În ultimii ani, Germania a devenit cunoscută pentru acoperirea defectuoasă a rețelelor de telefonie mobilă, chiar și în unele centre urbane, încât cuvântul Funklochrepublik (republica zonelor moarte pentru telefonia mobilă) a fost deseori nominalizat ca fiind cuvântul anului în această țară.
Deși "dreptul de reducere a facturii la telefon mobil" (Mobilfunk-Minderungsrecht) - care oferă clienților dreptul de a primi banii înapoi în cazul în care rețeaua lor de telefonie mobilă nu este atât de rapidă pe cât a promis furnizorul - este în vigoare de la sfârșitul anului 2021, instrumentul necesar pentru a-l pune în aplicare nu a fost disponibil.
Dar acest lucru se va schimba anul acesta. Agenția Federală pentru Rețele a anunțat că intenționează să facă disponibil instrumentul de monitorizare (Messtool sau Überwachungsmechanismus, mecanism de supraveghere) în 2024, au declarat oficialii germani pentru DPA, scrie publicația The Local.
Cum pot beneficia clienții de reducere?
În decembrie 2021, a intrat în vigoare legea revizuită a telecomunicațiilor din Germania, care a consolidat poziția consumatorilor față de furnizorii lor de internet. În contractul de telefonie mobilă, furnizorii trebuie să menționeze viteza maximă estimată de descărcare și încărcare.
În cazul în care există "abateri semnificative, continue sau care se repetă în mod regulat" între performanța convenită prin contract și cea reală, consumatorul are dreptul la o anulare anticipată sau la o plată lunară mai mică. În mod normal, majoritatea contractelor de telefonie au o durată minimă de doi ani.
Conform legii, Agenția pentru Rețele trebuia să creeze un instrument de monitorizare pentru a determina dreptul la o reducere, lucru pe care îl face deja pentru telefoanele fixe (Festnetz). Consumatorii pot efectua testele corespunzătoare la breitbandmessung.de, deși acestea necesită mult timp și nu au fost aproape deloc folosite.
În cazul în care clientul confirmă apoi că acoperirea sa nu este la nivelul așteptărilor, acesta va putea contacta furnizorul cu aceste măsurători și va putea solicita o reducere.
În cazul în care furnizorul refuză să se conformeze, cazul va ajunge la instanța locală, unde consumatorul are mari șanse să câștige procesul pe baza raportului de măsurare.
Cum anume se stabilește dreptul la o reducere?
Pentru a beneficia de dreptul la o reducere, este necesar un total de 30 de măsurători efectuate pe parcursul a cinci zile.
Astfel, trebuie să se atingă cel puțin 25% din viteza maximă de transmisie estimată în zonele urbane, 15% în zonele semiurbane și 10% în zonele rurale.
Acest lucru înseamnă că orice persoană care se plimbă prin centrul unui oraș mare și căreia i s-a promis o viteză maximă de descărcare de 100 de megabiți pe secundă, conform fișei informative a produsului din contractul de telefonie mobilă, trebuie să aibă o rată de transfer de date de cel puțin 25 de megabiți.
Ce spun companiile de telefonie mobilă
Reprezentanții industriei sunt sceptici în legătură cu aceste măsurători, despre care spun că sunt extrem de exigente.
"Furnizorul de telefonie mobilă nu are nicio influență directă asupra calității conexiunii clientului, care depinde de diverși factori, cum ar fi locația clientului, utilizarea rețelei în celulă sau chiar vremea", a declarat Frederic Ufer de la asociația industriei de internet VATM.
Furnizorii de telecomunicații sunt, de asemenea, nemulțumiți de reducerea tarifelor. Aceștia subliniază că au investit miliarde de euro în extinderea rețelelor lor și că acestea se îmbunătățesc constant.
Acest lucru nu poate fi negat: în ansamblu, rețelele de telefonie fixă și mobilă își extind acoperirea în multe părți ale Germaniei, iar în multe regiuni se implementează chiar și tehnologia 5G.
Cu toate acestea, în unele locuri, lipsa de acoperire este o realitate, iar dacă locuiți sau lucrați într-una dintre aceste zone, nu vă ajută prea mult faptul că extinderea rețelelor din Germania se îmbunătățește în medie.
Apărătorii consumatorilor critică o discrepanță între aparență și realitate: contractele promit prea des mult, spune Flosbach.
În repetate rânduri, locuitorii din Germania au contactat centrul de consiliere a consumatorilor și s-au plâns de deficitele din rețeaua de telefonie mobilă.
"Până acum, nu au reușit să renunțe mai devreme la contractul lor, chiar dacă acesta nu le este aproape deloc util și au nevoie de un contract cu un alt operator de rețea pentru a avea conexiuni bune acolo unde locuiesc sau lucrează."
------------------------------------------------------------------
Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp, atunci când apare o nouă știre de interes EXCLUSIV pentru românii din Germania, puteți intra pe grupul de WhatsApp al cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următorul link:
-> https://chat.whatsapp.com/IsdGvKkdEY4JJhueZBrtNW
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News