În câteva minute, alarma generală s-a declanșat la școală. De îndată ce și-au dat seama că copilul nu se găsește nicăieri, profesorii au sunat la poliție. Între timp, și părinții altor elevi au început să-l caute pe băiețel pe străzile din suburbii. A fost unul dintre tații care l-a găsit în lacrimi în fața supermarketului. Apropo, copilul nu l-a cunoscut. La început nici nu a vrut să-l urmeze. Apoi, însă, s-a convins. Așa că s-a întors la școală. Totodată, polițiștii au fost chemați pentru a comunica că intervenția nu mai este necesară. Sfârșit fericit, pe scurt. Dar spaima nu va fi ușor de uitat.
O întâmplare care a stârnit panică și revoltă a avut loc în Treviso, Italia, unde un copil de numai trei ani a reușit să iasă singur dintr-o grădiniță de stat aflată la periferia orașului, fără ca personalul instituției să observe dispariția sa. Micuțul a mers singur aproape 500 de metri, traversând străzi pe care circulau mașini în viteză, până când, debusolat și speriat, s-a oprit în fața unui supermarket, unde a fost găsit plângând de unul dintre părinții unui alt copil de la aceeași grădiniță.
Incidentul, ce putea avea consecințe tragice, a avut loc în după-amiaza zilei de 24 martie. În jurul orei 15:00, copilul a observat că poarta grădiniței era deschisă. A ieșit și a închis-o în urma sa, pornind apoi pe jos, singur, pe străzile orașului. A mers până în apropierea unui depozit industrial, unde s-a oprit, a privit în jur, apoi s-a întors din drum și s-a așezat în fața unui supermarket din apropiere, probabil simțindu-se mai în siguranță în acel spațiu cunoscut sau populat.
Alarma, dată la grădiniță. Căutare în tot orașul
Între timp, în grădiniță s-a dat alarma generală. Educatoarele, realizând că băiatul nu mai este nicăieri, au alertat imediat carabinierii, iar părinții celorlalți copii s-au mobilizat și ei într-o căutare disperată pe străzile din zonă. Panica a fost totală: 15 minute de groază, timp în care toți se temeau că micuțul putea fi victima unui accident sau a unei răpiri. Din fericire, un tată l-a reperat plângând în fața supermarketului. Copilul nu îl cunoștea și, inițial, a refuzat să îl urmeze. Cu răbdare, însă, părintele a reușit să îl convingă și l-a adus înapoi la grădiniță, moment în care autoritățile au fost anunțate că intervenția lor nu mai este necesară.
Finalul a fost fericit, dar sperietura a fost una de neuitat, atât pentru familie, cât și pentru personalul instituției și ceilalți părinți. Detaliile oferite ulterior de ancheta internă au scos la iveală un fapt și mai îngrijorător: copilul mai ieșise o dată singur din grădiniță cu câteva zile înainte, fiind atunci interceptat rapid de o mamă care l-a readus imediat în incintă. Acest precedent pare să fi fost trecut cu vederea de conducerea instituției, ceea ce ridică întrebări serioase privind supravegherea copiilor.
După acest ultim episod, părinții au început un dialog intens cu conducerea grădiniței. Unii dintre aceștia au redactat chiar un denunț oficial pe care intenționau să îl trimită atât către instituția de învățământ, cât și către Inspectoratul Școlar din Treviso. Totuși, majoritatea a decis în cele din urmă să nu înainteze o plângere formală pentru neglijență, alegând calea dialogului și a soluțiilor concrete.
Ce soluții s-au găsit
În cadrul întâlnirilor care au urmat, s-au analizat măsuri pentru creșterea siguranței în grădiniță. S-a discutat despre necesitatea suplimentării personalului de supraveghere, dar acest lucru s-a dovedit dificil, din cauza criteriilor stricte de repartizare a personalului în instituțiile publice. Una dintre măsurile luate imediat a fost aceea de a încuia poarta grădiniței pe durata programului, ceea ce până atunci nu se întâmpla. Existase doar un afiș care îi ruga pe adulți să nu lase poarta deschisă – o măsură evident insuficientă.
O altă soluție aplicată de grădiniță a fost amplasarea unor bănci în fața ușilor de acces, în timpul activităților. Această decizie a stârnit însă controverse: unii părinți au interpretat gestul ca o tentativă de blocare fizică a ieșirilor, în timp ce reprezentanții grădiniței au explicat că băncile delimitează doar spațiul de activitate educațională și nu au scopul de a opri accesul. Totuși, părinții sunt nemulțumiți și spun că problema de fond nu a fost încă rezolvată, iar poarta rămâne deschisă în unele momente ale zilei.
Pe lângă închiderea cu cheie a porții, conducerea instituției a cerut intensificarea supravegherii din partea personalului, în special în timpul activităților desfășurate în aer liber, precum și o revizuire riguroasă a regulilor de intrare și ieșire a copiilor, pentru ca fiecare mișcare să poată fi monitorizată cât mai eficient.
Trebuie spus că acesta nu este un caz izolat în Treviso. La sfârșitul anului 2023, un alt incident grav a avut loc într-o școală gimnazială din oraș. Un elev de 12 ani, batjocorit de colegi, a cerut voie la toaletă și a profitat de ocazie pentru a fugi pe fereastră, ieșind pe stradă. Și atunci, copilul a fost găsit în aceeași zi, în cursul după-amiezii, însă incidentul a scos în evidență, din nou, deficiențe în supravegherea elevilor și lipsa unor măsuri eficiente de prevenire.
Aceste cazuri au reaprins dezbaterea privind siguranța în unitățile de învățământ din Italia, în special în cele preșcolare, unde copiii sunt complet dependenți de atenția și grija adulților. Grădinițele și școlile sunt spații în care părinții își încredințează copiii cu încredere, iar astfel de incidente nu fac decât să zdruncine grav acest echilibru. Dincolo de „finalul fericit”, situațiile ca cea din Treviso trebuie să fie tratate cu maximă seriozitate, pentru a preveni tragedii reale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News