Concret, potrivit datelor actualizate ieri, 8 iunie, la ora 8.00, benzina în regim de autoservire se situa la 2,009 euro/litru (1,985 valoarea anterioară), iar la diverse mărci între 1,998 și 2,033 euro/litru (fără logo 1,998). Prețul mediu al motorinei în regim de autoservire a crescut la 1,924 euro/litru (față de 1,896), iar companiile între 1,922 și 1,945 euro/litru (no logo 1,908). În ceea ce privește benzina servită, prețul mediu a crescut la 2,134 euro/litru (2,118 valoarea anterioară).
Media pentru motorina servită ajunge la 2,055 euro/litru (față de 2,034), punctele de vânzare ale companiilor având prețuri medii cuprinse între 2,010 și 2,135 euro/litru (no logo 1,959). Prețurile la GPL au variat între 0,833 și 0,851 euro/litru (no logo 0,823). În fine, prețul mediu al gazelor naturale pentru autoturisme este cuprins între 1,720 și 1,931 (no logo 1,781).
Efectul de bulgăre asupra cheltuielilor
Într-o țară precum Italia, unde 85% din bunurile care ajung pe rafturi sunt transportate pe șosea, creșterea record a prețurilor la benzină și motorină are un efect de bulgăre de zăpadă asupra costurilor întreprinderilor și a cheltuielilor de consum.
Coldiretti a remarcat acest lucru cu referire la creșterea record a costurilor combustibilului. "Noua creștere record a prețurilor la carburanți se transferă asupra cheltuielilor prin creșterea costurilor de transport, precum și a costurilor energetice. Efectele sunt resimțite de întregul sistem agroalimentar, unde costurile logistice ajung să afecteze aproximativ 1/3 din costurile totale pentru fructe și legume“, potrivit organizației.
„Companiile italiene se confruntă - adaugă organizația - cu un deficit logistic grav din cauza lipsei de infrastructură pentru transportul de mărfuri, cu un decalaj de competitivitate care penalizează sistemul economic național în comparație cu alte țări din UE“, afirmă Coldiretti.
În Italia", subliniază Coldiretti, "costul mediu pe kilometru pentru transportul greu de mărfuri este de 1,12 euro/kilometru, mai mare decât în țări precum Franța (1,08 euro/kilometru) și Germania (1,04 euro/kilometru), dar chiar dublu dacă luăm în considerare țările din Europa de Est, cum ar fi Letonia, România sau Polonia. Aceasta reprezintă o povară pentru operatorii economici italieni care este cu 11% mai mare decât media europeană și împiedică dezvoltarea potențialului economic al țării, în special pentru sectoarele pentru care sistemul logistic este crucial, ca în cazul sistemului agroalimentar național, un vârf de lance de excelență al exporturilor Made in Italy", conchide Coldiretti.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News