Premierul francez Elisabeth Borne a anunțat că, începând cu ianuarie 2024, permisul de conducere va putea fi obținut de la vârsta de 17 ani, față de 18 ani în prezent. Decizia, care vine în urma creșterii numărului de mașini fără permis, a fost primită cu reacții mixte, unii susținând-o din motive de mobilitate și independență pentru tineri, în timp ce alții critică riscul crescut de accidente rutiere, ca să nu mai vorbim de potențialele consecințe asupra mediului.
"Din ianuarie 2024, vom putea trece examentul pentru permis de conducere de la 17 ani și vom putea conduce de la 17 ani", a anunțat premierul francez Elisabeth Borne.
Dar anunțul a stârnit reacții împărțite în rândul experților și al publicului larg.
Până în prezent, conducerea însoțită a permis multor tineri să dobândească o experiență valoroasă la volan, trecând permisul de conducere B la vârsta de 17 ani. Cu toate acestea, posibilitatea de a conduce singur este oferită doar de la vârsta de 18 ani. Tocmai acest aspect este cel pe care guvernul francez dorește să îl revizuiască.
Din ianuarie 2024, acești tineri șoferi vor putea porni la drum singuri de la vârsta de 17 ani.
Opiniile cu privire la această măsură sunt împărțite
Pierre Chasseray, delegat general al celor 40 de milioane de automobiliști, a susținut deschis această schimbare. Este un punct de vedere împărtășit de mulți tineri, în special de cei care locuiesc în zone în care transportul public este limitat sau inexistent.
Cu toate acestea, anunțul a stârnit și critici. Anne Lavaud, director general al asociației Prevention Routiere, a declarat că decizia "chiar nu este o idee bună", subliniind riscul de a crește numărul de accidente rutiere, principala cauză de deces în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani.
Atunci de ce această decizie? Unul dintre motivele majore menționate este evoluția pieței auto. Mașinile fără permis, cum ar fi Citroën Ami, sunt accesibile tinerilor începând cu vârsta de 14 ani. Aceste vehicule oferă o mobilitate sporită, fără a necesita pregătirea completă a unui permis de conducere, ceea ce ridică întrebări în ceea ce privește siguranța rutieră.
Prin urmare, permiterea trecerii permisului de conducere la 17 ani ar putea fi un răspuns la acest boom. Scopul nu este doar de a garanta o formare adecvată pentru tinerii șoferi, ci și de a le oferi o mobilitate mai bună. Acest lucru poate fi crucial pentru cei care trebuie să ajungă la locul de muncă, în special pentru tinerii ucenici, unde accesul la transportul public poate fi limitat.
O oportunitate de a crește independența tinerilor
Pe de altă parte, este important să se ia în considerare potențialele consecințe asupra mediului ale acestei decizii. Într-adevăr, distanța medie parcursă cu mașina pe zi este de 26 km. Dacă fiecare tânăr șofer suplimentar parcurge această distanță, va duce la o creștere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră, contribuind astfel la încălzirea globală.
Utilizarea mobilității active, cum ar fi mersul pe jos sau cu bicicleta, sau utilizarea transportului public, are o amprentă de carbon mult mai mică.
Pe de o parte, există, așadar, cei care văd în această decizie o oportunitate de a crește independența tinerilor și de a răspunde la evoluția pieței auto.
------------------------------------------------------------------
Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp atunci când apare o știre importantă, puteți intra pe unul din grupurile de dedicate cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următoarele linkuri:
-> https://chat.whatsapp.com/JJePx9Ood2XAgm8wytbimH
-> https://chat.whatsapp.com/J6n4XX2nQLL0yuoailBGk6
-> https://chat.whatsapp.com/Jb6xHKTjTdhIGOmUrCk0qy
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News