Guvernul condus de Giorgia Meloni urmează să adopte un nou decret privind accizele la carburanți, prin care taxele pentru motorină vor crește progresiv, iar cele pentru benzină vor fi reduse, cu până la 1,5 cenți pe litru pe an, timp de cinci ani. Scopul măsurii este de a echilibra nivelul taxelor până în 2030, iar veniturile suplimentare vor fi utilizate pentru finanțarea transportului public local.
După luni de dezbateri, noul decret de modificare a accizelor la motorină și benzină ajunge astăzi pe masa Consiliului de Miniștri. Potrivit proiectului, tarifele vor fi ajustate treptat: acciza la motorină va crește cu 1-1,5 cenți pe litru anual, în timp ce acciza la benzină va scădea cu aceeași sumă, pentru următorii cinci ani.
În prezent, acciza la benzină este de 73 de cenți pe litru, iar cea la motorină de 62 de cenți pe litru. Obiectivul guvernului este ca, până în 2030, ambele taxe să fie la același nivel, estimat între 67 și 68 de cenți pe litru.
Această măsură vine în contextul angajamentelor asumate de guvern în Planul de buget structural și al obiectivelor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care prevăd reducerea subvențiilor considerate dăunătoare mediului.
Decizia finală privind cuantumul exact al creșterilor și scăderilor anuale va fi luată printr-un decret interministerial emis de Ministerele Mediului, Economiei, Agriculturii și Transporturilor.
Cine va plăti mai mult și cât va costa modificarea accizelor
Asociațiile de consumatori au reacționat prompt la această schimbare. Potrivit Codacons, creșterea accizei la motorină va genera costuri suplimentare pentru proprietarii de mașini diesel. Estimările arată că o creștere de un cent pe litru ar însemna cheltuieli suplimentare de aproape 15 euro pe an pentru un șofer obișnuit, presupunând două rezervoare pline pe lună. În cazul unei creșteri de 1,5 cenți, costul suplimentar ar depăși 20 de euro anual.
Cumulat, după cinci ani de creșteri succesive, un proprietar de autoturism diesel ar putea plăti între 70 și 100 de euro în plus pe an doar din accize și TVA.
În schimb, pentru șoferii care conduc mașini pe benzină, efectul va fi invers: acciza redusă va duce la o scădere treptată a prețului la pompă.
Președintele Assoutenti, Gabriele Melluso, a subliniat că Italia are deja una dintre cele mai ridicate taxe pe carburanți din Europa. În prezent, fiecare litru de benzină include taxe de peste 1,05 euro, în timp ce motorina este taxată cu 0,924 euro pe litru. În 2023, accizele la carburanți au generat venituri de 38,1 miliarde de euro pentru stat.
Fondurile suplimentare vor finanța transportul public
Un aspect important inclus în decret se referă la utilizarea veniturilor generate de această ajustare a accizelor. Guvernul a stabilit că orice sumă suplimentară obținută din creșterea accizei la motorină va fi direcționată către îmbunătățirea și extinderea transportului public local.
În acest context, măsura este justificată și prin necesitatea de a sprijini tranziția ecologică, prin descurajarea utilizării motorinei și stimularea investițiilor în transportul public, considerat o alternativă mai sustenabilă.
Decizia finală privind aceste modificări urmează să fie luată de Consiliul de Miniștri, iar implementarea va fi reglementată prin acte normative succesive. Rămâne de văzut în ce măsură această schimbare va influența piața carburanților și comportamentul consumatorilor în anii următori.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News