Piloții de avion au un rol esențial în siguranța pasagerilor și buna desfășurare a fiecărui zbor. Această profesie necesită o pregătire complexă, înaltă calificare și o capacitate excepțională de reacție în situații critice. Nu este o meserie accesibilă oricui, iar nivelul salarial reflectă responsabilitățile și riscurile implicate.
Deși percepția generală este că piloții sunt remunerați generos, salariile lor nu sunt uniforme, ci sunt influențate de factori precum vechimea în companie, gradul ocupat în ierarhia aviației și operatorul aerian pentru care activează.
Publicația spaniolă 20Minutos a prezentat un tabel cu salariile încasate de piloți în mai multe companii aviatice active și pe piața din Spania.
Salariul prim-ofițerilor: debutul în cariera de pilot
Potrivit sursei citate, primul pas în cariera unui pilot este ocuparea funcției de prim-ofițer (copilot). Conform informațiilor oferite de școala de piloți One Air, prim-ofițerii sunt cei care au acumulat mai puțin de 500 de ore de zbor. Rolul lor principal este de a supraveghea pregătirea aeronavei, de a verifica siguranța și de a sprijini comandantul în timpul zborului.
În ceea ce privește remunerația, salariul unui prim-ofițer pornește de la 22.000 de euro pe an, dar variază în funcție de compania aeriană pentru care lucrează:
- Ryanair: 29.000 de euro anual
- Iberia: 35.000 de euro anual
- Air Europa: între 36.000 și 55.000 de euro anual
- Vueling: până la 60.000 de euro anual după primul an de activitate
După ce un prim-ofițer acumulează 500 de ore de zbor, avansează la rangul de prim-ofițer superior. Acest titlu aduce cu sine responsabilități suplimentare și o creștere salarială. Salariul de bază pornește de la 25.000 de euro anual, dar suma finală depinde de compania aeriană.
Salariul unui comandant de aeronavă
Pentru a promova la rangul de comandant – cunoscut și sub denumirea de căpitan – un pilot trebuie să fi acumulat cel puțin 3.000 de ore de zbor. Acesta este cel mai înalt grad în ierarhia piloților, iar comandantul are responsabilitatea absolută asupra aeronavei, a pasagerilor și a echipajului.
Comandanții supraveghează toate verificările tehnice, planifică și pilotează aeronava și sunt pregătiți să intervină în orice situație de urgență. Această funcție implică un salariu semnificativ mai mare decât cel al unui prim-ofițer, iar remunerația variază în funcție de compania aeriană:
- Vueling: peste 60.000 de euro anual
- Air Europa: 70.000 de euro anual
- Ryanair: aproximativ 100.000 de euro anual după primul an
- Iberia: 130.000 de euro anual
Diferențele salariale între companiile aeriene
Deși piloții de linie din Spania beneficiază de salarii atractive, există companii aeriene care oferă remunerații și mai mari. Un exemplu este Lufthansa, unde salariile comandanților pot ajunge la 225.000 de euro anual.
La American Airlines, un comandant cu experiență extinsă poate câștiga chiar și 350.000 de euro anual, ceea ce reflectă importanța vechimii în stabilirea salariului.
Pe lângă salariul de bază, piloții pot obține venituri suplimentare sub formă de bonusuri financiare, dacă îndeplinesc și alte funcții, cum ar fi:
- Instructori de zbor – antrenează viitorii piloți în timpul zborurilor
- Șefi de bază – coordonează operațiunile dintr-un anumit aeroport
Salariile piloților variază semnificativ în funcție de gradul profesional și compania aeriană. Un prim-ofițer la început de carieră poate câștiga în jur de 22.000 – 60.000 de euro anual, în timp ce un comandant experimentat poate ajunge la venituri de peste 100.000 de euro.
În companii internaționale mari, salariile pot urca chiar și la 350.000 de euro anual, mai scrie publicația citată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News