„De când cu legea asta în Germania, că nu ai voie să stai cu mașina mai mult de 5 minute pornită, nu știu, parcă au înnebunit aici oamenii mai în vârstă… Eu n-am mai văzut așa ceva! Nu e zi dată de la Dumnezeu în care să nu vină o bătrânică sau un bătrânel la mine la geam să-mi spună: 'băiatu’, oprește mașina, băiatu’, trebuie să pleci, băiatu’, sun la poliție'", povestește el.
O lege cu intenții bune, dar cu efecte neprevăzute
Legea care limitează funcționarea motorului la ralanti pentru maximum cinci minute nu este una nouă în Germania, însă aplicarea ei a devenit tot mai strictă în ultimii ani, mai ales pe fondul preocupărilor tot mai accentuate privind schimbările climatice, reducerea emisiilor poluante și combaterea risipei de energie.
În esență, reglementarea interzice șoferilor să-și lase mașinile pornite în mod inutil – fie că așteaptă pe cineva, fie că vor să mențină o temperatură confortabilă în interior – pe o perioadă mai mare de cinci minute. Potrivit §30 din Straßenverkehrsordnung (StVO – Codul rutier german), „funcționarea inutilă a motorului este interzisă”. Deși inițial prevederea a fost considerată una vagă, în ultimii ani autoritățile locale au început să o aplice mai strict, iar amenzile pot ajunge până la 80 de euro (aproximativ 400 de lei), în funcție de circumstanțe.
Motivele din spatele acestei măsuri țin de reducerea emisiilor de dioxid de carbon și de oxizi de azot, dar și de limitarea poluării fonice și a disconfortului pentru pietoni. În multe orașe, campaniile de conștientizare au fost însoțite de avertismente publice și de încurajarea cetățenilor să semnaleze încălcările.
Sub presiunea „detectivilor de balcon”
Pentru livratorii de mâncare sau curieri, această măsură se dovedește extrem de complicată. Timpul dintre comenzi e adesea prea scurt pentru a opri și reporni motorul, iar în anotimpurile reci, șoferii trebuie să se încălzească. Emilian spune că încearcă să respecte legea, dar uneori situația devine imposibil de gestionat.
„Foarte rar stau mai mult de cinci minute cu motorul pornit. Dar seara sau la amiază sunt intervale de 10-15 minute când nu mai intră nicio comandă. Și când e frig, mai stai în mașină să te încălzești. Mă tot mut dintr-un loc în altul, pe străduțe, în parcări, dar e grav cu oamenii mai în vârstă. Te urmăresc din balcoane. Azi chiar am pățit cu un domn căruia tocmai îi livrasem mâncarea."
Livratorul povestește o întâmplare recentă care i-a arătat cât de atent sunt monitorizate aceste reguli la nivelul cetățeanului de rând:
„Am livrat mâncarea la un domn care stă la parter, fix lângă parcare. Am parcat cu avariile puse, pe colț, nu erau locuri. I-am dat mâncarea, m-am întors la mașină, am pornit motorul, și până să intru în următoarea comandă, am primit un telefon. A trecut fix cinci minute. Și deodată, domnul iese în balcon și îmi strigă: 'băiatul, oprește mașina, că te urmăresc, au trecut cinci minute!'"
Între lege și realitatea cotidiană
Emilian nu contestă legea, dar atrage atenția că, pentru anumite categorii profesionale, aplicarea ei ar trebui să țină cont și de realitatea din teren. Într-un sistem de livrare cu timpi stricți și comenzi imprevizibile, fiecare minut contează, iar necesitatea de a menține motorul pornit uneori nu ține de comoditate, ci de funcționalitate.
„Ar fi trebuit să-i zic: domnule, ai primit mâncarea, de ce nu te duci să mănânci cât timp e caldă? Stai tu să mă urmărești că am stat 5 minute cu motorul pornit? Dar n-are rost să te cerți, că tu ai de pierdut. Mai cheamă și poliția. Legea e lege, dar s-a umplut orașul de detectivi”, concluzionează cu ironie românul.
O tendință europeană
Germania nu este singura țară care aplică astfel de măsuri. Reguli similare există și în Franța, Olanda, Elveția, Norvegia sau Regatul Unit, unde cetățenii sunt tot mai încurajați să sesizeze neregulile și să contribuie la reducerea emisiilor. În multe locuri, autoritățile oferă linii de raportare, aplicații mobile sau chiar recompense simbolice pentru cei care raportează șoferii care lasă motoarele pornite inutil.
Însă în Germania, unde disciplina socială este adesea dusă la rang de virtute, vigilența cetățenească poate crea tensiuni în comunitățile urbane. Iar pentru muncitorii migranți, care lucrează în sectoare precare, între reguli stricte și nevoia de adaptare, viața devine și mai complicată.
Pentru Emilian și colegii săi de breaslă, „detectivii de balcon” sunt doar încă o provocare de zi cu zi. Cu toate acestea, el își păstrează calmul și își face meseria așa cum poate: cu motorul pornit și cu ochii în patru.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News