Tarifele comerciale introduse de Statele Unite pentru importurile din Canada și Mexic, care au intrat oficial în vigoare astăzi, ar putea avea efecte semnificative asupra întregului sector auto internațional, inclusiv asupra pieței din Italia, avertizează Federcarrozzieri, asociația italiană a atelierelor de caroserie. Conform estimărilor realizate de organizație, măsurile impuse de administrația americană ar putea conduce la creșteri de prețuri și pierderi economice semnificative pentru producătorii auto din întreaga lume.
Federcarrozzieri atrage atenția că numeroase mărci auto produc vehicule în Canada și Mexic, fiind astfel direct afectate de noile tarife. Printre acestea se numără Volkswagen, Audi, BMW, Stellantis, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Toyota și Nissan, toate având uzine de producție în cele două state nord-americane.
Mexicul joacă un rol crucial în acest context, fiind responsabil pentru producția anuală a 3,5 milioane de autovehicule. De altfel, Mexicul este principalul furnizor de mașini Volkswagen pentru piața din SUA, cu o pondere de 44% din vânzările totale ale grupului în 2024. De asemenea, Mexicul este al doilea furnizor pentru Stellantis (40% din vânzări fiind realizate din unități produse în Canada și Mexic), Nissan (31%), Mazda (23%) și Honda (13%).
Întregul lanț de aprovizionare va fi afectat
Pe baza acestor date, analiștii estimează că producătorii auto ar putea înregistra o scădere medie a profiturilor cuprinsă între 5% și 15%. Efectele nu se vor resimți doar asupra constructorilor auto, ci și asupra întregului lanț de aprovizionare cu componente. Conform Federcarrozzieri, noile taxe vor afecta și prețul componentelor esențiale, precum airbag-urile și centurile de siguranță (produse de Autoliv), anvelopele (Michelin și Pirelli), scaunele auto (Yanfeng), sistemele de frânare (Brembo) și componentele pentru motoarele electrice (Eurogroup Laminations).
Consecințele directe asupra consumatorilor italieni vor fi vizibile prin creșterea prețurilor atât pentru mașinile noi, cât și pentru piesele de schimb. Federcarrozzieri a realizat inclusiv proiecții privind impactul economic al acestor măsuri asupra prețurilor modelelor populare de pe piața italiană. Astfel, în cazul unei creșteri de 10% a listelor de prețuri, modelele de bază ar putea înregistra următoarele scumpiri:
- Fiat Panda (hibrid): +1.595 euro
- Jeep Avenger (benzină): +2.475 euro
- Citroen C3 (benzină): +1.524 euro
- Toyota Yaris Cross și Yaris (hibrid): +2.455 euro
- Lancia Ypsilon (hibrid): +2.390 euro
- Volkswagen T-ROC (benzină): +3.035 euro
Potrivit lui Davide Galli, președintele Federcarrozzieri, în 2024 prețul mediu al unei mașini noi în Italia a fost de 30.096 euro, ceea ce reprezintă deja o creștere de 43% față de anii anteriori. În acest context, impactul tarifelor americane ar putea genera o nouă creștere de aproximativ 2.500-3.000 de euro per vehicul în 2025.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News