"Nu există un termen limită impus în legislație/Regulamentul european, se vorbește despre ”termen rezonabil”. Nu sunt mulțumită de răspunsul comisarului Schmit. Aș putea să mă rezum la a lua act de acest răspuns politicos, cu citate din Regulamente, un răspuns care îmi spune că aceste cereri trebuie să se soluționeze “într-un termen rezonabil”.
Dar nu doresc să renunț la demers. Știu că am dreptate pentru că țin legătura cu oamenii. Rezonabil pentru unele case de pensii înseamnă și 2, 3 ani. Nu e normal. Cred că 3, 4 luni sunt suficiente. Sunt drepturi ale oamenilor care au muncit. La nivel european trebuie să existe o politică publică unitară pe acest subiect. Voi trimite scrisori tuturor membrilor comisiei de muncă și politici sociale din Parlamentul European în care argumentez nevoia unui termen exact (de exemplu, 6 luni) pe care fiecare stat să îl respecte atunci când trebuie să trimită informații (formularul E205, de exemplu, în cazul pensiei) altui stat.
Propun modificarea Regulamentelor Europene ((CE) nr. 883/2004 și (CE) nr. 987/2009) privind schimbul de informații din domeniul sistemelor de securitate socială în sensul înlocuirii expresiei “într-un termen rezonabil” cu un termen maxim, comun pentru toate țările Uniunii Europene, în care să se răspundă solicitărilor privind informațiile necesare pentru pensionare, în vederea eliberării deciziilor. Mulțumesc tare mult, Siegfried Mureșan pentru implicare. Mulțumesc, Dan Motreanu. Merg mai departe", spune Violeta Alexandru.
"Este dreptul lor să știe exact până la ce dată așteaptă"
"Înțeleg că sunt practici și practici, termene diferite (pentru pensiile naționale) în România, Italia, Spania, Franța, etc. dar totuși nu poți ține oamenii într-o necunoscută cu privire la finalul procesului de schimb de date între țări fără ca ei să știe cam când primesc, totuși, pensia comunitară. Este dreptul lor să știe exact până la ce dată așteaptă. Astăzi sunt pasați de la o țară la alta, o țară aruncă răspunderea la cealaltă profitând de faptul că oamenii nu au posibilitatea să verifice (un sistem de afișare publică a unor coduri de dosar cu termene de rezolvare la nivelul fiecărei țări ar fi un pas frumos. Unul viitor). Oricum nu le răspunde nimeni la telefon deci sunt, pur și simplu, la mâna funcționarilor din țările implicate.
Mai există Solvit, în cadrul MAE, un serviciu despre care voi mai vorbi. O bună parte din munca de anul trecut (cred că nu a mai făcut nimeni acest lucru înaintea mea) a fost dedicată recuperării restanțelor inclusiv cu privire la eliberarea deciziilor pentru pensiile comunitare. De la mii ajunsesem la câteva sute de dosare nesoluționate", a menționat fostul ministru al Muncii.
"Am vorbit cu Miniștrii – omologi, am urmărit să se comunice constant între casele de pensii din țările implicate. Am avut rezultate, alături de atașații de muncă ce au dat dovadă de implicare, și m-am bucurat pentru oameni dar nu este normal (nu că mi se pare mie greu!) să nu existe un sistem funcțional care să reziste indiferent de cine este ministru. EESSI a fost adoptat recent și în România (rămăsesem ultima țară din UE care nu implementase sistemul) – este o platformă de schimb de date între țări, utilă, foarte utilă pentru facilitarea schimbului de informații. Dar tot cred că toate țările trebuie să aibă un termen maxim clar în care să se încadreze în tot schimbul de date/formulare pe care îl fac", mai scrie Violeta Alexandru.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News