Studiul, realizat pe 12 piețe europene cu scopul de a analiza relația femeilor din diferite generații cu banii, precum și evoluția lor financiară, mai relevă că dintre acestea, 37% cu vârste cuprinse între 25 și 39 de ani nu cred că vor atinge această independență în viitor, procent care crește la 65% în grupul de vârstă 40-59 de ani.
Independența financiară este, totuși, unul dintre principalele obiective pentru opt din zece portugheze intervievate (84%), peste media europeană (70%) și a unor țări precum Spania (74%) sau România (76%).
Principalele motive
Femeile care au considerat că nu au această independență financiară (22%) au evidențiat ca principale motive faptul că nu câștigă destui bani (41%) sau că câștigă prea puțin (38%). În ciuda acestui fapt, 78% dintre femeile portugheze se simt independente din punct de vedere financiar. Principalele motive invocate sunt faptul că au venituri proprii (87%), că au economii pentru a face față oricărei probleme financiare (25%) sau că folosesc instrumente financiare (10%).
Studiul evidențiază, de asemenea, că evoluția în Portugalia a fost pozitivă de-a lungul anilor, întrucât șapte din zece femei consideră că sunt mai independente din punct de vedere financiar decât femeile din familia lor din generațiile anterioare, ușor peste media europeană (67%) și doar în urma Bulgariei (74%), României (74%) și Spaniei (74%). Deja 20% dintre femei consideră că au același nivel de independență ca și predecesoarele lor și doar 10% spun că au mai puțin.
Inegalitatea de gen rămâne un obstacol
Studiul arată că mai este încă un drum lung de parcurs în ceea ce privește egalitatea de gen, întrucât 62% dintre femeile din Portugalia consideră că au mai puțină independență financiară decât bărbații, un procent care se situează peste media europeană (52%).
Aproape jumătate dintre femei (49%) au citat munca suplimentară neplătită pe care o fac, cum ar fi îngrijirea copiilor și a persoanelor în vârstă, ca fiind principalul motiv pentru care sunt dependente, pe lângă faptul că bărbații câștigă salarii mai mari și, deși se simt mai puțin independente decât bărbații, majoritatea consideră că facturile ar trebui împărțite în mod egal cu partenerul lor (93%).
Economiile gospodăriilor înregistrează progrese
Când au fost întrebate despre repartizarea cheltuielilor în gospodăria în care au crescut, 63% dintre femeile din generația 1950 (cu vârste cuprinse între 60 și 75 de ani) au declarat că cheltuielile sunt asumate de tată, un procent care scade pe măsură ce se succed diferitele generații, ceea ce se întâmplă și pe celelalte piețe analizate.
Astfel, 42% dintre femeile portugheze din cea mai tânără categorie de vârstă (25-39 de ani) afirmă că cheltuielile erau deja împărțite în mod egal între tată și mamă, în timp ce acest lucru se întâmpla doar în 26% dintre gospodăriile celor cu vârste cuprinse între 60 și 75 de ani.
La întrebarea referitoare la persoana responsabilă în prezent de plata cheltuielilor gospodăriei, 46% dintre femei au declarat că le împart cu partenerii lor, iar 29% au declarat că sunt responsabile de plata integrală a acestora. Cele mai tinere femei cu vârste cuprinse între 25 și 39 de ani sunt cele care împart cel mai mult facturile în mod egal cu partenerii lor (46%).
În mod similar, numărul total al femeilor portugheze intervievate care nu trăiesc într-o uniune consensuală a declarat că, dacă ar trăi, ar dori să împartă cheltuielile cu partenerul lor în mod egal (93%) și doar 5% preferă ca partenerul lor să își asume majoritatea costurilor, cifră care, în medie europeană, urcă la 13%.
Cunoștințe financiare insuficiente
În ciuda progreselor înregistrate în ceea ce privește independența economică, mai mult de jumătate dintre femeile intervievate (55%) consideră că cunoștințele lor financiare sunt foarte elementare sau inexistente. Mai exact, 38% susțin că au cunoștințe de bază, iar 7% nu au cunoștințe deloc, situându-se doar în urma femeilor franceze, italiene sau spaniole.
Datele arată, de asemenea, că mai mult de jumătate dintre femeile intervievate au dificultăți în înțelegerea diferitelor concepte economice, cum ar fi investițiile (59%), tehnologia și aplicațiile bancare (34%), impozitele (27%) și ipotecile (18%).
Instrumente tehnologice
Opt din zece femei consideră că tehnologia joacă un rol important sau esențial în gestionarea finanțelor lor, o cifră mai mare decât în țări precum Spania (68%), Austria (65%) sau Germania (63%).
Când au fost întrebate care sunt cele mai utile instrumente pentru a-și gestiona finanțele, șapte din 10 femei portugheze spun că folosesc serviciile bancare online, iar femeile mai tinere (cu vârste cuprinse între 25 și 59 de ani) sunt cele care le folosesc cel mai mult. Printre principalele motive se numără comoditatea (77%), ușurința accesului (52%), simplitatea și rapiditatea (35%).
În ciuda acestui fapt, procentul de utilizare a serviciilor financiare online (76%) este sub media europeană (83%), spaniolă (86%) sau românească (85%). Există, de asemenea, ușoare diferențe în ceea ce privește utilizarea acestor servicii în funcție de grupele de vârstă: 78% dintre femeile cu vârste cuprinse între 25 și 39 de ani utilizează serviciile bancare online, cifră care scade la 72% în grupa de vârstă cuprinsă între 60 și 75 de ani. Dintre femeile care utilizează serviciile bancare online, aproape jumătate (42%) declară că fac acest lucru de când aveau între 5 și 10 ani.
Resurse digitale
Printre resursele digitale despre care femeile consideră că le-ar ajuta cel mai mult să își gestioneze finanțele se numără aplicațiile bancare (38%), precum și aplicațiile pentru gestionarea economiilor sau controlul cheltuielilor (37%).
Maria Antónia Saldanha, Country Manager al Mastercard în Portugalia, subliniază că acest studiu relevă modul în care femeile din întreaga Europă se simt în legătură cu gestionarea finanțelor lor și provocările cu care se confruntă în acest sens.
"Deși există diferențe între țări, este clar că majoritatea femeilor își doresc o mai mare libertate financiară. Chiar dacă se află într-o poziție mai bună decât femeile din generațiile anterioare, mai sunt încă progrese de făcut și bariere care trebuie depășite pentru a face acest lucru posibil.
La Mastercard, lucrăm constant la modalități de îmbunătățire a serviciilor noastre pentru a contribui la depășirea principalelor provocări, prin programele noastre de promovare a egalității, incluziunii și diversității, dar și prin resurse, instrumente și aplicații pentru o mai mare incluziune și o mai mare independență financiară."
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News