Prețurilor la carburanți au acumulat opt săptămâni consecutive de creșteri și ar putea adăuga presiune asupra coșului de cumpărături, afectat de secetă și de recolte slabe.
Potrivit datelor provizorii publicate, în această săptămână, de Institutul Național de Statistică din Spania, inflația a crescut cu trei zecimi în august până la o rată interanuală de 2,6%. În acest fel, comportamentul Indiciilor prețurilor de consum (IPC) în lunile de vară a pus capăt moderației prețurilor experimentate în ultimul an.
Originea creșterilor Indicilor preturilor de consum (IPC) din ultimele două luni se regăsește mai ales în creșterea prețurilor la carburanți, potrivit Institutului Național de Statistică din Spania.
Datele din Buletinul Uniunii Europene arată o tendință clară de creștere a prețului atât la motorină, cât și la benzină în ultimele opt săptămâni, în care ambii carburanți acumulează creșteri de 12%, și, respectiv, de 8%. Litrul de motorină a trecut de la prețul de 1,437 euro la la începutul lunii iulie la prețul de 1,612 de euro în ultima săptămână, fiind cel mai ridicat de la jumătatea lunii februarie. În paralel, prețul benzinei a crescut de la 1,591 euro la 1,721 de euro pe litru, cea mai mare cifră din acest an.
Creșterea prețurilor la carburanți împinge prețurile în sus: inflația crește cu trei zecimi în august la 2,6%
"În fiecare vară prețul benzinei tinde să crească din cauza cererii mai mari. Plecăm în vacanță, folosim mai mult mașina, sunt mai multe zboruri. Cererea de combustibil crește din cauza călătoriilor de vacanță", explică economistul Antoni Cunyat, profesor la Universitatea Deschisă din Catalonia (UOC) și la Universitatea din Valencia.
„La începutul verii, prețurile încep de obicei să crească, iar spre mijloc există în mod normal o scădere care se termină cu o revenire spre sfârșitul verii”, este de acord Borja Ribera, profesor la EAE Business School și consilier financiar al GVC Gaesco.
Cu toate acestea, creșterea din această vară a fost neîntreruptă. La comportamentul obișnuit de vară din acest an s-a adăugat o reducere a producției de către Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC). Organismul format din mari producători de „aur negru” precum Arabia Saudită, Irak și Emiratele Arabe Unite a convenit la începutul lunii iunie să prelungească scăderea producției de țiței până la sfârșitul anului 2024 pentru a încerca să țină sub control tendința de scădere a prețurilor.
Deși șoferii au observat creșterea prețurilor la pompă, experții consultați de jurnaliștii de la 20minutos resping ideea că ar putea exista o creștere a prețurilor la combustibil la fel de bruscă precum cea declanșată după invazia rusă a Ucrainei, care a determinat creșterea litrului.
Impactul asupra alimentelor
Deși se preconizează o schimbare de trend, este posibil ca creșterea prețurilor la carburanți să continue cel puțin în cursul lunii septembrie. „Dacă prețurile la carburanți pe care le avem acum rămân aceleași încă câteva luni, vor ajunge să se transfere la restul prețurilor, pentru că fac logistica mai scumpă și asta face tot lanțul mai scump”, subliniază economistul Antoni Cunyat, profesor la Universitatea Deschisă din Catalonia (UOC) și la Universitatea din Valencia.
Profesorul Borja Ribera atribuie această diferență între comportamentul prețului petrolului și cel al coșului de cumpărături din cauza decalajului de timp în transferul extracostului și reticenței de a scădea prețurile. În timp ce cifra generală a inflației a atins apogeul în vara anului trecut, IPC pentru alimente a continuat să crească până la atingerea unei rate interanuale de 16,6% în luna februarie a acestui an și s-a menținut în continuare la 10,8%, cu mult peste indicele general. „La prețul pe care îl plătim pentru alimente, aceste niveluri de combustibil sunt deja reduse”, spune Ribera.
Uleiul de măsline, la prețuri „fără precedent”
În orice caz, nu doar prețul carburanților are un impact direct asupra coșului de cumpărături. Prețurile alimentelor sunt foarte sensibile la factori temporari, cum ar fi recoltele slabe cauzate de secetă. În acest sens, Federația Spaniolă a Industriilor Alimentare și a Băuturilor (FIAB) a avertizat că lipsa precipitațiilor și temperaturile ridicate au un impact negativ puternic asupra agriculturii și creșterii animalelor. Unul dintre produsele cel mai afectate este uleiul de măsline, al cărui preț a urcat vertiginos peste zece euro pe litru.
„Uleiul de măsline este unul dintre primele produse care, ca urmare a secetei, a început să revină pe piață în luna martie, iar acum, mai ales în ultima lună, consumatorii încep să observe creșterea prețului mai semnificativ”, explică María Romero, analist financiar la Afi. Prim-vicepreședintele Guvernului în exercițiu, Nadia Calviño, a recunoscut joi că „nu va exista o scădere pe termen scurt a prețului uleiului de măsline, în condițiile în care recolta din acest an este foarte proastă”.
-----------------------------------------------------
Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp, atunci când apare o nouă știre de interes EXCLUSIV pentru românii din SPANIA, puteți intra pe grupul de WhatsApp al cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următorul link:
-> https://chat.whatsapp.com/GS0fhMGHpuhLxn63v90nS4
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News