Factorii principali ai acestui declin au fost ajustările schimburilor de muncă din fabrici și adaptarea liniilor de producție pentru noile modele electrificate.
Exporturile, pilon esențial al industriei auto spaniole, au suferit, de asemenea, o contracție semnificativă. În ianuarie 2025, Spania a exportat 145.170 de vehicule, ceea ce marchează o reducere de 28% față de aceeași lună din 2024. Aproximativ 86% din automobilele produse în Spania sunt destinate piețelor externe, cu Europa menținându-se ca principală destinație a exporturilor, cu 92,1% din totalul livrărilor. Franța continuă să fie cel mai important client, urmată de Germania, Turcia, Regatul Unit și Italia. Totuși, majoritatea destinațiilor cheie au înregistrat scăderi, Italia și Spania fiind cele mai afectate, cu un declin de 46%, respectiv 44%.
Industria auto – un pilon al economiei spaniole
Spania este unul dintre cei mai mari producători auto din Europa și ocupă locul al doilea pe continent, după Germania. Industria auto contribuie semnificativ la economia țării, care reprezintă aproximativ 10% din PIB și asigură direct și indirect peste două milioane de locuri de muncă. De asemenea, industria auto este responsabilă pentru 18% din totalul exporturilor spaniole.
Principalele mărci și fabrici auto din Spania
În Spania există numeroase uzine de producție ale unor mărci auto de renume mondial. Printre cele mai importante se numără:
Seat – cu fabrica din Martorell, Barcelona, una dintre cele mai mari și avansate din Europa.
Volkswagen – care produce modele în fabrica de la Pamplona.
Renault – cu uzine la Valladolid și Palencia.
Ford – cu o prezență importantă în Valencia.
Mercedes-Benz – care produce vehicule în uzina din Vitoria.
Nissan – cu fabrici care până recent au funcționat în Barcelona.
Stellantis (grup ce include Peugeot, Citroën, Opel și Fiat) – cu fabrici în Vigo, Madrid și Zaragoza.
Spania nu doar că produce modele pentru piața internă, dar este și un centru de producție strategic pentru vehicule destinate întregii Europe și piețelor emergente.
Reacția industriei și perspectivele viitoare
În contrast cu tendința descendentă a producției totale, segmentul vehiculelor cu emisii reduse și zero (electrice, hibride plug-in, hibride convenționale, alimentate cu gaze naturale sau GPL) a înregistrat o creștere impresionantă de 52,2% față de anul precedent. Această categorie reprezintă acum 38,8% din producția totală de automobile, însumând 65.179 unități. Cele mai mari creșteri s-au înregistrat la vehiculele hibride convenționale, cu un avans de 62,7%, și la vehiculele electrificate, care au ajuns să reprezinte 10,5% din producția totală, marcând o creștere de 10,3% în ianuarie, până la 17.611 unități.
José López-Tafall, directorul general al Anfac, a avertizat că tendința descendentă continuă și în 2025, după un 2024 deja dificil. El a subliniat necesitatea unor măsuri urgente pentru a sprijini cererea internă și internațională, afirmând: „Este esențial să stimulăm cererea nu doar în Spania, ci și în întreaga Europă pentru a menține competitivitatea industriei noastre. Trebuie să aliniem toți factorii implicați, să creăm un plan de acțiune pe termen scurt și o strategie pe termen lung pentru a susține inovația și producția de vehicule electrice, singura zonă de creștere a sectorului.”
Pe termen lung, Spania se confruntă cu provocarea tranziției către mobilitatea electrică, dar și cu concurența acerbă din partea altor țări producătoare. Dacă nu sunt implementate politici eficiente de sprijinire a industriei, declinul producției auto ar putea avea un impact sever asupra economiei spaniole și asupra locurilor de muncă din acest sector vital.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News