Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranță Aviației Civile (AIAS) a finalizat, ieri, raportul preliminar care descrie modul cum s-au derulat lucrurile. Pilotul avionului de tip FK9 ELA, identificat YR-5308, și-a uitat căștile în mașina cu care a venit la aeroport și, astfel, nu a putut să comunice cu turnul de control al aeroportului.
Aterizarea aeronavei Wizz a fost anulată și reluată după circa 20 de minute. Pilotul care a intrat cu avionul pe pistă are 64 de ani și 1.400 de ore de zbor. La momentul intrării avionului de mici dimensiuni pe pistă, aeronava Wizz se află la o altitudine de aproximativ 900 de metri, mai avea circa 1 minut până la aterizare și efectua cursa Londra Luton - Suceava.
Cele mai importante precizări din raportul AIAS
AIAS a reconstituit istoricul acestui eveniment considerat „grav” pe baza declarațiilor celor implicați, relatează Ziare.com. Astfel, în dată de 24 ianuarie 2021, pilotul aeronavei identificată YR-5308, însoțit de un pasager s-au prezentat la Aeroportul Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava, unde se află parcată aeronava, în vederea efectuării unor reparații și alimentării cu combustibil, cu scopul ulterior de a efectua un zbor pe ruta Aeroport Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava - Aerodromul Dumbravă/Piatră Neamț.
Deoarece personalul responsabil cu securitatea cât și dispecerul de sol erau ocupați în acel moment cu pregătirea deservirii cursei WIZZ AIR (WUK99WL) ce urma să aterizeze, pilotului nu i-a fost acordat accesul la platforma cu mașina. A fost îndrumat să efectueze controlul de securitate pentru acces la aeronava fără mașină. În această situație, mașină a fost parcată în zona hangarului Bucovina Fly Club. Pilotul, împreună cu pasagerul au efectuat controlul de securitate și s-au deplasat pe jos către aeronavă, fiind însoțiți de către dispecerul de sol.
Deoarece sculele și dispozitivele necesare reparației pe care intenționa să o efectueze la aeronava se aflau în mașină cu care venise la aeroport, pilotul a decis să repoziționeze aeronava de pe platforma aeroportului pe platforma hangarului Bucovina Fly Club, unde urma să efectueze reparația și alimentarea aeronavei. Ajuns la aeronava, pilotul a constatat lipsa căștilor radio (care rămăseseră în mașină), astfel încât nu a putut contacta pe frecvența operațională TWR (turnul de control - n.r.) Suceava în vederea obținerii aprobărilor necesare.
Declarații contradictorii
La ora 11:07 dispecerul de sol a contactat TWR Suceava pe telefonul mobil. După ce s-a prezentat controlorului de trafic, acesta a declarat că i-a înmânat telefonul pilotului. Pilotul a solicitat telefonic controlorului de trafic aerian aprobarea pentru repoziționarea aeronavei de la platforma aeroportului la platforma hangarului Bucovina Fly Club, aprobare pe care a declarat că a primit-o.
Controlorul de trafic aerian a declarat că a fost contactat de către dispecerul de sol cu solicitarea aprobării repoziționării aeronavei YR-5308. La întrebarea dacă deplasarea aeronavei va fi făcută cu motor sau tractată, răspunsul primit a fost că repoziționarea va fi făcută cu motor. Controlorul de trafic aerian a aprobat repoziționarea aeronavei și a mai declarat că întreaga convorbire telefonică a purtat-o doar cu dispecerul de sol.
La ora 11:14, controlorul de trafic aerian a autorizat aterizarea cursei WIZZ AIR la pista 16. La mai puțin de 30 de secunde după emiterea autorizării de aterizare, controlorul a observat inițierea rulajului de către aeronava YR-5308, moment în care a mărit la intensitate maximă luminile STOPBAR-ului caii de rulare A. La ora 11:15, aeronava YR-5308 a intrat pe calea de rulare A, a traversat STOPBAR-ul și a intrat neautorizat la pistă.
Instrucțiune de ratare a aterizării pentru Wizz
Conform procedurii, controlorul de trafic aerian a transmis imediat instrucțiunea de ratare a aterizării cursei WIZZ AIR, care la acel moment se află la aproximativ 8 NM și 3300 ft altitudine. Controlorul de trafic aerian a încercat apoi să ia legătură cu pilotul aeronavei YR-5308 pe frecvența operațională 118.300 MHz, dar nu a primit niciun răspuns.
După ce a parcurs calea de rulare A, aeronava YR-5308 a virat stânga pe pistă și a parcurs o distanță de aproximativ 250m. Văzând că nu există o cale de rulare către hangarul Bucovina Fly Club, pilotul a întors aeronava 180⁰ și a rulat pe pistă spre platforma Aeroportului Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava. A rulat din nou pe calea de rulare A, apoi a efectuat un viraj dreapta 90⁰ pe calea de acces care face legătură între suprafața de mișcare a aeroportului și hangarul Bucovina Fly Club.
După ce a ajuns pe platforma hangarului Bucovina Fly Club, pilotul a intrat în posesia căștilor radio, iar la ora 11:22, a intrat în legătură cu controlorul de trafic aerian pe frecvența operațională.
În perimetrul Aeroportului Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava a fost construit un hangar al asociației Bucovina Fly Club. Pentru a face legătură între hangarul Bucovina Fly Club și suprafața de mișcare a aeroportului a fost construită o cale de acces. La momentul producerii evenimentului această cale de acces nu era certificată de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, neregăsindu-se în AIP România. În perioada următoare, AIAS va publica raportul final al incidentului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News