Oficialul a spus că în ultima perioadă mai mulţi cetăţeni români au cerut informaţii privind soluţionarea dosarelor de pensii trimise din Spania, care întârzie de cele mai multe ori din cauza faptului că nu sunt certificate copiile documentelor care fac parte din acest dosar.
"De exemplu, dacă cineva merge la Seguridad Social pentru a depune un dosar de pensie pentru a obţine pensia din România, trebuie să depună la dosar copii după documentele care să certifice perioadele lucrate în România, după documentele de identitate după alte documente care se asimilează perioadelor de vechime în muncă, de exemplu, livretul militar. Toate aceste copii trebuie să fie semnate şi ştampilate de către funcţionarul cu care se intră în legătură, de funcţionarul care practic se ocupă de dosar.
Problema a fost că, de foarte multe ori, aceşti funcţionari nu au semnat, nu au ştampilat copiile, le-au trimis ca atare în România. În România nu au putut fi luate în considerare pentru a se soluţiona dosarul, s-a trimis din nou solicitare către Spania, abia atunci cetăţeanul a mers din nou, cu un alt rând de copii, au fost ştampilate, semnate şi în felul ăsta se pierde foarte mult timp", a declarat Cristina Florea, ataşat pe teme sociale şi de muncă al Ambasadei României în Regatul Spaniei, la Radio Românul.
Aceasta atrage atenţia tuturor celor care au nevoie să li se instrumenteze dosarul de pensie să fie atenţi ca toate copiile care sunt trimise în România să fie ştampilate şi semnate în momentul în care sunt trimise. La fel pentru orice alt tip document de care este nevoie în România. Fie că este vorba de vreo adeverinţă, fie că e vorba de un formular european, în momentul în care se trimit copii după documente, trebuie ştampilate şi semnate.
Despre pensiile de invaliditate
O altă temă care a fost de actualitate în ultima vreme, spune reprezentantul ambasadei, a fost cea legată de gradul de invaliditate, de pensiile de invaliditate.
"În general, o persoană care este încadrată într-un grad de invaliditate în Spania, trebuie să fie încadrată în grad de invaliditate şi în România. Deci, dacă este, dacă are dreptul să primească în Spania o pensie de invaliditate, automat prin Seguridad Social se trimite solicitare şi către România, cealaltă ţară în care a cotizat, pentru a se vedea dacă şi în conformitate cu legislaţia românească are dreptul să primească pensie de invaliditate", a mai declarat Cristina Florea, la Radio Românul.
Citeşte şi: Tăriceanu: "Anumite categorii trebuie să beneficieze de pensii speciale"
Aici, însă, atrage atenţia rerprezentantul ambasadei, intervine legislaţia naţională.
"În ceea ce priveşte pensiile de invaliditate, incapacitate, în ceea ce priveşte gradul de handicap, bolile plrofesionale, legislaţia europeană nu este unitară. Adică un grad de invaliditate, un grad de incapacitate, un grad de handicap recunoscut într-o ţară nu este automat recunoscut la fel şi în alt stat al Uniunii Europene. Ce se face de fapt?
În momentul în care o persoană şi-a pierdut, ştiu eu, capacitatea de muncă într-un anumit grad sau total, documentele medicale sunt trimise în România după ce au fost stabilite aici drepturile. Persoana în cauză nu trebuie să solicite acest lucru. În mod normal, statul spaniol trebuie să certifie celuilalt stat şi să trimită un dosar medical, cu toate analizele pentru a fi introdus într-o comisie medicală din România şi conform legislaţiei naţionale româneşti, să se vadă care ar fi drepturile care-i corespund în funcţie de gradul de incapacitate care-i corespunde în România, care-i revine în România" a mai spus oficialul, la acelaşi post de radio.
Stabilirea gradului de incapacitate
Cristina Florea atrage atenţia că gradele de incapacitate se pot stabili diferit de la o ţară la alta.
"Ce se întâmplă de multe ori? Se întâmplă ca o persoană să fie încadrată la incapacitate totală aici, în Spania, iar România, conform legislaţiei, să aibă un grad de incapacitate de gradul 1 sau 2, care să îi permită să îşi desfăşoare activitatea, adică să nu fie tot incapacitate totală sau invers. Aici să fie încadrat la un procent de 33%, 45%, 65% incapacitate, iar în România să i se stabilească incapacitate totală. Nu înseamnă că dacă aici s-a stabilit un grad de incapacitate sau de handicap, automat corespunde acelaşi grad de incapacitate sau handicap în România", a mai spus ataşatul pe teme sociale şi de muncă al Ambasadei României în Regatul Spaniei.
O reevaluare a stării de sănătate este necesară odată la ceva timp, mai spune Cristina Florea.
"De multe ori, trebuie reevaluată starea de sănătate după o perioadă de timp. Documentele care se trimit, analizele făcute în Spania, pentru că nu trebuie să meargă în România pentru evaluare, nu trebuie traduse. Se pot trimite ca atare, pentru că multe dintre ele se folosesc aşa cum au venit, iar altele, cele care au nevoie de traducere, sunt traduse în România", a conchis Florea, la Radio Românul.
Vezi şi declaraţiile video, postate pe pagina Ambasadei României în Regatul Spaniei:
Sursa video: Ambasada României în Spania / Embajada de Rumanía en España / Facebook
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News