Cum să reducem cheltuielile la combustibil. Aerul condiționat poate fi economic dacă este folosit corect

Cristina Iacob |
Data publicării:
 Sursa - Pexels
Sursa - Pexels

Descoperă cum să faci cele mai bune alegeri pentru a economisi bani la pompa de benzină. Acest articol explică modul în care utilizarea corectă a aerului condiționat poate influența semnificativ reducerea cheltuielilor cu combustibil, comparativ cu deschiderea geamurilor. 

Atunci când te confrunți cu căldura verii sau alegi să călătorești pe distanțe lungi, decizia de a folosi aerul condiționat (AC) sau de a deschide geamurile poate influența consumul de combustibil al mașinii tale. Deși multe dintre noi alegem instinctiv una dintre cele două opțiuni, mai multe studii științifice au explorat impactul fiecărei opțiuni asupra eficienței combustibilului, oferind perspective valoroase asupra acestui subiect.

Aerul Condiționat vs. geamurile deschise: Care opțiune este mai economică pentru consumul de combustibil? Studii

 

Un studiu realizat de Society of Automotive Engineers (SAE International) analizează în detaliu impactul deschiderii geamurilor comparativ cu utilizarea aerului condiționat asupra economiei de combustibil. Conform acestei cercetări, la viteze mici, deschiderea geamurilor poate fi mai economică, deoarece rezistența aerodinamică creată de geamurile deschise nu este semnificativă. Totuși, la viteze mari, efectul negativ al rezistenței aerodinamice devine evident, iar utilizarea aerului condiționat poate fi mai eficientă decât deschiderea geamurilor.

Similar, un alt studiu publicat în revista „Automotive Engineering” confirmă că aerul condiționat tinde să fie o opțiune mai eficientă la viteze mari. Studiul subliniază că deschiderea geamurilor crește rezistența aerodinamică a vehiculului, ceea ce forțează motorul să consume mai mult combustibil pentru a menține viteza dorită. Astfel, la viteze mari, utilizarea aerului condiționat se dovedește a fi mai puțin costisitoare din punct de vedere al combustibilului comparativ cu deschiderea geamurilor.

Citește și: Un român din Spania arată ”trucul românesc” prin care poți economisi la pompă. ”Ultima picătură este cea care pornește mașina”

Raportul realizat de National Renewable Energy Laboratory (NREL) analizează în detaliu impactul aerodinamicii asupra consumului de combustibil. Studiul evidențiază că la viteze mari, efectele negative ale rezistenței aerodinamice, cauzate de deschiderea geamurilor, pot compensa economiile potențiale realizate prin evitarea utilizării aerului condiționat. Astfel, utilizarea aerului condiționat, deși poate duce la un consum suplimentar de energie, poate fi mai puțin dăunătoare pentru economia de combustibil comparativ cu creșterea rezistenței aerodinamice.

Un alt raport realizat de University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI) confirmă aceste descoperiri, indicând că la viteze mari, deschiderea geamurilor poate duce la o creștere semnificativă a consumului de combustibil din cauza rezistenței suplimentare la aer. Studiul sugerează că, în aceste condiții, utilizarea aerului condiționat este, în general, mai economică din punct de vedere al combustibilului, chiar dacă aceasta implică un consum de energie suplimentar.

Recomandări pentru șoferi

 

Studiile indică faptul că alegerea între aerul condiționat și deschiderea geamurilor nu este simplă și depinde în mare măsură de viteza de deplasare:

La viteze mici (sub 50-60 km/h): Deschiderea geamurilor poate fi mai eficientă pentru economisirea combustibilului, deoarece impactul rezistenței aerodinamice este minim.

La viteze mari (peste 80 km/h): Utilizarea aerului condiționat este de obicei mai eficientă decât deschiderea geamurilor, datorită creșterii rezistenței aerodinamice cauzate de geamurile deschise.

Vezi și: Alimentarea mașinii în stil german. Cum economisesc nemții până la 2 lei pe litrul de combustibil

Pe lângă rezistența aerodinamică, care influențează consumul de combustibil atunci când geamurile sunt deschise, alți factori care pot afecta consumul de combustibil atunci când folosim aerul condiționat (AC) sau deschidem geamurile sunt:

1. Sarcina suplimentară asupra motorului: Utilizarea AC-ului adaugă o sarcină suplimentară asupra motorului, deoarece compresorul sistemului AC trebuie să fie acționat de motor. Acest lucru poate duce la un consum mai mare de combustibil, deoarece motorul trebuie să compenseze pentru energia suplimentară necesară pentru a funcționa sistemul AC.

2. Temperatura exterioară: Când vehiculul este expus la temperaturi ridicate, AC-ul trebuie să lucreze mai intens pentru a răci interiorul. Aceasta poate crește semnificativ consumul de combustibil, deoarece sistemul AC consumă mai multă energie pentru a face față căldurii excesive.

3. Starea tehnică a sistemului AC: Un sistem AC neîntreținut corespunzător poate consuma mai mult combustibil decât unul bine întreținut. Problemele cu compresorul sau cu sistemul de refrigerare pot amplifica consumul de combustibil, afectând eficiența generală a vehiculului.

4. Condițiile de condus: Traficul aglomerat și opririle frecvente pot forța sistemul AC să funcționeze mai intens pentru a menține temperatura dorită, ceea ce poate duce la un consum mai mare de combustibil.

5. Încărcarea vehiculului: Vehiculele încărcate cu bagaje sau pasageri suplimentari necesită mai multă energie pentru a funcționa, iar utilizarea AC-ului în aceste condiții poate amplifica consumul de combustibil.

6. Ajustările de temperatură ale AC-ului: Setările extreme ale temperaturii pot face ca sistemul AC să funcționeze la capacitate maximă, consumând astfel mai mult combustibil. Ajustarea temperaturii pentru a menține un confort moderat poate ajuta la reducerea impactului asupra consumului de combustibil.

Cum răcim o mașină încinsă într-un mod economic

 

Pentru a răci corect o mașină care este încălzită, minimizând totodată consumul de combustibil, urmează acești pași:

1. Deschide geamurile temporar: Permite aerului cald să iasă: Deschide toate geamurile pentru câteva minute înainte de a porni motorul. Acest lucru va ajuta la eliberarea aerului cald acumulat în interiorul vehiculului și va reduce încărcătura asupra sistemului de aer condiționat.

2. Folosește ventilatorul la maxim: Pornirea ventilatorului la o viteză mare va ajuta la circularea aerului cald și va accelera răcirea interiorului. Acest pas este esențial înainte de a începe să folosești AC-ul, deoarece ajută la reducerea timpului necesar pentru a ajunge la o temperatură confortabilă.

3. Pornește motorul și AC-ul:  Începe motorul și pornește sistemul de aer condiționat. Setează AC-ul la o temperatură moderată și nu la cea mai rece posibilă pentru a evita suprasolicitarea sistemului.

4. Utilizează recircularea: Activează funcția de recirculare a aerului în sistemul AC pentru a îmbunătăți eficiența răcirii și pentru a reduce sarcina asupra motorului.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

DC Media Group Audience

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt1
YesMy - smt4.5.3
pixel