Sindicatele au anunţat continuarea mişcării sociale, întrucât negocierile cu patronatul sunt blocate. Liderii CGT, cel mai radical sindicat francez, spun că Grupul Total, principalul furnizor de carburanţi din Franţa, care deţine rafinării şi propria reţea de benzinării, pune condiţii inacceptabile, şi anume suspendarea imediată a grevei, deblocarea depozitelor şi amânarea cu o lună a negocierilor salariale.
"Salariaţii întreprinderii noastre au muncit pentru ca grupul să obţină beneficii imense şi apoi să le distribuie dividende acţionarilor în valoare de peste 2,5 miliarde de euro" - se arată într-o scrisoare trimisă conducerii companiei, în care angajaţii cer o creştere salarială de 10%, după ce numai pe primul semestru al acestui an Grupul Total a obţinut un profit de 11 miliarde de euro. Ministrul economiei, Bruno Le Maire, a făcut apel la cele două părţi să treacă la negocieri serioase, ameninţând cu intervenţia guvernului.
„Dacă blocajul continuă, nu vom avea altă cale decât să rechiziţionăm mijloacele necesare pentru eliberarea depozitelor şi repornirea rafinăriilor. Cetăţenii nu pot rămâne victime colaterale ale unui conflict social între o organizaţie sindicală, CGT, şi o întreprindere privată“, a delarat Bruno Le Maire.
Declaraţia ministrului intervine după şedinţa de aseară dintre premierul Elisabeth Borne şi membri ai cabinetului cu atribuţii economice consacrată deblocării situaţiei, după ce presiunile guvernului asupra sindicatelor şi patronatelor de a negocia sunt tot fără rezultat, potrivit Rador.
Cozi interminabile la benzinăriile din Franța
Greva din rafinării a provocat cozi interminabile la benzinăriile din Hexagon și a avut un impact asupra piețelor europene într-o perioadă de penurie globală de distilate precum motorina.
Marjele de referință ale rafinăriei europene de motorină au oscilat aproape de un maxim istoric de 77,25 dolari pe baril atins luni, în condițiile în care acțiunea industrială a restrâns grav aprovizionarea.
Rafinăria Gonfreville a TotalEnergies, cu o capacitate de 240.000 de barili pe zi (bpd), este offline, în timp ce livrările de produse rafinate sunt blocate la rafinăria Feyzin, cu o capacitate de 119.000 bpd, care este închisă pentru întreținere neplanificată, dar care are combustibil în depozit, și la depozitele de combustibil Cote d'Opal și La Mede.
Două rafinării Exxon Mobil au fost, de asemenea, scoase din funcțiune de la sfârșitul lunii septembrie.
Divizia franceză a Exxon Mobil, Esso France, a declarat că a ajuns la un acord salarial cu sindicatele. Chiar și așa, va fi nevoie de timp pentru ca aprovizionarea să fie deblocată, a declarat ministrul Transporturilor, Clement Beaune.
Esso France a precizat că lucrătorii sindicalizați CFE-CGC și CFDT, care reprezintă majoritatea la unitățile sale, au fost de acord cu o ofertă de creștere salarială de 6,5% în 2023 și un bonus de 3.000 de euro. Acești termeni au însemnat o creștere salarială totală de 10,7% plus 4.000 de euro în bonusuri în perioada 1 ianuarie 2022 - 31 decembrie 2023, a adăugat grupul.
Dar sindicatul CGT a declarat că nu a semnat acordul și că lucrătorii săi rămân în grevă. Acesta cere o creștere de 10% în următoarea rundă de majorări salariale.
TotalEnergies s-a oferit luni să devanseze negocierile salariale din 2023, dar numai cu condiția ca grevele să înceteze. CGT a denunțat oferta drept „șantaj”.
Grevele au amplificat nemulțumirea sindicatelor față de președintele Emmanuel Macron, care în această toamnă a amânat o decizie finală cu privire la planurile sale contestate de reformă a pensiilor, ferindu-se de frustrarea provocată de criza costului vieții.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News