Primarul Daniel Lang descrie atmosfera ca fiind una de incertitudine, dar cu speranță că viitorul companiei va fi asigurat, deși încă este neclar în ce mod. Concedierile vor ajunge la 3600 de persoane, la toate fabricile companiei din Austria. Mattighofen are o populație de aproximativ 7000 de locuitori, iar un posibil faliment al fabricii ar arunca orașul într-o incertitudine totală.
Salariile pentru luna decembrie au fost achitate, iar cel de-al doilea val de concedieri s-a încheiat recent. În această etapă, aproape 300 de angajați au fost nevoiți să părăsească compania, adăugându-se celor 250 de concedieri de la începutul lunii decembrie. Spre deosebire de primul val, în care Camera Muncii și AMS (Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă) au organizat ședințe informative pentru cei afectați, de data aceasta, procesul a fost mai discret. Echipe mici din departamentul de insolvență al AK Austria Superioară au fost trimise la sediul KTM pentru a oferi consiliere celor concediați.
Primii foști angajați au început deja să părăsească orașul Mattighofen, semnalând schimbări semnificative pentru comunitatea locală. Aproximativ 1.000 de muncitori sunt în prezent acasă, ca urmare a opririi producției până cel puțin la începutul lunii martie. Angajații care au rămas activi lucrează într-un regim redus, cu săptămâni de lucru de doar 30 de ore.
Negocieri și datorii uriașe
În paralel, KTM poartă negocieri pentru vânzarea unor acțiuni ale companiei MV Agusta, achiziționată abia în martie 2024. Datoriile acumulate, care se ridică la aproximativ 1,8 miliarde de euro, exercită o presiune imensă asupra companiei. Reducerile de locuri de muncă și măsurile de reducere a costurilor au fost inevitabile, iar viitorul companiei depinde acum de rezultatul acestor negocieri.
„Nu putem decât să așteptăm în acest moment”, a declarat primarul Daniel Lang, care monitorizează îndeaproape situația. „Desigur, vorbesc mereu cu oameni care lucrează la KTM. Ei spun că în prezent așteaptă să vadă ce se întâmplă în următoarele săptămâni și luni. Alții se reorientează deja, după cum puteți vedea.”
Impactul asupra orașului Mattighofen
Pentru orașul Mattighofen, criza KTM reprezintă o provocare majoră. Administrația locală a fost nevoită să amâne mai multe proiecte din cauza incertitudinilor financiare. „Nu este complet clar ce se va întâmpla în continuare cu locația – asta ne face să transpirăm puțin în acest moment”, a recunoscut Daniel Lang, primarul în vârstă de 36 de ani.
Cu toate acestea, situația a adus și o schimbare de atitudine în ceea ce privește piața muncii locale. Posturile disponibile în grădinițe sau piscinele publice, care altădată atrăgeau puține aplicații, au început să fie ocupate. „Acum doi ani aproape că nu aveam aplicații. Când m-am uitat la salariu, oamenii spuneau: ‘Prefer să lucrez la KTM și să primesc de două ori mai mult.’ Acum, siguranța locului de muncă devine din nou mai importantă”, a adăugat Lang.
Un viitor incert, dar cu speranță
Pentru muncitorii concediați, perspectivele sunt mixte. Deși unii încearcă să își găsească rapid un nou loc de muncă, alții rămân în așteptare, sperând că KTM va reuși să depășească criza și să își reia activitatea. În spatele ușilor închise, negocierile cu investitorii sunt esențiale pentru a asigura un viitor stabil pentru companie.
Între timp, în Mattighofen, consecințele sociale și economice ale crizei sunt resimțite din plin. Închiderea temporară a producției și concedierile masive afectează nu doar angajații KTM, ci și întreaga comunitate locală, care depinde în mare măsură de succesul acestui producător de motociclete.
Criza KTM este un test de rezistență pentru toți cei implicați, de la muncitori și conducerea companiei, până la autoritățile locale și partenerii economici. Cei mai mulți speră că negocierile din culise vor aduce o soluție favorabilă și că Mattighofen va putea să își recâștige stabilitatea economică. Până atunci, însă, incertitudinea rămâne cuvântul de ordine, relatează publicația austriacă Krone.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News