Ramura industrială în care România bate recordurile în Europa: exporturi de 12 miliarde de euro 

Bogdan Bolojan |
Data publicării:

Industria auto din România continuă să fie unul dintre cele mai competitive sectoare economice, reușind să înregistreze performanțe remarcabile la nivel european. 

În 2024, exporturile de autoturisme noi au atins valoarea impresionantă de 12 miliarde de euro, un record absolut care subliniază puterea și relevanța acestui sector în economia națională. În ciuda unor informații eronate apărute în spațiul public, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) reafirmă faptul că industria auto românească este un motor esențial de creștere și competitivitate pe piețele internaționale.

Într-un context economic global marcat de provocări, România se distinge printr-o balanță comercială auto pozitivă. În timp ce exporturile de autoturisme noi au însumat 12 miliarde de euro, importurile de astfel de vehicule au fost evaluate la doar 3,5 miliarde de euro, ceea ce demonstrează clar superioritatea exporturilor. Această realitate contrazice speculațiile potrivit cărora industria auto românească ar fi în declin sau că valoarea totală a importurilor ar depăși exporturile.

Se minte intenționat că România importă mai mult în industria auto decât exportă

 

"Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile doreşte să corecteze informațiile greșite apărute recent în presă, conform cărora exporturile din industria auto ar fi inferioare importurilor, sugerând astfel o așa-zisă subperformanță a sectorului. Datele vehiculate privind exporturi de 43 de miliarde de euro și importuri de 45 de miliarde de euro sunt supraevaluate și nu reflectă realitatea economică a sectorului auto. Aceste cifre includ segmente nerelevante pentru evaluarea exactă a performanței industriei auto din România", se arată în comunicatul transmis de APIA.

Potrivit asociației, o analiză corectă și documentată a datelor este esențială pentru a asigura o informare obiectivă a publicului și a factorilor decizionali. În realitate, România rămâne un exportator net de autoturisme, iar succesul industriei auto naționale se reflectă în creșterea cererii pentru mașinile fabricate pe plan local. Uzinele Dacia și Ford, alături de rețeaua extinsă de furnizori de componente auto, contribuie semnificativ la aceste rezultate pozitive.

Pe de altă parte, APIA atrage atenția asupra unui fenomen îngrijorător care afectează industria auto românească: importurile de autoturisme second-hand. În 2024, valoarea acestor importuri a fost de 3,4 miliarde de euro, un nivel care pune presiune pe balanța comercială și generează pierderi economice considerabile pentru statul român. O parte semnificativă a acestor vehicule intră în țară prin metode evazioniste, fără a fi fiscalizate corespunzător, ceea ce afectează bugetul național.

"Importurile de autoturisme rulate reprezintă o provocare majoră pentru economia României, deoarece multe dintre aceste vehicule sunt introduse în țară fără a fi înregistrate corect din punct de vedere fiscal. În plus, impactul asupra mediului este semnificativ, deoarece majoritatea acestor mașini sunt depășite tehnologic și au emisii ridicate de CO2", explică specialiștii APIA. Datele oficiale arată că 64% dintre autoturismele rulate importate în 2024 sunt mai vechi de zece ani, ceea ce înseamnă că majoritatea sunt echipate cu motoare poluante, fără sisteme moderne de siguranță.

O nouă taxă pentru mașinile second-hand?

 

Pentru a contracara acest fenomen, APIA propune adoptarea unor măsuri fiscale menite să descurajeze importurile de vehicule uzate, în special cele cu standarde de poluare depășite. "Considerăm necesară introducerea unui impozit anual diferențiat în funcție de norma de poluare și anul de fabricație al autoturismului. O astfel de măsură ar proteja sănătatea publică, ar contribui la îmbunătățirea siguranței rutiere și ar avea un impact pozitiv asupra bugetului de stat. În plus, ar încuraja achiziția de autoturisme noi, mai sigure și mai puțin poluante", subliniază APIA.

Pe lângă măsurile fiscale, APIA pledează și pentru programe de înnoire a parcului auto, similare cu Rabla Plus, care să sprijine tranziția către vehicule mai prietenoase cu mediul. România trebuie să continue să investească în infrastructura de mobilitate electrică, încurajând atât producția, cât și achiziția de autoturisme electrice și hibride.

"Industria auto din România are un potențial imens și trebuie susținută prin politici coerente care să încurajeze producția și exporturile, descurajând în același timp practicile care afectează economia și mediul", concluzionează APIA.

Producția locală de autoturisme nu doar că generează locuri de muncă și contribuie la PIB-ul național, dar asigură și o prezență solidă a României pe piețele internaționale

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel