Tensiunile dintre angajații Volkswagen și conducerea companiei ating cote alarmante, în contextul negocierilor privind reducerea costurilor de 1,5 miliarde de euro. Angajații s-au arătat dispuși să sprijine planurile de reducere a cheltuielilor, cu o condiție fermă: excluderea închiderilor de fabrici din Germania. Cu toate acestea, sindicatul IG Metall avertizează că, dacă managementul insistă asupra acestei măsuri, se va lovi de o confruntare istorică de proporții.
Propunerea angajaților survine înaintea unei noi runde de negocieri dificile programate joi, 21 noiembrie 2024. Discuțiile dintre reprezentanții angajaților și conducerea Volkswagen vizează măsuri drastice, precum închiderile de fabrici și reducerea salariilor, în condițiile în care compania germană, la fel ca alți giganți industriali europeni, se confruntă cu o dublă presiune: costuri ridicate și concurența agresivă din partea Chinei.
Sindicatul acuză planuri drastice de reducere a costurilor
IG Metall, unul dintre cele mai puternice sindicate din Germania, acuză conducerea Volkswagen că urmărește reduceri de costuri mult mai mari decât cele oficial anunțate, estimând că sumele reale se ridică la peste 17 miliarde de euro. Sindicatul a declarat că orice înțelegere privind propunerea angajaților trebuie să fie aprobată și de acționarii majoritari ai companiei, familiile Porsche și Piech, care dețin controlul asupra grupului Volkswagen.
Într-un memoriu intern consultat de agenția Reuters, Gunnar Kilian, directorul de Resurse Umane al Volkswagen, a subliniat că propunerea angajaților este binevenită, dar nu poate elimina complet riscul închiderilor de fabrici. „Fiecare sugestie care contribuie la atingerea obiectivelor noastre este utilă. Vom analiza în detaliu aceste propuneri în cadrul negocierilor de joi pentru a le evalua impactul financiar”, a declarat Kilian.
Primele închideri de fabrici din istoria Volkswagen?
Sindicatul avertizează că închiderile de fabrici propuse ar reprezenta o premieră în istoria de 87 de ani a companiei. Thorsten Groeger, negociatorul principal al IG Metall, a precizat că, dacă aceste măsuri vor fi impuse, conflictul dintre angajați și conducere va escalada rapid. „Angajații Volkswagen sunt pregătiți pentru un conflict sever dacă managementul va insista cu închiderea fabricilor din Germania”, a declarat acesta.
De asemenea, IG Metall a anunțat că există posibilitatea declanșării grevelor începând cu 1 decembrie 2024, o mișcare care ar putea afecta serios producția la nivel național. Sindicatul a propus renunțarea la bonusurile pentru anii 2025 și 2026, ca măsură alternativă pentru economii, însă insistă că orice restructurare trebuie să protejeze locurile de muncă.
Conducerea Volkswagen susține că decizia de a analiza închiderile de fabrici vine pe fondul unei scăderi masive a cererii de automobile pe piața europeană, situație care s-a accentuat după pandemie. Directorii companiei au recunoscut că nu au anticipat corect revenirea cererii și se confruntă acum cu o producție excedentară.
Volkswagen, care deține un portofoliu impresionant de 12 mărci – inclusiv VW, Audi, Porsche, Skoda, Lamborghini, Seat, Bentley, precum și producători de camioane precum MAN și Scania – se află sub presiunea de a găsi soluții rapide pentru a-și menține competitivitatea globală.
Consecințe majore pentru industrie
Conflictul dintre angajați și conducere la Volkswagen ar putea avea implicații semnificative pentru industria auto germană, cunoscută drept un pilon al economiei europene. Închiderile de fabrici în Germania, dacă vor fi implementate, ar putea semnala începutul unei schimbări de paradigmă în structura producției auto la nivel european.
Pe de altă parte, escaladarea conflictului ar putea genera pierderi financiare uriașe pentru companie, în special dacă greva anunțată de sindicat va deveni realitate. În următoarele zile, negocierile vor determina dacă acest impas poate fi depășit printr-un compromis sau dacă Volkswagen se va confrunta cu o criză istorică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News