Un incident inedit petrecut recent în Rottweil, Germania, a readus în atenția publicului modul în care unele lacune legislative pot fi exploatate de șoferi cu spirit de inițiativă. Un conducător auto a reușit, în mod legal, să facă inoperabil un radar mobil, fără să fie sancționat de autorități, printr-o simplă manevră de parcare.
Potrivit publicației germane ZDF Heute, bărbatul și-a parcat rulota într-un loc destinat staționării, chiar în fața unui dispozitiv mobil de control al vitezei. Astfel, radarul a devenit complet inutil, fiind obstrucționat vizual și împiedicat să înregistreze șoferii care circulau cu viteză peste limita admisă.
În mod remarcabil, parcarea a fost perfect legală, întrucât locul ales era destinat acestui tip de vehicul, iar șoferul și-a retras rulota în termenul legal de 24 de ore.
Autoritățile nu l-au putut amenda pe șoferul rulotei
Municipalitatea nu a putut aplica nicio sancțiune, întrucât nu a fost încălcată nicio prevedere din regulamentul de circulație rutieră. În mod obișnuit, autoritățile instalează radarele mobile în zone unde vizibilitatea nu poate fi obstrucționată de alte vehicule parcate. În acest caz, însă, poliția locală recunoaște că a fost vorba de o greșeală de calcul în alegerea amplasamentului.
Deși situația s-a produs în Germania, ea ridică semne de întrebare și în alte țări europene. În Spania, de exemplu, legislația permite apariția unor cazuri similare în condiții foarte rare. Cu toate acestea, Direcția Generală de Trafic (DGT) avertizează, prin intermediul revistei „Tráfico y Seguridad Vial”, că deteriorarea unui radar – fie accidentală, fie intenționată – atrage sancțiuni severe. Amenzile pot ajunge la câteva mii de euro, iar în caz de daune majore, înlocuirea cabinei radarului poate costa până la 15.000 de euro, iar a dispozitivului propriu-zis până la 40.000 de euro.
În cazul unei avarii provocate din neatenție, prejudiciul ar trebui acoperit de asigurarea șoferului, dar dacă este vorba despre un act intenționat, autorul riscă și acuzații de vandalism.
Cazul din Rottweil a fost interpretat de presa locală drept un exemplu de „șmecherie germană” – o combinație între respectarea legii și exploatarea creativă a unei breșe din sistem.
Viteza excesivă, o problemă recurentă în traficul german
Viteza excesivă rămâne una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere în Germania, potrivit datelor furnizate anual de Oficiul Federal de Statistică (Destatis). În 2023, aproximativ 35% din totalul amenzilor de circulație aplicate la nivel național au avut drept cauză depășirea limitelor de viteză. Această proporție a crescut ușor față de anul precedent, în ciuda eforturilor de prevenție și a dotării tot mai frecvente cu radare mobile și fixe.
În același an, peste 40% din accidentele grave soldate cu victime au avut cel puțin unul dintre șoferii implicați circulând cu viteză peste limita legală. Cele mai afectate au fost drumurile naționale și zonele urbane cu trafic intens, unde autoritățile locale au intensificat controalele.
Pentru a descuraja comportamentele periculoase, amenzile pentru viteză sunt graduale în funcție de depășirea înregistrată: de la 20 de euro pentru depășiri minore, până la câteva sute de euro, suspendarea permisului și puncte de penalizare pentru cazurile grave.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News