altă sursă de nemulțumire
KTM rămâne, însă, o marcă iconică în industria moto, iar comunitatea sa globală de fani speră că această „pauză tehnică” va duce la un nou început solid. În acest context, implicarea statului și a partenerilor sociali este esențială pentru a sprijini atât angajații, cât și redresarea companiei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News