Protestatarii s-au adunat iniţial în principala piaţă de lângă parlament, după care au demonstrat pe un pod peste Dunăre din apropiere, blocând traficul dintre cele două părţi ale Budapestei, sub supravegherea unei prezenţei masive a poliţiei.
Premierul suveranist Viktor Orban se confruntă cu cea mai mare provocare de când a preluat puterea în 2010, în contextul în care inflaţia este la cel mai ridicat nivel din ultimele două decenii, forintul s-a devalorizat semnificativ, iar fondurile de la UE sunt în pericol din cauza unei dispute privind standardele democratice.
Pod din Budapesta, blocat de peste 1.000 de manifestanți nemulțumiți de un plan de creştere a taxelor
Guvernul lui Orban a înaintat luni amendamente în parlament, prin care limitează drastic eligibilitatea pentru regimul simplificat de taxe, la care apelează multe afaceri mici datorită birocraţiei reduse şi a ratei mici de taxare pe care le oferă. Cu toate acestea, guvernul susţine că sistemul a fost folosit în mod abuziv de unele afaceri, care i-au obligat pe angajaţi să se înscrie în această schemă, pentru a-şi reduce propriile costuri, facilitând o formă de şomaj ascuns.
Noile reguli ar urma să intre în vigoare în septembrie, după aprobarea parlamentului. Conform estimărilor, taxa ar urma să aducă la buget 237 de miliarde de forinţi (aproximativ 570 de milioane de euro) în acest an, potrivit Agerpres.
Şeful MOL, avertisment dur: Decizia Ungariei ar putea provoca o penurie de carburanți
Plafonul introdus de autorităţile ungare la preţul carburanţilor ar trebui ridicat deoarece va conduce, "mai devreme sau mai târziu", la o penurie în aprovizionare, a declarat duminică seara directorul general al grupului petrolier MOL, Zsolt Hernadi, într-un interviu pentru postul de televiziune ATV, preluat de Reuters.
Potrivit lui Hernadi, Ungaria se confruntă cu o situaţie "extrem de periculoasă" în condiţiile în care plafonarea preţurilor la carburanţi a stimulat consumul."Apare întrebarea cât timp poate dura situaţia aceasta?", a spus Hernadi.
MOL, care deţine cea mai mare reţea de benzinării din Ungaria, a cerut şi în trecut eliminarea plafonului la preţul carburanţilor. Acest plafon, care a fost introdus în luna noiembrie a anului trecut, fixează o limită de 480 de forinţi (1,20 dolari) pentru litrul de benzină şi motorină.
Guvernul condus de Viktor Orban a introdus acest plafon, care conform planurilor actuale ar urma să înceteze la finele lunii octombrie, în ideea de a proteja consumatorii de efectele inflaţiei, care a atins cel mai ridicat nivel din ultimele două decenii. Ulterior, Guvernul de la Budapesta a decis că de preţurile plafonate vor beneficia numai automobilele înmatriculate în Ungaria, o decizie care a provocat o dispută cu Uniunea Europeană.
Luna trecută, MOL a decis să limiteze, la 50 de litri pe zi, cantitatea de combustibil care poate fi achiziţionată în fiecare zi la benzinăriile sale de automobilele înmatriculate în Ungaria, înjumătăţind practic limita anterioară.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News