Haosul creat vineri a afectat mii de pasageri și a perturbat comerțul de milioane de lire sterline, ridicând semne de întrebare cu privire la rezistența infrastructurii critice a Regatului Unit.
Planurile de recuperare în caz de dezastru sunt o preocupare majoră pentru conducerea multor organizații. Bănci, centre de date, burse și spitale au toate strategii de rezervă.
„Cum este posibil ca o infrastructură critică – de importanță națională și globală – să depindă de o singură sursă de electricitate, fără o alternativă?”, a întrebat Willie Walsh, directorul general al Asociației Internaționale a Transportului Aerian. El a calificat incidentul drept „un eșec clar de planificare”.
În realitate, Heathrow are mai multe surse de energie, dar, potrivit unui specialist din cadrul National Grid, incendiul a afectat un element „deosebit de important”, ceea ce a făcut ca sistemele de rezervă să fie ineficiente. Flăcările au distrus o stație de transformare a tensiunii electrice, esențială pentru operarea aeroportului.
Acest proces generează multă căldură, disipată cu ajutorul unor uleiuri inflamabile de răcire – acestea fiind cele care au luat foc. Cauza exactă nu este încă stabilită, dar poliția antiterorism analizează posibilitatea unei acțiuni deliberate.
Un incident jenant la nivel internațional
Heathrow consumă cât un oraș mic, ceea ce face imposibilă o sursă proprie de energie pentru întreaga operațiune. O sursă din cadrul aeroportului a precizat că există sisteme de rezervă pentru anumite componente critice, dar repornirea întregii infrastructuri necesită timp pentru verificări de siguranță.
Rezervele de energie – inclusiv generatoarele diesel și sursele neîntreruptibile – au funcționat conform așteptărilor, problema fiind la National Grid, care a lăsat fără electricitate mii de locuințe, nu doar aeroportul.
Două stații de transformare alimentează Heathrow: una la North Hyde, la nord de aeroport, și alta la Laleham, în sud. Se pare că doar North Hyde este conectată prin rețeaua de distribuție locală, ceea ce ridică îngrijorări legate de vulnerabilitatea unui nod atât de important.
„Un aeroport de talia Heathrow nu ar trebui să fie expus unui astfel de risc”, a declarat Phil Hewitt, director al Montel Group. Cu toate acestea, Robin Potter, cercetător la Chatham House, a subliniat că doar Heathrow și Gatwick au standarde de reziliență reglementate în Marea Britanie.
În 2023, Comisia pentru Infrastructură Națională a recomandat guvernului stabilirea unor standarde pentru sectoarele critice – telecomunicații, apă, transport și energie – până în 2025. Însă, un raport recent arată că aceste măsuri nu au fost încă implementate.
Oficialii Heathrow vor analiza motivele pentru care sistemele de rezervă nu au reușit să prevină blocajul. Însă dilema rămâne: costurile pentru o sursă suplimentară de energie sunt uriașe pentru un aeroport privat. Dezbaterea privind necesitatea unor soluții alternative va continua mult timp după ce pasagerii și mărfurile afectate de acest incident jenant vor ajunge la destinație.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News