Bursa a reacționat imediat: acțiunile Boeing (BA.N), pentru care China reprezintă una dintre cele mai promițătoare piețe de creștere, au înregistrat o scădere de 0,5% în tranzacțiile de la mijlocul zilei. În schimb, Airbus (AIR.PA), principalul rival al americanilor și jucător dominant pe piața chineză, și-a menținut poziția stabilă.
Industria aerospațială prinsă în vârtejul tarifelor
Decizia Beijingului are potențialul de a zgudui serios contractele de miliarde de dolari încheiate între producători de aeronave, companii aeriene și furnizori de componente. Războiul tarifar inițiat de SUA, care vizează direct și sectorul aerospațial, a generat deja o stare de confuzie în rândul actorilor din industrie. Producătorul american de componente Howmet Aerospace (HWM.N) a deschis un front de dezbatere privind responsabilitatea acoperirii costurilor suplimentare generate de aceste taxe vamale.
Pe fondul acestei incertitudini, unele companii aeriene iau deja în calcul amânarea livrărilor, în loc să suporte costurile suplimentare impuse de noile tarife.
Planuri date peste cap pentru cei mai mari transportatori chinezi
Cele mai importante trei companii aeriene din China – Air China, China Eastern Airlines și China Southern Airlines – aveau în plan să primească, între 2025 și 2027, 45, 53 și respectiv 81 de aeronave Boeing. Aceste comenzi sunt acum în pericol, în urma deciziei autorităților chineze.
În plus, Bloomberg notează că Beijingul a cerut operatorilor aerieni chinezi să înceteze și achizițiile de echipamente și piese de schimb din SUA, adâncind ruptura comercială și tehnologică dintre cele două superputeri.
Reuters precizează că nu a reușit să confirme independent existența unui astfel de ordin oficial. De asemenea, două surse din industrie au declarat că nu au fost informate până acum despre o interdicție generală din partea Chinei privind piesele pentru avioanele americane.
Impactul economic și strategic: Boeing vs. Airbus și COMAC
Analiștii susțin că, pe termen scurt, efectele financiare asupra Boeing ar putea fi limitate, întrucât compania ar putea redirecționa aeronavele către alți clienți. Totuși, lipsa capacității Airbus de a acoperi singur cererea de pe piața chineză complică ecuația. În schimb, dacă interdicția se extinde asupra pieselor pentru întreținerea flotei deja existente, inclusiv pentru proiectul autohton C919, China ar putea întâmpina dificultăți majore.
„Dacă China încetează să mai cumpere componente pentru avioane din SUA, programul C919 este practic oprit sau chiar condamnat,” a avertizat Ron Epstein, analist la Bank of America, într-o notă transmisă clienților.
Conștient de aceste posibile efecte, guvernul de la Beijing analizează modalități de a sprijini companiile aeriene care operează aeronave Boeing în regim de leasing și care se confruntă acum cu costuri sporite.
Istoria tensionată dintre China și Boeing
Aceasta nu este prima confruntare directă între China și Boeing. Țara asiatică a fost prima care a decis, în 2019, să consemneze la sol flota de avioane 737 MAX, după cele două accidente tragice din 2018 și 2019, soldate cu aproape 350 de victime. Tot atunci, China a suspendat majoritatea comenzilor și livrărilor pentru modelul respectiv.
Nici acum, în 2025, Boeing nu trece printr-o perioadă ușoară. Compania încearcă să se redreseze după un an marcat de greve ale muncitorilor, verificări stricte din partea autorităților de reglementare și dificultăți persistente în lanțul de aprovizionare. Lovitura primită acum din partea Chinei reprezintă un nou obstacol într-un drum deja anevoios.
Decizia Beijingului vine la scurt timp după ce autoritățile chineze au majorat, săptămâna trecută, taxele vamale pentru importurile americane până la 125%, ca represalii la măsurile similare adoptate de SUA. Aceste creșteri de tarife fac ca aeronavele Boeing destinate pieței chineze să devină considerabil mai scumpe, ceea ce ar putea determina companiile locale să se orienteze spre alternative precum Airbus sau producătorul național COMAC.
Un conflict cu miză globală de sute de miliarde de dolari
Acțiunile Boeing au pierdut deja peste o treime din valoare de la incidentul grav din 2024, când o ușă a unui avion MAX 9 nou-nouț s-a desprins în timpul zborului, provocând un val de critici și îngrijorări privind siguranța zborului.
Războiul tarifar în plină escaladare dintre cele două cele mai mari economii ale lumii riscă să paralizeze comerțul global. În 2024, valoarea totală a schimburilor comerciale dintre SUA și China s-a ridicat la peste 650 de miliarde de dolari (peste 2.990 de miliarde de lei), iar noile măsuri punitive de ambele părți pun în pericol acest colos economic.
În acest context tensionat, Boeing se vede prinsă într-un conflict care depășește cu mult granițele industriei aerospațiale, devenind simbolul unei confruntări geopolitice și economice cu efecte pe termen lung.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News