Probleme pentru companiile austriece. Un mare constructor e obligat de Ungaria să demoleze și să refacă o autostradă

Gabriel Nuță-Stoica |
Data publicării:
Probleme cu un sector de autostradă în Ungaria (Foto: Freepik)
Probleme cu un sector de autostradă în Ungaria (Foto: Freepik)

Compania austriacă Strabag e criticată de guvernul Ungariei după probleme grave la construcția unei autostrăzi. Relațiile economice cu companiile austriece sunt tot mai tensionate.   

Gigantul austriac Strabag, unul dintre cei mai mari constructori din Europa Centrală și de Est, se confruntă cu probleme serioase în Ungaria, după ce lucrările sale la autostrada M30, care leagă orașele Miskolc și Košice, au fost criticate dur de autoritățile maghiare, scrie ZF. Ministrul construcțiilor și transporturilor, János Lázár, a declarat că execuția defectuoasă a proiectului compromite colaborarea viitoare cu grupul austriac, considerând că lucrările acestuia „nu îndeplinesc cerințele de calitate.”  

Autostrada M30, un eșec structural  


Lucrările la autostrada M30 au început în 2018 și au fost finalizate în 2021, fiind parte a coridorului de transport care trebuia să aducă beneficii economice și logistice comunităților din zonă. Însă, la doar doi ani de la deschiderea traficului, secțiunea dintre Szikszó și Miskolc a fost închisă din cauza unor tasări grave ale solului. János Lázár a vizitat șantierul și a criticat în termeni duri compania Strabag, afirmând că întreaga secțiune a trebuit să fie demolată aproape în totalitate pentru a asigura stabilitatea prin consolidarea structurii.  

Refacerea autostrăzii necesită întărirea fundației cu grinzi metalice, iar Strabag și-a asumat răspunderea pentru greșeli, oferindu-se să acopere costurile reconstrucției, estimate la 4-5 miliarde de forinți (aproximativ 9,7-12,1 milioane de euro). Deși proiectul ar fi trebuit să fie finalizat în ianuarie 2023, lucrările au fost întârziate, iar drumul nu a fost încă complet reparat. Ministrul Lázár a subliniat că o astfel de situație arată necesitatea unor cerințe mai stricte în selectarea contractanților străini, sugerând că ar prefera să colaboreze cu firme maghiare.  

Strategia guvernului maghiar: Controlul sectoarelor economice cheie

 

Problemele întâmpinate de Strabag nu sunt singulare, ci parte a unei relații tot mai tensionate între guvernul condus de Viktor Orban și companiile străine, în special cele austriece. Executivul maghiar și-a exprimat în repetate rânduri dorința de a aduce sectoare strategice, precum materialele de construcții, sub control local, așa cum a procedat în trecut cu sectorul bancar și cum încearcă să facă în domeniul retailului.  

Un exemplu este retailerul internațional SPAR, acuzat de János Lázár că nu contribuie suficient la economia maghiară. CEO-ul subsidiarei austriece, Hans Reisch, a declarat că guvernul Orban „hărțuiește” companiile străine prin taxe speciale și plafonări de prețuri. Anul trecut, Reisch a anunțat retragerea unor active din Ungaria, temându-se de posibile „exproprieri.” Situația a escaladat până la Bruxelles, unde SPAR a cerut sprijinul Comisiei Europene, denunțând presiunile exercitate de autoritățile maghiare.  

În mod similar, guvernul maghiar a exercitat presiuni asupra sectorului bancar austriac. În 2014, a lansat o campanie agresivă pentru a prelua subsidiarele locale ale Raiffeisen și Erste, acuzând băncile străine că nu sprijină suficient economia maghiară. În 2016, statul maghiar a cumpărat 15% din Erste Ungaria, iar în 2023, Erste Group și-a răscumpărat acțiunile, guvernul obținând un profit de 2,5 ori mai mare. Cu fondurile obținute, executivul a naționalizat aeroportul din Budapesta.  

Guvernul maghiar consideră autostrăzile o prioritate strategică în dezvoltarea economică, în detrimentul altor forme de transport, precum căile ferate. În acest context, scandalul Strabag reprezintă un semnal de alarmă pentru autorități, care doresc să reducă dependența de companiile străine.  

„Lecția pe care trebuie să o învățăm din cazul autostrăzii M30 este că selecția contractanților trebuie să fie mai riguroasă, iar standardele de calitate mai stricte,” a declarat János Lázár. Ministrul a mai precizat că intenționează să interzică implicarea companiilor străine ca operatori pe piața de retail din Ungaria, consolidând astfel controlul intern asupra sectoarelor economice cheie.  

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel