Mii de angajați au părăsit industria ospitalității atunci când călătoriile internaționale s-au oprit în timpul pandemiei COVID-19. Mulți au ales să nu se mai întoarcă, găsind locuri de muncă mai bine plătite în altă parte, lăsând hotelierii să se lupte cu o lipsă disperată de personal, scrie Reuters.
Accor, cel mai mare operator hotelier din Europa, derulează inițiative de testare pentru a recruta persoane care nu au lucrat anterior în acest sector, a declarat directorul executiv Sebastien Bazin într-un interviu acordat Reuters la Forumul Economic din Qatar luna trecută.
Accor, care operează mărci precum Mercure, ibis și Fairmont în peste 110 țări, are nevoie de 35.000 de lucrători la nivel global, a spus el.
"Am încercat la Lyon și Bordeaux în urmă cu zece zile, iar în acest weekend avem oameni care au fost intervievați fără CV, fără experiență profesională anterioară și sunt angajați în 24 de ore", a spus Bazin.
Pe termen scurt, Accor acoperă posturile din Franța cu tineri și migranți, limitând în același timp serviciile.
"Sunt studenți, oameni care vin din Africa de Nord", a spus Bazin. "Și, practic, închiderea restaurantelor pentru prânz sau (deschiderea lor) doar cinci zile pe săptămână. Nu există altă soluție".
Noii recruți primesc șase ore de pregătire și învață la locul de muncă
Lipsa de personal este deosebit de presantă în Spania și Portugalia, unde turismul reprezenta 13% și, respectiv, 15% din producția economică înainte de pandemie.
Hotelierii de acolo oferă salarii mai mari, cazare gratuită și avantaje precum bonusuri și asigurări de sănătate.
"Mulți angajați au decis să se mute în alte sectoare, așa că începem o industrie de la zero și trebuie să ne luptăm pentru talente", a declarat Gabriel Escarrer, directorul general al hotelierului spaniol Melia reporterilor din Madrid.
Pentru a atrage personal, compania sa a oferit recent cazare, uneori în camere de hotel, din cauza lipsei de locuințe de închiriat în apropierea stațiunilor sale.
Hotelierii mai mici se confruntă cu provocări similare în materie de personal
Directorul de operațiuni al Hotel Mundial, unul dintre cele mai emblematice hoteluri din Lisabona, a declarat că încearcă să recruteze 59 de lucrători. Fără personal suficient, el se teme că unele hoteluri vor reduce numărul de clienți și gama de facilități.
"Dacă nu putem recruta personal, va trebui să reducem serviciile", a spus el. "Acest lucru este regretabil și dramatic pentru o industrie care nu a avut venituri în ultimii doi ani".
În Spania și Portugalia, două dintre cele mai importante destinații turistice din Europa, scenariul este același în baruri, restaurantele și hotelurile au rezervările pe care le așteptau cu nerăbdare, dar la un cost pe care se străduiesc să îl acopere.
Jose Carlos Sacó, în vârstă de 52 de ani, își poate deschide barul din Madrid, Tabanco de Jerez, doar în weekend, atunci când studenții care au nevoie de bani în plus nu au cursuri și sunt disponibili să lucreze.
"În timpul săptămânii nu putem deschide pentru că nu avem mână de lucru, ei învață", a spus el, arătând spre forța sa de muncă studențească care aranjează mesele într-o sâmbătă.
Industria de catering din Spania are un deficit de 200.000 de lucrători,
În vibrantul cartier La Latina din Madrid, proprietarul tavernei Angosta, Mariveni Rodriguez, a angajat migranți pentru sezonul de vârf.
"Oferim această oportunitate migranților care vin cu dorința de a munci, deoarece nu au familie sau sprijin instituțional", a spus ea.
Industria de catering din Spania are un deficit de 200.000 de lucrători, iar hotelurile portugheze au nevoie de cel puțin 15.000 de persoane în plus pentru a satisface cererea în creștere, potrivit asociațiilor naționale de ospitalitate.
"Soluția va fi cu siguranță să plătim mai mult", a declarat Jose Luis Yzuel, de la asociația sectorului serviciilor de catering.
În Spania, barurile și restaurantele au majorat salariile lucrătorilor cu aproape 60%
Se fac încercări pentru a atrage foștii angajații înapoi. În Spania, barurile și restaurantele au majorat salariile lucrătorilor cu aproape 60% în primul trimestru față de anul precedent, potrivit datelor oficiale. Dar industria turismului este în continuare sectorul care îi plătește cel mai puțin pe angajați, aproximativ 1.150 de euro (1.200 de dolari) pe lună.
În Portugalia, salariile lucrătorilor din industria ospitalității ar urma să crească cu 7% în acest an, potrivit unui sondaj realizat de banca centrală și Institutul Național de Statistică, însă salariul mediu în acest sector este de 881 de euro pe lună, peste salariul minim de 705 euro.
Bazin a declarat că, atât timp cât hotelurile sunt ocupate doar în proporție de 60% sau 70%, acestea pot face față lipsei de personal, dar momentul de criză va veni atunci când vor fi complet ocupate.
În trecut, industria nu a plătit suficient și nici nu s-a concentrat pe dezvoltarea personalului, a spus Bazin.
"Jumătate din această problemă este că am fost orbi, nu am acordat atenție multor oameni și, probabil, am plătit prea mult timp și pe unii oameni insuficient", a spus el. "Așa că este un semnal de alarmă", conform Mediafax.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News