Austria se confruntă cu controverse în domeniul transporturilor, după ce ministrul Transporturilor, Leonore Gewessler, a anunțat planurile de majorare semnificativă a taxei pentru camioane începând din 2025.
În prezent, traficul greu aduce venituri importante statului austriac, generând aproximativ 1,7 miliarde de euro anual doar din taxe. Potrivit oficialilor, majorarea propusă pentru 2025 va aduce un surplus de 200 de milioane de euro la buget.
Această creștere este însă contestată de Camera de Comerț și reprezentanții industriei, care consideră că fondurile nu sunt necesare pentru infrastructura rutieră.
Markus Fischer, purtătorul de cuvânt al companiilor de transport, a criticat deschis decizia:
"Asfinag, compania de administrare a autostrăzilor, cheltuiește cu aproximativ 400 de milioane de euro mai puțin decât era planificat pentru construcția și întreținerea drumurilor”. Potrivit acestuia, suplimentarea veniturilor din taxe nu reprezintă o nevoie reală pentru infrastructură, ci doar o alegere de ordin politic, dictată de „o ideologie nerealistă” a ministrului.
Crește taxa pentru TIR-uri în Austria. Cum motivează guvernul
Contextul ecologic joacă și el un rol important în această decizie. Gewessler argumentează că majorarea taxei va sprijini obiectivele de reducere a emisiilor de dioxid de carbon, având în vedere că prețul pe tona de CO₂ va crește în Austria la 55 de euro.
Această măsură va influența inevitabil costul combustibilului, afectând astfel direct și indirect costurile industriei de transport. Totuși, pentru companiile de transport de marfă, impactul unei taxe majorate este extrem de grav, având în vedere că Austria deține deja una dintre cele mai ridicate taxe de acest tip din Europa.
În prezent, taxele pe kilometru pentru camioanele de 40 de tone sunt printre cele mai ridicate din Uniunea Europeană. Spre exemplu, parcurgerea unei distanțe de 106 kilometri în Austria costă în jur de 50 de euro pentru un camion de 40 de tone.
Comparativ, în Polonia același camion poate parcurge 572 de kilometri pentru aceeași sumă, iar în Italia – 334 de kilometri. Excepția notabilă în Europa este Elveția, unde costurile sunt și mai mari decât în Austria. Această diferență semnificativă între țările europene ridică întrebări despre competitivitatea companiilor de transport austriece, care trebuie să suporte costuri mult mai mari comparativ cu alte piețe europene.
Câți oameni lucrează în transporturi în Austria
Impactul nu se oprește doar la companiile de transport. Sectorul transportului de marfă din Austria cuprinde aproximativ 80.000 de oameni, iar o astfel de taxă suplimentară amenință direct locurile de muncă ale acestora.
Markus Fischer avertizează că, pe lângă concedierile posibile, efectul va fi vizibil și la nivelul prețurilor finale ale produselor. „Costurile de transport se reflectă în prețurile a numeroase mărfuri,” spune Fischer, subliniind că o astfel de majorare va aduce o povară fiscală suplimentară asupra populației și va influența inflația, într-un context economic deja delicat.
Deși oficialii austrieci susțin că această măsură este necesară pentru a încuraja un transport mai sustenabil și pentru a reduce emisiile de CO₂, criticii spun că taxele nu sunt corelate cu nevoile reale ale infrastructurii, ci sunt o încercare de a promova o agendă ecologică într-un mod care neglijează economia și locurile de muncă.
Astfel, măsura se află în centrul unei dezbateri intense în Austria, punând presiune asupra guvernului să analizeze cu atenție efectele economice și sociale ale unei astfel de decizii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News