Augustin Zegrean, fost președinte al CCR atrage atenția că instituirea Stării de urgență de către șeful statului este un lucru foarte grav, care se ia doar în cazuri extreme, de război, sau când țara este într-un pericol iminent de a fi cucerită.
Citește și: Avocatul Poporului cere instituirea stării de urgență, în contextul pandemiei de coronavirus
„Starea de urgență este reglementată de Ordonanța de urgență nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență și scrie exact ce înseamnă starea de urgență și ce se petrece. Dacă se declară starea de urgență, este o stare specifică războiului, adică dacă țara e atacată, e sub asediu, sau în pericol iminent de cucerire. Nu pentru ce se întâmplă acum.
În cazul în care se decretează starea de urgență, șeful guvernului devine ministru de Interne, el are răspunderea cea mai mare. Foarte multe drepturi și libertăți fundamentale, dintr-o situație normală, se pot limita. Se limitează dreptul la liberă circulație, bine, se pare că asta vor, se pot închide posturi TV, radio, ziare, tot felul de lucruri din astea.
Nu știu dacă se justifică acum prin virusul acesta... au mai fost viruși, gripe. Dar consecințele unei stări de urgență sunt foarte, foarte grave. Nu este un lucru simplu. Legal se poate, constituțional se poate, dar este de analizat de 10 ori înainte de a lua o decizie. Dacă se ajunge acolo, nici Parlamentul nu mai există, toată lumea pleacă acasă. Mai ales că urmează să avem alegeri locale și parlamentare...
Sigur, legea îi da dreptul Avocatului Poporului să solicite acest lucru, dar nu cred că se impune. Ungaria (n.r. țară care a decretat deja stare de urgență) e oricum într-o stare altfel decât la noi, datorită altor situații politice, dar nu cred că e un lucru bun. Nu îmi doresc și nu aș apela la așa ceva, deși multă lume cere. Dar mie îmi e teamă de abuzuri“, a declarat Augustin Zegrean, în exclusivitate pentru Știri Diaspora.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News