Publicitate
Principalele lanțuri de supermarketuri din Spania și-au majorat prețurile cu 9,4% în ultimul an, potrivit unui studiu realizat de Organizația Consumatorilor și Utilizatorilor (OCU).
Din cauza inflației în creștere și a impactului economic al războiului din Ucraina, organizația de supraveghere a consumatorilor a confirmat, de asemenea, că această escaladare a prețurilor a avut loc mai ales în ultimele trei luni.
Carrefour și Mercadona, lanțurile de supermarketuri cu cele mai mari creșteri
Potrivit unei analize efectuate de OCU și citată de publicația The Local, în total au existat 15 luni de creșteri continue în toate lanțurile de supermarketuri. Creșterea a fost de aproape 10 procente în toate, cu mici diferențe. Alcampo continuă să fie cel mai ieftin lanț național.
Din martie 2021 până în martie 2022, Carrefour a înregistrat creșteri de 12,1 la sută, în timp ce Mercadona a avut creșteri de 11,4 la sută. Cu toate acestea, atât Mercadona, cât și Carrefour continuă să fie printre cele mai ieftine lanțuri naționale.
La celălalt capăt al scalei, El Corte Inglés și Hipercor au înregistrat cele mai mici creșteri de prețuri, de 7,7 la sută.
Celelalte lanțuri oscilează între creșteri de 9,5 la sută în cazul Eroski și 8,4 la sută în cazul Condis.
Care sunt produsele care s-au scumpit cel mai mult
Uleiul și peștele sunt articolele ale căror prețuri au explodat în ultima perioadă. Uleiul a crescut cu un procent uriaș de 34 la sută, iar prețul peștelui a crescut cu 16 la sută. Alte articole ale căror prețuri au crescut considerabil sunt alimentele ambalate și procesate (creștere de 11 la sută) și produsele lactate (tot 11 la sută creștere).
Aceste creșteri de prețuri sunt îngrijorătoare, deoarece, dacă se mențin, vor însemna o creștere de peste 500 de euro pe an pentru cumpărăturile alimentare ale unei familii spaniole medii.
De ce sunt acum alimentele din Spania mai scumpe
Creșterea costurilor cu energia, inflația și războiul din Ucraina se numără printre principalele cauze evidențiate de OCU pentru creșterea costului produselor. Acestea duc la o creștere a costurilor de producție și la o penurie la unele produse, cum ar fi cel de ulei de floarea-soarelui, a cărui cantitate provine în mare parte din Ucraina.
Pe măsură ce economia s-a oprit în timpul pandemiei, producția de gaze și alți combustibili fosili a fost redusă pentru a se adapta la cererea scăzută. Reluarea bruscă a activității a provocat un dezechilibru și, la rândul său, a dus la creșterea prețurilor acestor combustibili.
În ultimele luni, acești factori au provocat, de asemenea, o creștere a prețurilor materiilor prime, cum ar fi îngrășămintele utilizate în agricultură și grâul, necesar pentru a produce o serie întreagă de alte produse alimentare. Prețurile ridicate ale energiei au crescut, de asemenea, costurile pentru ferme și pentru pescuit, pe lângă cele cu care se confruntă distribuitorii și producătorii.
Organizația Consumatorilor și Utilizatorilor a analizat 156 de produse din nouă lanțuri diferite de supermarketuri din 10 orașe spaniole diferite, timp de puțin peste un an, din decembrie 2020 până în martie 2022.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News