„De regulă, atunci când se acordă un ajutor de restructurare, trebuie luate măsuri pentru a limita denaturarea concurenței. Reducerea numărului de rute operate de TAROM și a numărului de aeronave aparținând companiei și menținerea acestei capacități reduse pe întreaga durată a perioadei de restructurare se numără printre măsurile propuse de autoritățile române pentru a limita denaturarea concurenței pe piața internă ca urmare a intervenției statului. Comisia a examinat proiecțiile financiare ale TAROM și ipotezele care stau la baza acestora și a concluzionat că planul de restructurare al companiei poate restabili viabilitatea sa pe termen lung într-un interval de timp rezonabil”, se arată în răspunsul vicepreşedintei executive a Comisiei Europene, Margrethe Vestager.
Eurodeputatul AUR Adrian Axinia consideră că, în acest context, ajutorul de stat în valoare de 473,69 milioane RON (aproximativ 95,3 milioane EUR) nu îşi va atinge obiectivul enunţat de revitalizare a TAROM.
„Este scandalos că nu există o comunicare publică din partea Guvernului României pentru că discutăm de un ajutor de stat de aproape 100 de milioane de euro, care însă nu va ajuta TAROM, ci, prin condiţiile asumate, aproape garantează falimentul companiei. Sunt bani irosiţi care vor merge în cheltuieli operaţionale, inclusiv cu salarii de multe mii de euro încasate de pilele unor politicieni din PSD şi PNL. De aceea, nici nu scot vreun cuvânt Ciolacu, Grindeanu sau Adina Vălean, care era, până de curând, Comisar european pentru Transporturi. Soluţiile pentru TAROM sunt modernizarea flotei, reducerea costurilor de operare, inclusiv la nivel de personal, creşterea numărului de rute operate şi diversificarea serviciilor oferite. Or, vedem că se merge pe contrasens în dorinţa probabilă ca, într-un final, compania să fie privatizată şi cumpărată de vreo altă firmă europeană”, susţine Adrian Axinia.
În răspunsul Comisiei Europene, se arată că situaţia economică a TAROM este mult mai rea decât a fost raportată ea de către Guvernul României. Vicepreşedinta executivă a Comisiei Europene vorbeşte chiar de riscul unui faliment iminent.
„În absența ajutorului de restructurare, TAROM ar ieși de pe piață în detrimentul conectivității regionale. În pofida reducerii capacității, ajutorul de restructurare îi permite companiei TAROM să își restabilească viabilitatea prin punerea în aplicare a planului său de restructurare și, prin urmare, contribuie la asigurarea conectivității regionale pentru cetățenii și întreprinderile din România”, se precizează în răspunsul doamnei Margrethe Vestager.
Trebuie reamintit că, în această vară, au existat proteste şi convulsii interne în cazul TAROM, mai mulţi piloţi şi personalul navigant refuzând să mai plece în curse, acuzând politizarea conducerii şi managementul defectuos. De-a lungul ultimilor 13 ani, pierderile însumate de S.C. Transporturile Aeriene Române S.A. (TAROM) s-au cifrat la aproximativ 3,7 miliarde de lei (aproape 800 de milioane de euro).
***
Întrebarea europarlamentarului Adrian Axinia poate fi găsită accesând link-ul următor:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-10-2024-001515_RO.html
Răspunsul Comisiei Europene poate fi găsit accesând link-ul următor:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-10-2024-001515-ASW_RO.html
Articol sustinut de grupul ECR (Conservatorii si Reformistii Europeni) din Parlamentul European
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News