Dacă până la sfârșitul anului trecut obișnuia să plătească o sumă de aproximativ 150 de euro la două luni, în ianuarie a primit o factură uriașă, de peste 1.600 de euro. Mai exact, suma trecută în contul său era de 1.620,25 euro, de peste zece ori mai mult decât plătise în mod obișnuit.
„Ne-a venit o factură exorbitantă pentru energia electrică folosită în gospodărie”, explică pensionarul, încă șocat de situația în care s-a trezit. Apartamentul în care locuiește nu suferise nicio schimbare majoră la interior, iar consumul său obișnuit nu justifică o astfel de creștere a consumului. Locuința era ocupată constant doar de una sau două persoane, în funcție de perioadă, iar obiceiurile de consum rămăseseră aceleași.
Problema contorului abia instalat
Singura schimbare apărută în această perioadă a fost înlocuirea contorului de electricitate, operațiune realizată la începutul lunii noiembrie. Într-o comunicare transmisă de compania furnizoare de energie electrică, se preciza că, „în timpul intervenției pentru înlocuirea contorului instalat la locuință, citirea dispozitivului vechi fie nu a fost realizată, fie nu a corespuns cu datele înregistrate în sistem”.
Compania a aplicat o procedură standard în astfel de situații: „Așa cum este prevăzut în aceste cazuri, pentru perioada dintre ultima citire validă și data înlocuirii contorului, consumul a fost estimat pe baza obiceiurilor de consum anterioare”. Însă pensionarul din Conegliano insistă că această estimare nu are nicio legătură cu consumul său real și că, în niciun caz, nu se poate justifica o astfel de diferență uriașă.
Mai mult, situația devine și mai confuză, deoarece toate facturile anterioare au fost plătite regulat, fără întârzieri sau probleme. În aceste condiții, o recalculare atât de drastică a consumului este dificil de explicat. Singura explicație este că respectivul contor ar fi înregistrat cifre de zece ori mai mari decât cele normale.
Refuzul de a plăti și măsuri legale
În fața acestei situații absurde, pensionarul a luat decizia fermă de a nu plăti factura uriașă. „Am decis să blochez plata imediat. Dacă vor încerca să recupereze suma, problema va ajunge în mâinile avocaților”, a declarat acesta. Nemulțumit de modul în care compania a gestionat situația, bărbatul a decis să își rezilieze contractul cu furnizorul de energie și să treacă la un alt operator.
Această situație apare într-un context în care prețurile la energie electrică au crescut semnificativ la începutul anului 2025. Totuși, majorările prognozate nu sunt nici pe departe atât de drastice. Pentru consumatorii vulnerabili, tarifele au fost majorate cu aproximativ 18% până în luna martie, conform estimărilor oficiale. În acest context, Federația pentru Protecția Consumatorilor (Federconsumatori) a calculat că o familie tipică va plăti anual cu peste 168 de euro mai mult pentru electricitate și gaz. Însă o creștere de zece ori a facturii unui consumator individual nu poate fi justificată doar prin aceste scumpiri generale.
O problemă frecventă în Italia
Cazurile de facturi umflate din cauza erorilor de citire a contoarelor sau a estimărilor incorecte nu sunt rare în Italia. Mulți consumatori se confruntă cu astfel de probleme, mai ales atunci când se schimbă contoarele și citirile anterioare nu sunt înregistrate corect. De obicei, astfel de erori pot fi contestate, iar companiile sunt obligate să reanalizeze consumul real al clienților.
În acest caz, pensionarul din Conegliano speră ca problema să se rezolve în favoarea sa, fără a fi nevoit să ajungă în instanță. Totuși, dacă furnizorul de energie insistă asupra plății, bărbatul este hotărât să își apere drepturile în fața legii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News