Urmărește dezbaterea live

Analiză: Partea cea mai grea cu privire la gaze, abia urmează pentru Europa

Alexandra Curtache |
Data publicării:
O mamă singură care se luptă cu costurile vieții a împărtășit "alternativa perfectă la încălzirea de la centrală". Costă mai puțin de 35 de euro
O mamă singură care se luptă cu costurile vieții a împărtășit "alternativa perfectă la încălzirea de la centrală". Costă mai puțin de 35 de euro

Europa se confruntă cu o sarcină mult mai dificilă de refacere a stocurilor de gaze anul viitor, comparativ cu această iarnă, ceea ce înseamnă că facturile la energie vor rămâne probabil ridicate, iar guvernele ar putea fi nevoite să aplice măsuri dureroase de raționalizare pe care le-au evitat până acum.

Dominante până acum, livrările de gaz din Rusia au fost reduse considerabil de la sfârșitul lunii august, ceea ce înseamnă că sarcina de a umple din nou depozitele va fi mult mai dificilă atunci când nivelurile se vor epuiza la începutul anului viitor.

De asemenea, cheltuielile de achiziționare a gazului de pe piața liberă, mai degrabă decât prin contracte negociate la prețuri avantajoase, vor fi mai greu de suportat de guvernele slăbite de luni de zile de costuri ridicate ale energiei care au dus inflația la maxime de mai multe decenii.

 

Uniunea Europeană a reușit să umple rezervele până la un nivel maxim de 96% 

 

Anul acesta, Uniunea Europeană a reușit să umple rezervele până la un nivel maxim de 96% în noiembrie, pentru a încerca să asigure aprovizionarea suficientă pentru iarnă.

Țările au reușit, de asemenea, să limiteze consumul în timpul vremii neobișnuit de blânde, dar valul de frig prelungit din această lună a atras atenția asupra amplorii sarcinii care urmează.

"Multe dintre circumstanțele care au permis țărilor UE să își umple depozitele înainte de această iarnă s-ar putea să nu se mai repete în 2023", a declarat săptămâna trecută Fatih Birol, directorul executiv al Agenției Internaționale pentru Energie (AIE), cu sediul la Paris.

Potrivit AIE, Europa s-ar putea confrunta cu un deficit de aproape 30 de miliarde de metri cubi (bcm) iarna viitoare, echivalentul a aproape 7% din cererea din 2021, conform Reuters.

 

Rusia furniza aproximativ 40% din gazul european

 

Înainte ca Rusia să invadeze Ucraina în februarie, provocând sancțiuni occidentale, Rusia furniza aproximativ 40% din gazul european.

Din această cantitate, aproximativ 65% din livrările europene de gaze naturale au venit prin gazoductul Nord Stream către Germania, iar restul prin conductele care treceau prin Ucraina.

Livrările prin Ucraina continuă, dar sunt în pericol, deoarece războiul cu Rusia nu dă semne de încetare, în timp ce livrările de gaze prin Nord Stream au fost oprite de la sfârșitul lunii august.

Suspectele de sabotaj au avariat de atunci legătura, care nu se așteaptă să fie repusă în funcțiune în viitorul apropiat.

Analiștii de la Wood Mackenzie estimează că până la 25 de miliarde de metri cubi mai puțin gaz rusesc va ajunge în Europa pentru sezonul de umplere din 2023, din aprilie până la sfârșitul lunii septembrie, când temperaturile de vară reduc cererea de încălzire.

Aceasta înseamnă că nivelurile rămase în depozite la sfârșitul acestei ierni vor determina amploarea provocării pentru iarna următoare.

Analistul Leon Izbicki de la Energy Aspects se așteaptă ca stocurile din Europa să fie de aproximativ 55 de miliarde de metri cubi, adică puțin peste jumătate din capacitate, până la sfârșitul lunii martie, comparativ cu nivelurile de aproximativ 84% din prezent.

Comisia Europeană a declarat că aceste depozite trebuie să fie pline în proporție de 90% până la 1 noiembrie 2023.

Pe baza unei previziuni privind un preț mediu al gazelor de 95 de euro pe megawatt oră (MWh) pentru 2023, Izbicki a spus că va costa aproximativ 58 de miliarde de euro pentru ca Europa să atingă ținta, similar cu costurile de umplere calculate de analiști pentru acest an.

 

Vremea și prețul determină cererea

 

Costul energiei a concentrat mințile asupra reducerii consumului de gaze, care a scăzut cu aproximativ un sfert în octombrie și noiembrie în ritm anual, au spus analiștii, printr-o gamă largă de măsuri precum schimbarea combustibilului, eficiența și reducerea producției.

"Anul viitor, accentul va fi pus în continuare pe reducerea cererii, iar amploarea provocării va depinde în parte de situația stocurilor la ieșirea din iarnă", a declarat Luke Cottell, analist senior la Timera Energy.

Gigantul auto german Mercedes-Benz, de exemplu, a declarat că ar putea reduce consumul de gaze cu până la 50% în acest an prin utilizarea unei cantități mai mari de energie electrică din surse regenerabile, în timp ce comercianții cu amănuntul din întreaga Europă au redus intensitatea luminilor și au oprit ecranele publicitare.

De asemenea, o mare parte din această scădere a venit din partea sectoarelor industriale, care au fost forțate să reducă producția, deoarece prețul ridicat al gazelor face ca producția să nu fie rentabilă, unele firme mutând producția în regiuni cu energie mai ieftină.

"Considerăm în continuare că reducerea cererii de gaze industriale datorată reducerii activității economice este în mare parte reversibilă în 2023, dacă prețurile scad, dar cu cât prețurile rămân mai mult timp ridicate, cu atât este mai probabil ca întreprinderile să își delocalizeze definitiv producția intensivă de gaze", a declarat Izbicki de la Energy Aspects.

Cât de mult poate fi redusă cererea depinde în mare măsură de vreme, precum și de preț.

Pe măsură ce temperaturile au scăzut în Europa la începutul acestei luni, autoritatea germană de reglementare în domeniul energiei, Agenția Federală pentru Rețele, a declarat că cel mai mare consumator de gaze din Europa nu și-a atins pentru prima dată obiectivele de economisire a gazelor.

 

Lupta pentru aprovizionare 

 

Calea evidentă de creștere a aprovizionării este cea a gazului natural lichefiat (GNL).

Țări precum Germania, Polonia și Țările de Jos au construit sau au extins terminalele de regazeificare a GNL, care primesc încărcături de GNL din întreaga lume și îl reîncălzesc pentru a fi pompat în rețelele naționale de gaz.

Capacitatea de import de GNL a Europei și a Marii Britanii va crește cu aproximativ 25% până la sfârșitul anului 2023, comparativ cu nivelurile din 2021, arată datele compilate de Administrația americană pentru informații în domeniul energiei.

Dar a avea capacitate nu reprezintă o garanție a aprovizionării.

În acest an, cererea mai mică și prețurile ridicate au făcut ca cumpărătorii chinezi să evite în mare parte piața spot de GNL, iar unele încărcături destinate cumpărătorilor asiatici au fost redirecționate către Europa.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel