Potrivit documentelor SRI, SIE și MAI desecretizate, campania electorală a lui Călin Georgescu a fost susținută de o firmă fantomă care a dispărut după ce a plătit, prin platforma Fame Up, peste 100 de microinfluenceri să-i crească influența pe TikTok. SRI spune că firma este FA Agency, din Africa de Sud și explică modul în care s-a realizat promovarea.
Toate documentele pot fi consultate aici.
"Activitatea de promovare masivă a presupus o campanie pe TikTok, prin intermediul mai multor conturi coordonate ce au publicat activ conţinut electoral, atât cu ajutorul algoritmilor de recomandare, cât și prin promovare plătită. Reţeaua de conturi asociată direct campaniei lui Călin Georgescu a fost formată iniţial din 25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok, care au devenit foarte active cu două săptămâni înainte datei scrutinului electoral. Campania de promovare a avut o organizare deosebit de bună, numărul urmăritorilor crescand semnificativ.
S-a observat faptul că 797 dintre conturile care au format iniţial rețeaua de susținere au fost create încă din anul 2016. Acestea au avut o activitate foarte redusă (1%) până la 11.11.2024, moment la care a fost activată la capacitate maximă întreaga reţea. Prezintă o importanţă deosebită faptul că nu au fost utilizate resurse tehnice comune și nu au fost observate adrese IP partajate (/P sharing). Concret, conturile de TikTok în cauză au avut alocate adrese IP unice, ceea ce denotă un mod de operare menit să ingreuneze activităţile de identificare a amplorii reţelei pe baza utilizării unei infrastructuri comune (aspect caracteristic reţelelor de boti).
Activitatea conturilor din retea a fost organizata in afara platformei TikTok, respectiv fa nivelul aplicatiei de mesagerie instanta Telegram. A fost identificat canalul de Telegram Propagator — implicd-te si tu, Renasterea României, Hrană Apă Energie (@propagatorcg), care are rol de a coordona alți utilizatori cu privire la postarile si continutul video distribuit. Abonatii @propagatorcg au primit instructiuni clare privind modalitatea de actiune a conturilor, recomandări privind comportamentul utilizatorilor la nivelul TikTok, respectiv mesajele care ar fi urmat să fie promovate sau distribuite, în sensul includerii unor emoji special alese și a numelui candidatului pentru a exploata algoritmii TikTok.
Acestea erau pregătite anterior și încărcate instant în cadrul TikTok.
Astfel, la nivelul unor grupuri dedicate de Telegram au fost identificate postări care încurajau urmăritorii să posteze anumite etichete predefinite („4CG”, „diaspora“, „fcalingeorgescu”), să distribuie anumite videoclipuri postate pe grupuri, respectiv indicaţii pentru eludarea mecanismelor de verificare ale platformei TikTok (înregistrarea ecranelor și modificarea conţinutului pentru a fi percepute de platformă drept conţinut original).
Crearea si utilizarea in sustinerea lui Calin Georgescu, a unor conturi care reprezintă în fals instituţii ale statului român
Ulterior, în marja alegerilor parlamentare din 1 decembrie a-c., s-au remarcat zeci de conturi TikTok care au utilizat în fals sigla SRI și titulatura Brigada Antiteroristă (BAT), respectiv afișau mii de urmăritori și peste 100.000 de like-uri.
Pe aceste conturi au fost distribuite numeroase imagini cu forțele Poliţiei Române și BAT, preluate din spaţiul public. La comentarii au fost identificate postări apreciative la adresa SRI-BAT/ instituţiilor de forță și de susţinere a candidatului Georgescu, inducând astfel, în fals, ideea că instituţiile statului îl susţin pe acesta", se arată în raportul SRI.
Conform datelor obţinute de la nivelul TikTok, în mod normal, algoritmul aplicației ar fi trebuit să identifice caracterul coordonat al campaniei lui Călin GEORGESCU si sa restricționeze activitatea asociată conturilor, aspect care nu s-a materializat.
În actualul context electoral, la nivelul TikTok a fost iniţiată o analiză cu privire la activităţile online subsumate campaniei de promovare a lui Călin GEORGESCU. Prima sesizare a TikTok cu privire la faptul că se desfășoară o campanie de promovare a lui Călin GEORGESCU în mediul TikTok a fost făcută în 2020, în 2021 TikTok concluzionând că aceasta este o activitate suspectă.
La nivelul platformei TikTok a mai fost identificată o activitate de promovare masivă, derulată în ultimele două săptămâni, pentru susținerea POT (Partidul Oamenilor Tineri), partid suveranist, înfiinţat în anul 2023, care îl susţine pe Călin GEORGESCU.
II. Mecanisme de finanţare a campaniei lui Călin GEORGESCU
Candidatul Călin GEORGESCU a declarat la autoritatea electorală română (AEP) O lei buget de campanie electorală, respectiv că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia. Datele deţinute au relevat implicarea contului de TikTok “bogpr”, utilizat de cetățeanul român Bogdan PEȘCHIR, în finanţarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei de socializare.
Acesta, utilizând contul “bogpr” a realizat donaţii pe TikTok de peste un milion de euro. După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea „bogpr” in finanţarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii TikTok în dialogul cu autoritățile române în data de 28.11.2024.
Aceștia au confirmat identitatea utilizatorului „bogpr” şi au menţionat că acesta a efectuat plăți în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10-24.11.2024, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicaţi în promovarea candidatului Călin Georgescu, inclusiv după data încheierii campaniei electorale. Acestea reprezintă încălcări ale politicilor TikTok şi ale legislaţiei electorale române.
Bogdan PEȘCHIR afișează un nivel de trai care nu corespunde activităților derulate prin intermediul companiei deținute, respectiv DIGITAL ON-RAMP SOLUTIONS SRL Braşov, înfiinţată în anul 2021. Anterior înfiinţării societăţii, acesta a lucrat, ca programator în cadrul unor entități (GLOBAYA FINTECH SRL si BITXATM TECHNOLOGY SRL, ambele din Brașov) care sunt asociate cu domeniul criptomonedelor și sunt deținute, printre alţii, de Gabriel Prodănescu (persoană care este și cetăţean al Africii de Sud, unde a emigrat în 1995).
De asemenea, finanţarea influencerilor TikTok a fost asigurată prin platforma FameUp (dedicată monetizării activităţilor de promovare în mediul online), la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclamă, alături de descrieri bine definite. Una dintre metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin GEORGESCU a fost contactarea pe e-mail a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceștia", se mai arată în raportul SRI
Dan Șucu estimează campania lui Georgescu la 50 de milioane de euro
Dan Șucu a precizat că oamenii de afaceri știu care sunt costurile pentru transmiterea unor mesaje pe rețelele de socializare și, astfel, au putut face o estimare legată de campania lui Călin Georgescu.
„Dacă vorbim acum de sprijinul financiar pentru finanațarea unei campanii electorale, eu, personal, ca și om de afaceri și majoritatea celor care sunt aici prezenți, noi lucrăm cu sute de mii de clienți. Mesajul nostru comercial ne străduim să ajungă cât mai eficient posibil și cât mai puțin alterat către sute de mii de oameni.
Cam ceea ce se întâmplă și în zona politică. Noi cunoaștem costurile normale de transmitere a peste 100 de milioane de postări într-o zi și estimăm că ce s-a cheltuit până acum depășește 50 de milioane de euro.
Mai mult decât atât, sunt zile în care, după calculele noastre simple, se cheltuie peste trei milioane de euro, doar pe postări. Este netransparent. Eu, înainte de a vota mi-aș dori să cunosc cine investește toate sumele acestea”, a declarat Dan Șucu.
Serviciul de Informații Externe spune că Rusia a realizat cercetări sociologice detaliate ale statelor-țintă
"Rusia a fost si este cvasiprezenta prin acțiuni ostile de influenţă, în Occident, implicarea a devenit mult mai evidentă începând cu 2016/scrutinul prezidenţial din SUA. Interesul Rusiei față de astfel de acţiuni ostile îndreptate împotriva Occidentului a crescut în intensitate, cu un modus operandi din ce în ce mai complex, o pondere foarte mare a acțiunilor fiind desfășurate în mediul online, întrucât: a) este dificil de identificat legăturile dintre operaţiunile în sine și indivizi; b) serviciile ruse au fost nevoite să se adapteze și au făcut tranziția de la acțiunile clasice
de influență (gestionarea surselor umane prin metode tradiţionale) la acțiuni în online.
În acest an, în Occident au avut loc mai multe scrutine, inclusiv alegerile europarlamentare/iunie 2024, Rusia derulând, în diferite grade, acţiuni de influență. Au rezultat următoarele concluzii preliminare privind interferenţele ruse:
- la ordinul Kremlinului, au fost realizate cercetări sociologice detaliate ale statelor-țintă (trenduri în opinia publică, perspectivele politice ale anumitor partide/candidați, măsuri luate de autorități împotriva interferențelor electorale străine) și a fost studiat cadrul legislativ al statelor-
țintă pentru a identifica breșe/vulnerabilităţi și care este capacitatea de răspuns;
- s-a pus accentul pe agresiunea informațională, inclusiv propagandă, și folosirea inteligenţei artificiale pentru crearea rapidă de conţinut;
În spaţiul online occidental, Rusia a depus eforturi constante pentru accesarea unor categorii cât mai largi de audienţă, prin extinderea infrastructurii online (portofoliu variat de canale de diseminare: vectori.oficiali, formatori locali şi rețele de troli) și diversificarea tehnicilor de răspândire a narativelor (pro)ruse, cu accent pe distribuirea lor la nivel local (ex. coordonarea mesajelor, creşterea cantității şi calității conținutului multimedia, inclusiv realizat prin intermediul softurilor de inteligență arțificială/IA; detumare şi creare de hashtag-uri, preponderent pe reteaua X);
- se menține interesul Moscovei pentru creșterea șanselor candidaților proruși, de extremă dreapta, antisistem, „pacifiștilor” și reprezentanților mișcărilor naţionaliste. In viziunea Kremlinului, extrema dreaptă europeană este receptivă față de Moscova și este pe un trend ascendent de
popularitate", se arată în raport.
"Rusia a inundat spaţiul informaţional cu narative divizive şi de susţinere a vectorilor (persoane sau formaţiuni politice) cu viziuni apropiate Kremlinului (extremiști, naționaliști, populiști, figuri politice antisistem etc.).
Tactici, tehnici și proceduri: crearea și consolidarea unor reţele extinse de platforme online şi canale/grupuri pe reţelele de socializare; dezvoltarea de rețele de sprijin/pro-Kremlin, care să acţioneze ulterior ca vectori de promovare a narativelor ruse, cu accent pe formatori de opinie locali cu vizibilitate/viziuni eurosceptice; diversificarea metodelor de eludare a măsurilor occidentale; organizarea de evenimente culturale dedicate valorilor/politicilor ruse; scoaterea din context a unor declarații ale oficialilor europeni, alimentarea unor teorii conspiraţioniste; fabricarea de conţinut deepiake pentru defăimarea unor candidaţi incomozi.
România a devenit o prioritate pentru acțiunile ostile ale Rusiei", se mai arată în raportul SIE.
A fost identificat un tipar acțional similar identificat la nivelul Ucrainei activ în perioada premergătoare inițierii agresiunii de către Federația Rusă. În concret, campania informațională „Echilibru și verticalitate” este identică cu campania „Frate lângă Frate” derulată de Federația Rusă în Ucraina, arată documentele.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News