Comisia Europeană a anunțat că aceste tarife suplimentare vor varia de la un producător la altul și se vor adăuga celor 10% deja existente. Scopul este de a restabili concurența loială între producătorii occidentali și cei chinezi, care, conform Bruxelles-ului, au beneficiat de subvenții publice „nedrepte” din partea guvernului de la Beijing, ceea ce a dus la denaturarea pieței. Guvernul chinez a reacționat imediat, îndemnând UE să-și corecteze „practicile greșite” și rezervându-și dreptul de a lua „măsuri necesare” pentru a-și proteja companiile.
Producătorul chinez cel mai afectat va fi grupul SAIC, proprietarul mărcii MG, ale cărui importuri de mașini electrice în Europa vor fi supuse unor taxe de până la 48%. Exporturile de mașini electrice din China ale gigantului Geely (care deține Volvo, Polestar și Smart) vor fi taxate cu 31%, în timp ce BYD se va confrunta cu un tarif de 27,4%. Pentru ceilalți producători, inclusiv cei occidentali care produc în China prin alianțe locale, taxa suplimentară va fi de 21% dacă au cooperat cu ancheta Comisiei Europene și de 38% dacă nu au cooperat. Tesla va fi evaluată separat.
Mașinile electrice din China se scumpesc din 4 iulie
Noile tarife vor intra în vigoare după 4 iulie și vor avea un efect imediat, dar provizoriu, deoarece decizia Comisiei Europene va trebui confirmată de guvernele statelor membre. Germania, Ungaria și alte țări din Europa Centrală și de Est s-au declarat deja împotrivă, temându-se de represaliile Beijingului. Purtătorul de cuvânt al cancelarului german Olaf Scholz a cerut Uniunii Europene să înceapă imediat discuțiile cu China pentru a evita noi obstacole în calea comerțului global.
Pentru a anula decizia, va fi necesară o majoritate calificată în cadrul Consiliului UE, adică cel puțin 15 voturi. Franța și Spania și-au declarat deja sprijinul pentru tarife, dorind să protejeze industria auto națională și să încurajeze companiile chineze să deschidă fabrici în Europa. Direcția guvernului italian nu este încă clară, deși ministrul afacerilor și al "Made in Italy", Adolfo Urso, a salutat creșterea tarifelor UE asupra mașinilor electrice chinezești „pentru a proteja producția europeană”.
Exporturile de mașini electrice din China către Europa au crescut de șapte ori în patru ani, de la 1,6 miliarde de dolari în 2020 la 11,5 miliarde de dolari în 2023. Această creștere a fost susținută de numeroase companii occidentale care și-au relocat o parte din producția pentru piața europeană în China.
În ultimul an, cota de piață a mărcilor chineze de vehicule electrice în UE s-a cvadruplat, ajungând la 8% din totalul vehiculelor electrice înmatriculate. Companii precum BYD și Geely au investit în nave de transport pentru a putea livra 560.000 de mașini pe an în Europa până în 2025 și până la 1,7 milioane în 2026. Noile tarife ar putea afecta aceste investiții, deși, conform unor estimări, tarifele impuse de UE nu vor fi suficiente pentru a anula complet avantajul costurilor de producție din China.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News