Românca Andreea Gogoase își amintește cu greu întreaga călătorie care s-a încheiat atât de catastrofal. Ea a spus Poliției că i-a fost frig când s-a urcat într-o dubă de transport în Helmond în acea zi din martie 2018 pentru a merge acasă. Ziua ei de muncă la abatorul Van Rooi Meat se terminase. Era obosită și ațipea continuu din cauza căldurii din dubă, iar puțin mai târziu s-a trezit într-un coșmar.
Pe N270, lângă Helmond, provincia Brabantul de Nord din Țările de Jos, duba a intrat pe banda greșită și s-a ciocnit frontal cu un camion. Cinci dintre cei opt pasageri români, inclusiv iubitul ei, au fost uciși. Trei au fost grav răniți. Accident de circulație sau accident industrial? Opiniile sunt încă diferite în acest sens.
Andreea și-a văzut moartea cu ochii
În miezul nopții, în jurul orei patru, Andreea a fost preluată de dubă în Goch, Germania, unde locuia cu iubitul ei Cosmin într-o casă aparținând angajatorului lor. Prin acea agenție de ocupare a forței de muncă, Grupul Horizon din Velp, aveau de lucru la fabrica de carne.
Au vrut să economisească pentru nunta lor din România. Andreea câștiga 1300-1400 de euro pe lună, un „salariu de vis”. Și cumnata ei locuia cu soțul ei în casa din Goch. Au mers și ei. Ei au făcut economii pentru o casă în România și un viitor mai bun pentru fiul lor, care a locuit atâta timp la bunici.
Andreea și-a văzut moartea cu ochii când duba a început să se balanseze în acea după-amiază. Chiar înainte, prietena ei a discutat despre traseu cu șoferul, tot un român care lucra la abator. Ea a văzut camionul cum se apropia. Ambii au suferit leziuni ortopedice sau leziuni ale organelor, splinei și ficatului în urma accidentului. Amândoi și-au pierdut rolurile de susținător de familie.
Bunicii au primit „compensații financiare”
„Îmi amintesc că prietenul meu l-a întrebat (șoferul) ce face”. Nu a mai auzit nici un răspuns. Când s-a trezit, o femeie a ținut-o de mână și i-a vorbit încet. L-a văzut pe Cosmin stând lângă ea „cu ceva în cap care părea o parte din mașină”. Când s-a uitat în altă parte, și-a văzut cumnata și soțul ei zăcând morți pe podea. A încercat să-și scoată piciorul din mașină și a început să țipe.
Patru ani mai târziu, avocatul Bojan Dekker încă lucrează la consecințele accidentului. El i-a ajutat pe toți ocupanții dubei sau rudele acestora. La fel ca bunicii din Caracal care au continuat să aibă grijă de nepotul lor. Și-au pierdut brusc fiica, ginerele și fiul lor, Cosmin, care a avut o înmormântare în loc de nuntă.
Bunicii au primit „compensații financiare” prin intermediul asigurătorului dubei. Avocatul pentru vătămări, Dekker, vorbește despre un „rezultat bun până acum”. De exemplu, băiatul va primi o compensație până când va împlini 18 ani.
Două procese pentru despăgubiri sunt încă pe rol. La scurt timp după accident, doi supraviețuitori s-au întors în România, dar nu pot să mai muncească. Încă nu se descurcă bine din punct de vedere fizic și psihologic, spune Dekker.
Șoferul român ar fi adormit la volan
Poliția nu a putut stabili de ce duba a ajuns pe partea greșită a drumului. În orice caz, șoferii nu au consumat alcool sau droguri. Inspectoratul de Muncă a anchetat, din cauza poveștilor despre exploatarea prin muncă, dar a constatat, potrivit unui purtător de cuvânt, „nicio relație între muncă și accident”. De aceea, și Parchetul a decis împotriva unei urmăriri penale.
Acesta a rămas un rezultat nesatisfăcător pentru unii. „Potrivit poliției, se pare că șoferul, care a stat toată ziua și în spatele liniei de asamblare, a adormit la volan. Ar fi putut fi și un accident vascular cerebral. Dar cred că este un lucru rău în Țările de Jos că lăsăm oamenii să facă muncă grea timp de 12 până la 16 ore pe zi, că trebuie să plece foarte devreme și să se întoarcă târziu și că nu există o persoană aptă și dedicată la volan”, a precizat avocatul Dekker.
Potrivit polițiștilor, se pare că șoferul, care și-a petrecut toată ziua în spatele liniei de asamblare, a adormit la volan.
„Am avut discuții cu el de mai multe ori despre stilul lui de condus”
Unul dintre românii care a supraviețuit accidentului nu își amintește nimic despre întreaga călătorie pentru că dormea. Nu și-a revenit până când nu au încercat să-l scoată de sub o banchetă în dubă.
Dekker crede că este iresponsabil ca dubele să nu fie supravegheate. „Muncitorii migranți vor să facă multă muncă și apoi să se întoarcă rapid în țara lor. Dar este un sistem pervers care caută marginea. Poți spera că Inspectoratul Muncii este pe deasupra. Dar nu am această impresie”.
Inspectoratul Muncii nu comentează ancheta sa. Documentele aflate în posesia jurnaliștilor olandezi arată că s-a vorbit cu cel puțin un ocupant al dubei. Ea a spus că șoferul nu a primit niciun salariu pentru rolul său. De fapt, a spus ea, ca și ceilalți, a trebuit să plătească 35 de euro pe lună pentru transport.
Andreea le-a spus polițiștilor că șoferul român a fost confruntat în mod repetat cu privire la stilul său de condus. Cu câteva zile înainte de accident, ea a spus că șoferul aproape că a pierdut controlul într-un sens giratoriu și s-a ciocnit cu ceva care venea din stânga. A întrebat-o pe Andreea dacă este speriată și aceasta a răspuns că încă nu vrea să moară. „Apoi a spus că nu i-a fost frică să moară, că poate muri o singură dată”.
Într-un alt incident, șoferul a fost nevoit să frâneze brusc la o îngustare a drumului. „Am avut discuții cu el de mai multe ori despre stilul lui de condus. Nu l-a modificat niciodată”, a declarat Andreea poliției. De asemenea, l-a văzut cum a băut bere la volan și fumând.
Accidentul a devenit o tragedie care a afectat profund multe vieți
Șoferul camionului, din Heusden, se descurcă bine din punct de vedere fizic. „Sunt încă în viață”, se gândi el când se opri, cu un tablou de bord încovoiat în fața lui. Dar, din punct de vedere psihologic, lovitura a fost dură.
Astfel, accidentul a devenit o tragedie care a afectat profund multe vieți. Dar, băiețelul care a continuat să locuiască cu bunicii în România se descurcă destul de bine. Este „foarte deștept”, anunță bunicii. Ei nu pot și nu vor spune mai multe despre asta. „Este greu să suporți durerea”.
Mai multe reguli pentru transportul muncitorilor migranți?
Nu ar trebui să se aplice aceleași cerințe pentru transportul lucrătorilor într-o dubă ca și pentru transportul cu taxiul?
Danielle Rebel de la Inspectoratul pentru Mediu Uman și Transport (ILT) ILT afirmă că aceste cerințe se aplică transportului care este câștigat. Deși românii plăteau 35 de euro pe lună pentru transport, aceasta „este văzută ca o contribuție”, nu ca un model de venituri.
„Nu aveau mâncare, nici medicamente”
„Nu aveau mâncare, nici medicamente. Lăsați în voia lor, s-au întins printre paturile goale ale colegilor lor decedați”. Cătălina Negru a fost șocată de ceea ce a găsit în casa din Goch când a vizitat doi supraviețuitori la scurt timp după accident. Cătălina Negru a mers acolo în numele ROMPRO, un grup de interese pentru românii din Olanda.
Unul dintre bărbați, care a fost internat la Tilburg, avea fracturi la gât, la umăr și pelvis. Celălalt, care a fost operat la Radboudumc din Nijmegen, avea mai multe coaste rupte și a suferit o intervenție chirurgicală pentru o leziune a splinei.
„M-am dus la o farmacie locală să le iau medicamente. Unul a trebuit să se injecteze în burtă. Nu voi uita curând imaginea când a trebuit să se ridice. A avut dureri groaznice. Era Paște și nu aveau bani și nici mâncare. Am adus mâncare”, a spus Cătălina Negru.
Negru spune că în casa din Goch, „o fostă pizzerie”, era murdară, cu gândaci. „A fost o mizerie. La parter, în camera bărbaților, erau patru paturi supraetajate. Mi-au arătat și o cameră de femei cu cinci sau șase paturi. Au spus că au plătit mai mult de trei sute de euro chirie de persoană”.
„Acești oameni locuiau la mai bine de o oră cu mașina de la locul de muncă. Au avut zile imprevizibile, pentru că n-au auzit până în ultimul moment la ce oră trebuie să înceapă. Asta depindea de comenzi, de cât de ocupată era fabrica. 12 dintre ei foloseau aceeași toaletă. Așa că s-au trezit mai devreme pentru a folosi toaleta sau baie”, mai spune Cătălina.
Germania. Muncitorii români, cazați în condiții deplorabile. Angajatorii le luau chirii enorme
„Nu se poate spune că șoferul dubei nu era apt din cauza muncii sale”
Cătălina Negru crede că accidentul a fost într-adevăr legat de condițiile dure de muncă. Suspiciunea ei de exploatare prin muncă era evident mai largă. Fundația CoMensha, o organizație care susține victimele traficului de ființe umane, confirmă că cei doi supraviețuitori au fost transferați din Goch într-o casă sigură din Amsterdam, o ascunzătoare sigură. „Acest lucru a fost făcut la cererea terților, a cărui referință este confidențială din motive de securitate”, a declarat purtătorul de cuvânt al CoMensha, Natasha Huiberts. „O investigație ulterioară a Inspectoratului de Muncă nu a putut dovedi că a existat vreo problemă de exploatare prin muncă”, spune ea.
„Nu se poate spune că șoferul dubei nu era apt din cauza muncii sale. Niciunul dintre angajații mei nu lucrează mai mult decât este permis prin lege, contractul colectiv de muncă și alte reguli. Cazarea pe care angajații noștri au voie să o folosească respectă reglementările aplicabile, atât din punct de vedere al calității cât și al prețului. Condițiile de muncă sunt, de asemenea, în conformitate cu legea și contractul colectiv de muncă”. Acest lucru este declarat într-o reacție a directorului Moba Aoulad Ben Arroun de la agenția de ocupare a forței de muncă Velp Horizon Groep, potrivit gelderlander.nl. Nu știa de stilul de condus periculos al șoferului, altfel sigur ar fi intervenit, spune el.
El contestă faptul că doi români care au supraviețuit accidentului au fost lăsați să se descurce singuri după ce au fost externați din spital într-o casă murdară. „Nu ne abandonăm angajații. Tuturor li se oferă posibilitatea de a încheia o asigurare de sănătate în Olanda prin intermediul nostru. Dacă este necesar, ajutăm angajații noștri să viziteze un medic sau un spital”.
Nu spune ce îngrijire specifică s-a oferit celor doi români. De asemenea, nu dorește să discute problema dacă agenția sa de ocupare a forței de muncă a acordat compensații financiare ocupanților camionetei sau rudelor lor apropiate. „Este prea personal și confidențial. Cu toate acestea, pot să confirm că ne-am îndeplinit obligația ca angajator și că am asistat rudele apropiate (...) financiar cu sfaturi și asistență”.
Patronul contrazice poveștile despre spații de locuit
Moba Aoulad Ben Arroun, care a lucrat la dezosat într-un abator în urmă cu 25 de ani, conduce acum o companie mare. El spune că trebuie să se apere în mod regulat în presă de tot felul de acuzații.
El contrazice și poveștile despre spații de locuit pline cu paturi, pentru care se plătea între 300 și 400 de euro chirie de persoană. El nu răspunde la întrebarea câtă chirie au plătit angajații săi în Goch.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News