Normele sunt menite să garanteze că mașinile electrice produse în UE sunt fabricate în mare parte din piese de proveniență locală. Însă producătorii de pe ambele maluri ale Canalului Mânecii spun că nu sunt pregătiți.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a avertizat, de asemenea, că măsurile ar putea reduce producția fabricilor din UE cu 480.000 de vehicule. Și au spus că prețul va fi plătit de clienți.
Reguli și criterii
Principala problemă constă în așa-numitele "reguli de origine", care vor intra în vigoare în ianuarie. Acestea se aplică transporturilor de mașini peste Canalul Mânecii, în conformitate cu termenii acordului Brexit, Acordul de comerț și cooperare dintre Regatul Unit și UE.
Acestea vor asigura efectiv că vehiculele electrice vor trebui să aibă baterii produse fie în Regatul Unit, fie în UE.
Mașinile care nu îndeplinesc criteriile se vor confrunta cu tarife - sau taxe - de 10% atunci când sunt transportate peste Canalul Mânecii, în ambele direcții.
Regulile au fost concepute pentru a proteja industria europeană de importurile ieftine.
Dar, deoarece producția de baterii în Europa nu a crescut atât de rapid pe cât se aștepta, producătorii de automobile se străduiesc să îndeplinească noile criterii.
Marea Britanie, cea mai mare piață de export a mașinilor electrice
Este o problemă serioasă pentru producătorii europeni. Marea Britanie este de departe cea mai mare piață de export a acestora, cu 1,2 milioane de vehicule care au sosit în porturile britanice anul trecut. De asemenea, mai multe mașini construite în Regatul Unit sunt transportate în UE decât în orice altă regiune.
Tarifele mari ar putea face ca producția de mașini electrice să fie mai costisitoare și ar putea duce la creșterea prețurilor.
ACEA dorește ca noile norme să fie amânate cu trei ani și face apel la Comisia Europeană să ia măsuri.
"Creșterea prețurilor de consum ale vehiculelor electrice europene, chiar în momentul în care trebuie să ne luptăm pentru cota de piață în fața unei concurențe internaționale acerbe, nu este o mișcare corectă", a declarat directorul general al Renault, Luca de Meo, care este și președintele ACEA.
"Vom ceda efectiv o parte din piață producătorilor globali", a adăugat el.
Firmele sunt încă obligate să vândă mai multe mașini electrice
Premierul amână interzicerea mașinilor pe benzină, într-o schimbare de orientare a politicilor ecologice
Pentru ca normele să fie amânate, ar trebui să se ajungă la un acord între Marea Britanie și UE.
Ministrul britanic al afacerilor, Kemi Badenoch, a declarat săptămâna trecută că este "optimistă" că se poate ajunge la un astfel de acord.
Însă, într-un interviu acordat vineri ziarului The Guardian, comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, a fost mult mai puțin deschis.
El a spus că ar fi greșit să se redeschidă acordul de Brexit pentru a satisface industria auto.
"Dacă ceva a fost negociat, nu ar trebui să fie schimbat", a declarat el pentru ziar.
Comisia Europeană a declarat: "Brexitul a schimbat, printre altele, relația comercială dintre Marea Britanie și UE".
Aceasta a precizat că acordul comercial Brexit - Acordul de comerț și cooperare între UE și Regatul Unit - "este rezultatul unei negocieri în care ambele părți au convenit asupra unui echilibru general al angajamentelor".
Acesta a adăugat că regulile de origine au ca scop dezvoltarea unui "lanț valoric puternic și rezistent al bateriilor în UE".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News