Gata cu mașinile pe benzină sau motorină din 2025. Prima țară din Europa care interzice complet vânzarea lor

Gabriel Nuță-Stoica |
Data actualizării: | Data publicării:
Norvegia interzice înmatricularea mașinilor cu motoare convenționale (Foto: Freepik)
Norvegia interzice înmatricularea mașinilor cu motoare convenționale (Foto: Freepik)

În timp ce Uniunea Europeană analizează posibilitatea amânării interzicerii motoarelor cu ardere până în 2035, Norvegia este pe punctul de a realiza această tranziție mult mai devreme. Din 2025, înmatricularea vehiculelor alimentate cu benzină sau motorină va fi interzisă, lăsând loc exclusiv mașinilor electrice și altor vehicule cu emisii zero.

Trecerea de la mașinile cu motoare cu ardere internă la sisteme de propulsie fără emisii CO2, cum ar fi mașinile electrice, progresează lent în Europa. De exemplu, în noiembrie 2024, doar 35.000 de vehicule electrice au fost vândute în Germania, cu 22% mai puțin decât în ​​aceeași lună a anului trecut.

Decalajul în ceea ce privește electrificarea are consecințe grave, în special pentru industria auto germană. Industria se află într-o criză profundă, mii de locuri de muncă sunt tăiate, iar gigantul industriei Volkswagen ia în considerare închiderea mai multor fabrici. Prin urmare, există deja multe discuții în cadrul UE cu privire la dacă interzicerea strictă a noilor înmatriculări pentru motoarele cu ardere ar trebui să fie anulată începând cu 2035.

Din 2025, în Norvegia vor fi vândute doar mașini electrice

 

 

În urmă cu opt ani, guvernul norvegian a decis că din 2025 vor fi permise numai vehiculele cu emisii zero. Cu câteva zile înainte de începerea anului crucial, se poate spune că planul cel mai probabil va funcționa. Încă din 2022, aproape 80% din noile înmatriculări din țara scandinavă erau mașini electrice. În 2024, acest număr a urcat la 95%, după cum arată cifrele companiei de cercetare Dataforce.

În septembrie, țara a raportat o nouă etapă: numărul de mașini electrice de pe drumurile țării este acum mai mare decât numărul de mașini pe benzină.

Deci, ce a făcut Norvegia diferit? Potrivit asociației norvegiene de mașini electrice Norsk Elbiforening, guvernele norvegiene au luat o serie de măsuri fiscale care au făcut ca achiziția de motoare cu ardere să fie pur și simplu prea scumpă de-a lungul timpului.

Taxa pe care trebuie să o plătească cei care cumpără mașini depinde de emisii. Aceasta a fost crescută treptat în ultimii ani, astfel încât costurile pentru motoarele cu ardere au continuat să crească. Cu toate acestea, până în 2022, achiziția unei mașini electrice a fost fără taxe și fără TVA.

De la începutul anului 2023, norvegienii au fost nevoiți să plătească o taxă pe mașinile electrice, care variază în funcție de greutatea mașinii.

Stimulente mari pentru cumpărarea unei mașini electrice: călătorii gratuite pentru mașini electrice


Alte măsuri care au fost luate în Norvegia de-a lungul anilor pentru a face mașinile electrice mai atractive: până în 2021, șoferii de mașini electrice nu plăteau nicio taxă pentru întreținerea drumurilor, iar până în 2017 nu au fost nevoiți să plătească deloc taxe de trecere (din 2023 aveți plătiți cu un E-Car plătește doar 70 la sută din taxă), iar mașinilor electrice li se permite să folosească benzile de autobuz fără restricții.

Există, de asemenea, legi care au promovat extinderea infrastructurii de încărcare în Norvegia. Asociația de mașini electrice evidențiază în mod deosebit stațiile de încărcare rapidă, care trebuie instalate pe toate rutele principale de circulație din țară. Cu toate acestea, consumatorii trebuie să plătească și mai mult pentru acest lucru decât pentru stațiile de încărcare „normale” – de aproximativ trei ori mai mult decât costurile de încărcare la domiciliu, potrivit asociației.

Infrastructura de încărcare a fost unul dintre cele mai importante stimulente responsabile de extinderea electromobilității în țară.

Deși în Norvegia s-a realizat ceea ce UE își dorește să obțină în următorii zece ani, și anume interzicerea comercializării mașinilor noi cu motoare convenționale, trebuie să înțelegem că scandinavii au început să construiască acest drum în urmă cu mai bine de 30 de ani. În 1990, a fost introdusă pentru prima dată o măsură fiscală în favoarea mașinilor electrice și treptat au apărut tot mai multe.

 

---------------------------------------------------

Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp atunci când apare o știre importantă, puteți intra pe unul din grupurile de dedicate cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următoarele linkuri:

-> https://chat.whatsapp.com/JJePx9Ood2XAgm8wytbimH 

-> https://chat.whatsapp.com/J6n4XX2nQLL0yuoailBGk6 

-> https://chat.whatsapp.com/Jb6xHKTjTdhIGOmUrCk0qy  

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel