Producătorii auto germani și francezi sunt exasperați de regulile UE anti-poluare. "Ce ar trebui să facem, trăsuri trase de cai?"

Gabriel Nuță-Stoica |
Data actualizării: | Data publicării:
Regulile UE lovesc tot mai tare în sectorul auto (Foto: Freepik)
Regulile UE lovesc tot mai tare în sectorul auto (Foto: Freepik)

Pentru a evita sancțiuni grave, industria auto europeană va fi nevoită să vândă mult mai multe vehicule electrice în 2025. Acesta reprezintă un încă un obstacol major pentru industria aflată deja în dificultate.

Pentru a evita sancțiuni grave, industria auto europeană va fi nevoită să vândă mult mai multe vehicule electrice până în 2025 decât înainte. Acesta reprezintă un obstacol major pentru industria deja bătută.

Producătorii de mașini din Europa se pregătesc pentru reglementările mai stricte privind emisiile în 2025. Pentru a respecta noile limite de CO2, ponderea mașinilor electrice în vânzări trebuie să crească semnificativ până la cel puțin un sfert, altfel există riscul unor amenzi de miliarde de euro. Anul trecut, conform datelor de la asociația europeană a industriei ACEA, proporția a fost de doar 13 la sută. "Încă lipsesc multe", spune Marc Mortureux, directorul asociației industriale franceze PFA.

Un exemplu de urmat ar fi cel al Norvegiei, acolo unde aproape 90 la sută din mașinile noi vândute anul trecut au fost mașini electrice.

VW, Mercedes și Renault sunt amenințate cu sancțiuni severe. BMW stă mai bine

 

Regulile UE mai stricte în ceea ce privește poluarea vin într-un moment extrem de nepotrivit pentru industria auto. Sectorul se confruntă cu o cerere de mașini noi tot mai scăzută în Europa, iar concurența este în creștere, în special din China. Prin urmare, producători precum Volkswagen, Stellantis și alții și-au redus previziunile de profit.

Pentru 2025 perspectivele sunt și mai sumbre. Analistul UBS Patrick Hummel vorbește despre o „furtună perfectă” în care se află industria. Speranțele industriei că obiectivele mai stricte de CO2 vor intra în vigoare abia mai târziu nu s-au materializat. Chiar dacă cerințele ar fi puse la încercare, ar dura mult timp.

"Cu alte cuvinte, industria trebuie să se pregătească pentru a îndeplini pe deplin obiectivele pentru 2025, creând potențial un război al prețurilor pentru mașinile electrice și un impact negativ corespunzător asupra profiturilor.”

Amenzi de miliarde de euro

 

Președintele ACEA, Luca de Meo, a vorbit despre penalități de până la 15 miliarde de euro cu care s-ar putea confrunta industria pe baza mixului actual de vânzări. Nu este încă posibil să se calculeze cât de mult din aceasta va merge pentru fiecare companie în parte. Dacă nu se schimbă dinamica vânzărilor, VW s-ar putea confrunta cu sancțiuni deosebit de mari, urmată de Renault și, într-o măsură mai mică, de Mercedes-Benz, potrivit potrivit experților UBS.

BMW este într-o poziție mai bună datorită unei proporții mai mari de mașini electrice vândute. Șeful BMW, Oliver Zipse, nu a văzut recent niciun motiv pentru a schimba specificațiile.

VW, Stellantis și Renault au crescut prețurile de listă pentru modelele lor cu ardere internă în ultimele luni, unele cu câteva sute de euro. Oficial, companiile au justificat acest lucru cu ajustări regulate de preț. Cu toate acestea, analiștii văd acesta ca un prim pas către reducerea cererii de motoare cu ardere și pentru ca mașinile electrice să pară mai ieftine.

"Producătorii de mașini au început să-și folosească strategia de preț pentru a direcționa cererea către mașinile electrice, pentru a atinge obiectivele de CO2 și pentru a evita potențialele penalități", spune expertul CAR Beatrix Keim, rezumând strategia.

O strategie riscantă: creșterile de preț îi vor afecta tot pe producători

 

Reducerea decalajului dintre mașinile cu motoare cu ardere internă și mașinile electrice, de obicei mai scumpe, ar putea să nu fie suficient pentru a convinge cumpărătorii să aleagă vehicule cu emisii zero. Șeful financiar al VW, Arno Antlitz, vorbește despre două milioane de mașini care lipsesc definitiv de pe piață.

"Dacă creșteți prețurile motoarelor cu ardere, înseamnă că producția va scădea (...) și întregul lanț valoric și furnizorii vor avea de suferit”, a continuat analistul.

Potrivit lui Denis Schemoul, analist auto la S&P Global, creșterile de preț servesc și la finanțarea reducerilor la mașinile electrice. El a vorbit despre o „subvenție indirectă” pe care cumpărătorii de motoare cu ardere o plăteau cumpărătorilor de mașini electrice. Pentru că, în timp ce mașinile pe benzină și diesel s-au scumpit, prețurile pentru vehiculele hibride și electrice au rămas aceleași sau au fost reduse. De exemplu, modelul VW ID.3 costă în prezent mai puțin de 30.000 de euro în Germania, inclusiv un bonus de achiziție internă.

„Ar trebui să construiesc trăsuri trase de cai?". Un oficial din industria franceză aruncă săgeți spre Bruxelles

 

Asupra unui lucru sunt de acord toți experții: toate opțiunile pe care le au producătorii auto costă bani și erodează din profiturile deja diminuate.

Industria continuă să spere în sprijinul de la Bruxelles.

"Problema este foarte simplă. Nu pot să vând suficiente mașini electrice și sunt pedepsit pentru motoarele mele cu ardere internă. Ce ar trebui să construiesc în continuare, trăsuri trase de cai?", a declarat Luc Chatel, președintele asociației industriei franceze, scrie publicația germană Merkur.de.

 

--------------------------------------------------------

Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp atunci când apare o știre importantă, puteți intra pe unul din grupurile de dedicate cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următoarele linkuri:

-> https://chat.whatsapp.com/JJePx9Ood2XAgm8wytbimH 

-> https://chat.whatsapp.com/J6n4XX2nQLL0yuoailBGk6 

-> https://chat.whatsapp.com/Jb6xHKTjTdhIGOmUrCk0qy 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel