Criză în transportul public din Bolzano. 110 șoferi de autobuz au demisionat, pentru că aveau salariul 2100 de euro: „În Austria se câștigă mai mult“

Nicoleta Nicolau |
Data publicării:

Cu salarii de 2.100 de euro, 110 șoferi de autobuz din localitatea italiană Bolzano au demisionat, motivând că în Austria se câștigă mai bine. Pentru noii angajați, salariul este de 2.134 de euro brut, iar pentru cei mai experimentați de 2.467. 

În doar 20 de luni, din ianuarie 2022 până la 31 august 2023, și-au dat demisia nu mai puțin de 110 șoferi de autobuz angajați de Sasa, compania locală de transport public din Bolzano. Un exod fără precedent și fără justificare logică aparentă 'În 2022, 60 de șoferi de autobuz au demisionat din serviciu', a recunoscut consilierul provincial Daniel Alfreider. 'În 2023, la 31 august 2023, alți 50 au demisionat. Dintre aceștia, 14 au fost anterior angajați ai Sad', a explicat el. 

Cifre exorbitante, în comparație cu numărul total al angajaților Sasa: de fapt, cel mai mare operator de transport public din Tirolul de Sud are 570 de angajați. "Deoarece transportul public funcționează șapte zile pe săptămână, programul șoferilor prevede cinci sau șase zile de lucru pe săptămână", a explicat Alfreider. "Pentru a garanta repausul săptămânal, turele sunt stabilite prin rotație și în conformitate cu reglementările naționale și cu contractul colectiv de muncă al categoriei.

Apoi, mai există și capitolul salarial. Incluzând indemnizația de bilingvism, suma brută pentru noii angajați este de aproximativ 2.134 de euro pe lună, în timp ce pentru angajații cu mai multă experiență este de aproximativ 2.467 de euro. 'Este prea puțin', se plânge consilierul. Alfreider amintește însă cum în ianuarie a fost încheiat un acord cu sindicatele, care prevede 'indemnizație de bilingvism, asistență socială de 250 de euro pe an, un bon de masă de 7 euro pentru fiecare zi de lucru și o creștere a contribuției companiei la fondul de pensii suplimentare de la 2% la 3%'. Totul ajută, dar consilierul Faistnauer subliniază că cifrele plătite șoferilor de autobuz din sectorul privat și celor din transportul public din Austria vecină sunt foarte diferite. "Aceste cifre nu sunt cunoscute", răspunde consilierul, întorcând de asemenea la expeditor întrebarea "câte posturi de șoferi sunt vacante în prezent pentru a acoperi serviciul?".

"Navetiștii resimt clar lipsurile"

 

"Navetiștii resimt clar lipsurile". Cu toate acestea, Alfreider ține însă să precizeze că vehiculele de pe trasee "nu au suferit reduceri masive. În lunile de vară, serviciile au fost reduse cu 0,44% în centrul orașului și cu 1,26% pe rutele suburbane'. "Cum se explică faptul că, de exemplu, pe ruta 131 a Oltradige Express, una dintre rutele principale, doar fiecare al doilea autobuz circulă la fiecare jumătate de oră, în loc de fiecare sfert de oră? - se întreabă Faistnauer -. Guvernul promovează utilizarea transportului public pentru a degreva drumurile de trafic. Din cauza problemelor actuale, însă, tot mai mulți navetiști se întorc la mașini'.

Între timp, pentru a contracara deficitul de șoferi, provincia acoperă atât costurile de formare pentru angajații Sasa, cât și costurile de obținere a permiselor de conducere pentru noii șoferi de autobuz. Informație pe care consilierul competent o confirmă: "În cadrul programului de formare plătit "Academia Sasa", cei interesați, după ce trec de procesul de selecție, au posibilitatea de a obține gratuit permisul de conducere (costurile sunt acoperite de angajator) și de a beneficia de o formare completă pentru a deveni șoferi de autobuz", explică Alfreider. Ei se angajează însă să lucreze ca șoferi pentru Sasa pentru următorii cinci ani.

Feedback-ul nu l-a convins pe consilier, care explică astfel ceea ce se întâmplă la Sasa: "Condițiile se înrăutățesc: salarii mici, ture lungi, autobuze în stare proastă, echipamente noi și utilizatori furioși. Modul în care sunt recrutați noii șoferi provoacă, de asemenea, nemulțumire în rândul celor cu experiență și cu vechime. Prin urmare, "marea viziune" a mobilității pare să eșueze din cauza implementării sale defectuoase".

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel