Emisiile de gaze cu efect de seră în cea mai mare economie a Europei au scăzut în 2023 la cel mai redus nivel din ultimii 70 de ani, însă sectorul transporturilor a eşuat în repetate rânduri în a-şi respecta obiectivele climatice.
Potrivit actualei legi germane privind protecţia climei, ministerele care sunt responsabile pentru sectoarele care nu îşi respectă obiectivele climatice trebuie să lanseze imediat un program pentru a readuce sectoarele respective înapoi în limite. Până acum, Ministerul german Transporturilor a rezistat la introducerea unui astfel de program pentru sectorul său, susţinând că viitoarele amendamente la legea privind protecţia climatului vor permite sectorului să rateze ţintele privind reducerea emisiilor de CO2, dacă ţinta privind emisiile totale ale Germaniei este atinsă.
Ministerul german al Transporturilor susţine că reformarea acestui sector este mai problematică decât în cazul altor zone ale economiei, pentru că afectează viaţa de zi cu zi a oamenilor, care nu poate fi schimbată rapid.
Timp de mai multe luni, Guvernul de coaliţie de la Berlin, compus din social democraţi, liberali şi ecologişti, a negociat amendamente la legea privind protecţia climei dar până acum nu a ajuns la un acord.
În încercarea de a-i convinge pe partenerii de coaliţie să aprobe mai rapid modificările, Volker Wissing a spus că ministerul pe care îl conduce va fi nevoit să impună o interdicţie privind condusul în weekend pentru a îndeplini actualele cerinţe ale legii, dacă noile amendamente nu vor intra în vigoare înainte de mijlocul lunii iulie.
"O reducere corespunzătoare a performanţelor de trafic ar fi posibilă numai prin măsuri restrictive care sunt dificil de comunicat populaţiei, precum interdicţii naţionale şi nedefinite privind condusul în zilele de sămbătă şi duminică", a scris Wissing într-o scrisoare trimisă joi către liderii grupurilor parlamentare, potrivit sursei citate de Agerpres.
Ministerul Transporturilor spune că scrisoarea exprimă "o opinie"
Scrisoarea a fost criticată vehement de partenerii de coaliţie şi ONG-urile de mediu drept alarmism iresponsabil, într-un moment în care apetitul germanilor pentru noi politici ecologice pare a fi unul limitat.
Ministerul Transporturilor a răspuns vineri cu precizarea că scrisoarea ministrului nu este o ameninţare ci mai degrabă exprimă opinia că Parlamentul ar trebui să se ridice la responsabilitatea care îi revine şi să cadă de acord asupra amendamentelor. "Este responsabilitatea ministrului să atragă atenţia asupra pericolelor", a spus un purtător de cuvânt de la Ministerul Transporturilor.
"Nu este responsabilitatea ministrului să stârnească temeri nefondate", a replicat liderul grupului parlamentar al verzilor, Katharina Droege, cerând ministrului Transporturilor să vină cu sugestii responsabile privind o mai mare protecţie climatică în sector.
La rândul său, adjunctul liderului grupului parlamentar social democrat, Detlef Mueller, a spus că astfel de manevre nu contribuie la progresul negocierilor în Parlament cu privire la noua lege de protecţie climei. "Alarmismul prin propuneri absurde nu ajută deloc la protecţia climei în sectorul transporturilor, dimpotrivă", a spus Mueller.
În schimb, liderul Partidului Liber Democrat (FDP), Christian Lindner, care este şi deţinătorul portofoliului Finanţelor, şi-a exprimat sprijinul pentru avertismentul lansat de Wissing. "Legea privind protecţia climei a fostului Guvern ar putea să conducă în curând la interzicerea condusului!", a scris vineri Lindner pe platforma de social media X.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News