Autoritățile germane iau în calcul introducerea unei taxe pentru autoturisme pe autostrăzi și drumuri naționale, un subiect care revine în actualitate după mai multe încercări eșuate în trecut. Potrivit unei propuneri înaintate de Landkreistag din Baden-Württemberg, o vinietă anuală ar putea costa 100 de euro, măsura fiind justificată prin necesitatea finanțării modernizării și întreținerii infrastructurii rutiere, informează publicația echo24.de.
În prezent, în Germania, doar camioanele sunt obligate să plătească o taxă de utilizare a drumurilor federale, aceasta fiind introdusă în 2005 și extinsă în 2018 pe toate drumurile naționale. Începând din iulie 2024, taxarea a fost extinsă și pentru alte categorii de vehicule. Cu toate acestea, autoturismele nu au fost supuse unui astfel de sistem de plată până acum, însă dezbaterile pe această temă au fost relansate.
Noua propunere are la bază modelul aplicat în Elveția, unde vinieta anuală costă echivalentul a 44 de euro și este obligatorie atât pentru cetățeni, cât și pentru turiști. În Germania, fondurile colectate prin acest sistem ar urma să fie utilizate exclusiv pentru întreținerea autostrăzilor și a drumurilor naționale.
Joachim Walter, președintele Landkreistag din Baden-Württemberg, a explicat că o vinietă fixă ar fi o soluție simplă și eficientă pentru acoperirea costurilor de infrastructură.
Controverse privind introducerea taxei
Ministrul Transporturilor din Baden-Württemberg, Winfried Hermann, susține necesitatea unei „taxe auto inteligente”, care să fie ajustată în funcție de timpul și distanța parcursă pe autostrăzi. Acesta avertizează că, pe măsură ce vehiculele electrice devin tot mai populare, veniturile din accizele pe carburanți vor scădea considerabil, fiind necesare alternative viabile de finanțare a infrastructurii.
Totuși, Hermann critică propunerea unei viniete fixe de 100 de euro pe an, considerând-o ineficientă atât din punct de vedere economic, cât și ecologic. În schimb, el propune o variantă digitalizată a taxei, bazată pe utilizarea reală a drumurilor.
„Este necesară o abordare inteligentă și echitabilă pentru o taxă auto eficientă”, a declarat ministrul transporturilor.
Dezbaterea privind taxarea autoturismelor va continua atât la nivel federal, cât și regional. Rămâne de văzut dacă Germania va adopta modelul elvețian al unei viniete fixe sau dacă va implementa o taxă variabilă, calculată în funcție de distanța parcursă și timpul petrecut pe drumurile publice.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News