Potrivit autorității pentru concurență și piață, transportatorul irlandez "ar aduce prejudicii agențiilor de turism și consumatorilor prin încercarea de a-și extinde puterea de piață și în oferta altor servicii turistice". La o zi după ce guvernul a decis să elimine plafonarea tarifelor pentru zborurile către Sicilia și Sardinia - o măsură puternic criticată de Ryanair - vine deschiderea dosarului împotriva companiei low cost, potrivit Corriere della Sera.
Măsura luată de Autoritatea antitrust italiană, se arată în raportul de 22 de pagini, vine după "diverse rapoarte" ale Asociației italiene a agențiilor de turism, ale Federației de turism organizat și ale Asociației Codici Lombardia, "începând cu luna mai a anului trecut", în care se acuză Ryanair că "profită de poziția sa dominantă pe piețele pe care operează pentru a-și extinde puterea și în oferta altor servicii turistice (de exemplu, hoteluri și închirieri de mașini) în detrimentul agențiilor de turism - online și offline - și al clienților care le folosesc pentru a cumpăra astfel de servicii".
Acuzații grave aduse principalei companii aeriane low cost din Europa
Compania aeriană low-cost, continuă Autoritatea pentru Concurență și Piață, "pe de o parte pare să împiedice achiziționarea - de către agenții - a biletelor de avion direct de pe site-ul său, pe de altă parte permite achiziționarea acestora agențiilor tradiționale doar prin intermediul platformei Gds în condiții care ar fi mult mai proaste din punct de vedere al prețului, al amplorii ofertei și al gestionării post-vânzare a biletului". Potrivit celor care au trimis raportul la Agcm, Ryanair "ar pune în aplicare unele politici discriminatorii și denigratoare".
Vezi și: Pasageri Ryanair, taxați cu aproape 200 de euro, după ce și-au printat singuri biletele de îmbarcare
Există mai multe puncte critice, potrivit Autorității antitrust. Ryanair "ar împiedica, atât din punct de vedere formal, cât și substanțial, agențiile să folosească site-ul ryanair.com pentru a cumpăra bilete de avion în numele clienților lor". Și nu numai atât. Odată ce rezervarea este identificată "ca provenind de la o agenție de turism, compania low cost ar pune în aplicare o serie de comportamente menite să blocheze sau să îngreuneze utilizarea serviciului achiziționat". În special, solicitând "intervenția directă a pasagerului pentru a debloca rezervarea și transmițându-i acestuia din urmă informații denigratoare și neadevărate pentru a-l descuraja să folosească agențiile de turism pentru a cumpăra bilete Ryanair".
Acuzațiile nu se opresc aici. "Atunci când achiziția unui bilet de călătorie este efectuată printr-un cont pe care Ryanair îl urmărește până la o agenție de turism", se arată în documentul Agcm, "compania blochează rezervarea prin trimiterea unui e-mail cu mențiunea "Verificare necesară pentru client", împiedicând pe oricine (agenție sau pasager) să se ocupe de acea rezervare până când pasagerul se supune personal "procedurii de verificare"" pentru a-și verifica identitatea. "Opțiunea de 'verificare rapidă' are un cost de 0,59 euro perceput clientului. În caz de neverificare, înregistrarea online nu este posibilă, iar pasagerul este obligat să se înregistreze la aeroport, plătind o suprataxă de până la 75 EUR."
Consecințe asupra zborurilor din toată Europa
Ryanair este acuzată de asemenea de agențiile de turism că "pune la dispoziție zborurile sale pe Gds (sistemele de achiziție și gestionare a biletelor de avion, n.r.) în condiții tehnice și economice mai proaste decât cele oferite pe propriul site". Toate comportamente - subliniază autoritatea antitrust italiană - "menite să limiteze agențiilor de turism vânzarea de bilete, care sunt în general prima achiziție efectuată în organizarea unei vacanțe și care reprezintă "punctul de acces" pentru vânzarea de servicii ulterioare" și care "ar avea efecte nu numai asupra agențiilor, ci și asupra consumatorilor finali: de fapt, înrăutățirea condițiilor ar fi determinată sub aspect cantitativ și calitativ de profil și dificultăți nejustificate în gestionarea rezervării".
Agcm acordă șaizeci de zile părților pentru a-și prezenta motivele - "pentru a constata existența unor încălcări ale concurenței în temeiul articolului 3 din Legea nr. 287/1990 și/sau al articolului 102 din Tfue" - și stabilește că "procedura trebuie să fie încheiată până la 31 decembrie 2024", deci într-un an și două luni. Niciun comentariu oficial, la ora publicării articolului, din partea companiei low-cost.
Ryanair, a operat peste o treime din numprul pasagerilor din Italia
În 2022, Ryanair a transportat aproximativ 48,5 milioane de pasageri în Italia, potrivit datelor Enac, ceea ce echivalează cu aproape 37% din întregul trafic din Italia la scară națională, internațională și intercontinentală. Ultimul său bilanț anual s-a încheiat în martie 2023 cu venituri de 10,8 miliarde de euro (6,9 din vânzarea de bilete, 3,9 din vânzarea de servicii suplimentare) și profituri de 1,4 miliarde de euro. Italia a fost prima țară din punct de vedere al veniturilor, cu 2,36 miliarde de euro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News