O profesoară din Italia dă cărțile pe față: „Trebuie să dai mită statului pentru protecție”

Alexandra Curtache |
Data publicării:
O profesoară din Italia dă cărțile pe față: „Trebuie să dai mită statului pentru protecție” / Foto ilustrativ (Sursa: Freepik)
O profesoară din Italia dă cărțile pe față: „Trebuie să dai mită statului pentru protecție” / Foto ilustrativ (Sursa: Freepik)

O profesoară din Italia care activează în învățământul public de peste 6 ani a dezvăluit situația scandaloasă și corupția din sistemul educațional italian.

Profesoara a trimis o scrisoare cutremurătoare pentru Fanpage, în care, conform mărturiilor sale, cei care doresc să predea trebuie să plătească sume mari de bani sub formă de mită către universitățile publice și private, totul cu aprobarea tacită a statului. 

Mai jos, publicăm integral scrisoarea profesoarei din Campania despre experiența sa din învățământul italian.

„Dragă redacție,

Sunt profesoară de 6 ani și, în tot acest timp, am fost martora unui declin neconstituțional al sistemului de recrutare. Am asistat la introducerea unor cursuri de calificare și concursuri PNRR care sfidează logica și dreptatea. Sunt uimită că se vorbește atât de puțin despre această problemă, deși situația este extrem de gravă.

În Italia, dacă vrei să predai, trebuie să plătești mită statului. În mod ironic, această mită este aprobată chiar de stat și se varsă în conturile universităților publice și private. Dacă reușești să câștigi un concurs public, nu obții un contract pe durată nedeterminată, ci doar o șansă de a semna un alt contract pe durată determinată. În plus, trebuie să plătești între 1.500 și 2.500 de euro unei universități, de obicei private, pentru a participa la cursuri care ar trebui să te pregătească pentru a preda, deși ai fost deja angajat ca lucrător precar și ai demonstrat că poți preda. Doar după ce ai parcurs acest an suplimentar pe bază temporară și ai plătit aceste sume considerabile, poți spera să începi anul de formare și de probă, înainte de a fi confirmat ca profesor titular.

 

O poveste despre nedreptate și inechitate

 

Ce înseamnă toate acestea? Înseamnă că povestea nu se încheie aici: numai dacă la sfârșitul anului de formare și de probă ești considerat apt, vei putea fi titularizat. Între timp, au trecut deja doi ani de când ai câștigat concursul. Dacă doreai să întemeiezi o familie, să iei un credit ipotecar sau să închiriezi o casă, ai fi întâmpinat obstacole majore. Fără un contract permanent, obținerea unui credit ipotecar devine imposibilă, iar închirierea unei locuințe se transformă într-o luptă continuă cu proprietarii care cer garanții și certitudini.

Dar, pe bună dreptate, înainte de a te considera apt pentru titularizare, statul are nevoie de ani și ani în care să te utilizeze ca profesor precar, de un concurs, de un curs de calificare plătit, unde repeți aceleași lucruri pe care le-ai studiat pentru a trece concursul, și de un an de formare și stagiu.

 

Articolul 3 din Constituție și obstacolele economice

 

Constituția noastră, prin articolul 3, afirmă clar că „Este de datoria Republicii să înlăture obstacolele de natură economică și socială care, limitând efectiv libertatea și egalitatea cetățenilor, împiedică dezvoltarea deplină a persoanei umane și participarea efectivă a tuturor lucrătorilor la organizarea politică, economică și socială a țării”.

Cum se poate considera că o sumă obligatorie de 1.500-2.500 de euro pentru a obține un contract permanent nu este un obstacol economic și social? Dacă printre câștigătorii concursului se află cineva care nu dispune de această sumă, ce îi va spune statul? „Nu poți obține locul de muncă pe care l-ai câștigat, pentru că nu ai bani” sau „Vezi dacă vreo bancă îți va da un împrumut!”.

 

Un sistem corupt și ineficient

 

În Italia, recrutarea în învățământ pare să fie un proces greoi, corupt și costisitor. Nu există nicio logică educațională în punctajul disproporționat acordat calificărilor în clasamentele provinciale pentru suplinitori (GPS) pentru sprijin. Profesorii de sprijin, care sunt deja specializați prin cursuri ad-hoc, nu ar trebui să fie obligați să obțină calificări suplimentare inutile. Cu toate acestea, statul acordă 36 de puncte pentru o calificare, echivalentă cu trei ani de muncă, în GPS-ul pentru sprijin.

Pedeapsa aplicată de stat celor care au refuzat să fie șantajați este exemplară: 36 de puncte mai puțin decât colegii care au acceptat să plătească. Astfel, cei care au refuzat să plătească vor fi nevoiți să se gândească de două ori înainte de a refuza să plătească din nou.

 

O mărturie despre sistemul educațional italian

 

Aceasta este Italia și acesta este sistemul său de recrutare, care calcă în picioare Constituția și demnitatea umană. Este clar că scopul acestui sistem de formare nu este calitatea profesională, ci banii de cheltuit și timpul de pierdut. Este un apel disperat pentru schimbare, o chemare la acțiune pentru a îmbunătăți condițiile profesorilor și a stopa corupția din sistemul educațional.

Aceasta este mărturia unei profesoare din Italia care evidențiază deficiențele și nedreptățile sistemului educațional. Invocăm autoritățile să ia măsuri urgente și invităm cititorii să împărtășească propriile experiențe.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp, atunci când apare o nouă știre de interes EXCLUSIV pentru românii din ITALIA, puteți intra pe grupurile de WhatsApp al cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următoarele linkuri: 

-> https://chat.whatsapp.com/DIfmKOQTNNO5InDDSWwifG 

-> https://chat.whatsapp.com/JCB7XM4tEl08V1iMcc9g8N 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt1
YesMy - smt4.5.3
pixel