Programul de operare restrâns și numărul insuficient de dane sunt principalele motive ale blocajelor, potrivit Asociației Întreprinzătorilor Europeni (EBA), cu sediul în Ucraina. Întârzierile rezultate în jurul canalului îi costă foarte mult pe exportatorii agricoli ucraineni.
Porturilor ucrainene sunt blocate de navele și minele rusești
Majoritatea porturilor ucrainene sunt încă blocate de navele și minele rusești, obligând exportatorii să treacă prin porturile dunărene din România și prin canalul Sulina, conform Romania Insider.
"Companiile care fac parte din EBA spun că aproape 90 de nave sunt aliniate în apropierea canalului în prezent. Ele vor sta acolo în medie 10 zile sau mai mult. Fiecare zi de așteptare îi costă pe exportatorii ucraineni aproximativ 500.000 de dolari", se arată într-un comunicat al EBA, citat de Profit.ro.
EBA, al cărei rol este de a căuta soluții la problemele care afectează funcționarea afacerilor din Ucraina, a apelat la ajutorul biroului secretarului general al ONU, Comisiei Europene și delegaților ucraineni în România.
Exportatorii ucraineni acuză autoritățile române pentru blocajele de navigație pe canalul Sulina
Exportatorii vor ca autoritățile române să poată inspecta cel puțin șase nave simultan și nu doar două, așa cum este acum. De asemenea, ei vor un program mai lung pentru autoritățile portuare și posibilitatea de a traversa canalul pe timp de noapte, ceea ce ar dubla capacitatea de transport. Viteze de tranzit mai mari și trafic pe un singur sens fac parte, de asemenea, din măsurile propuse de EBA.
Din cauza blocadei, Ucraina poate exporta doar aproximativ un milion de tone de cereale pe lună. Puțin peste această cantitate a trecut în principal prin porturile românești în luna aprilie. În iunie, însă, recoltele românești de grâu și orz vor fi și ele disponibile pentru export, intensificând concurența între exportatorii care se luptă pentru dane.
Autoritățile de la Kiev intenționează să expedieze aproximativ 700.000 de tone de cereale pe lună prin România
Conștiente de situație, autoritățile de la Kiev speră în continuare să poată expedia aproximativ 700.000 de tone de cereale pe lună prin România. Cea mai mare parte va merge către nordul Africii și Asia. Teoretic, alte două milioane de tone ar trebui să ajungă în Europa de Vest pe calea ferată - dar până acum doar o mică parte din această cifră este transportată pe această rută.
Transporturile pe calea ferată sunt costisitoare, deoarece ecartamentul căilor ferate din epoca sovietică este cu 9 centimetri mai mare decât cel al majorității căilor ferate europene. Prin urmare, vagoanele pline cu cereale care vin din Ucraina nu pot tranzita căile ferate europene. Cerealele trebuie descărcate și apoi încărcate din nou în trenuri diferite, sau vagoanele trebuie ridicate și modificate înainte de a putea continua.
Costurile suplimentare ale întregului proces fac ca transportul pe calea ferată al produselor agricole ucrainene să fie costisitor și să consume mult timp. Cel puțin pentru moment, porturile din România rămân singura opțiune reală pentru exportatorii ucraineni.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News