Un șofer român stabilit în Norvegia a fost surprins de 61 de ori depășind viteza legală în tunelul Floyfjell, din regiunea Bergen, în doar patru luni, potrivit motor.no. Cea mai mare viteză înregistrată de camerele radar a fost de 136 km/h, mult peste limita permisă.
Autoritățile norvegiene au aplicat sancțiuni severe, amenzile acumulate ridicându-se la 450.000 de coroane norvegiene (aproximativ 38.250 de euro). Agenția de monitorizare a traficului a sesizat poliția, care l-a identificat pe șofer și l-a adus în fața justiției.
Justificarea șoferului: „În România conducem diferit”
În instanță, românul și-a recunoscut faptele, dar a încercat să-și explice comportamentul prin diferențele de stil de condus dintre România și Norvegia. „În România, conducem diferit. Sunt alte limite de viteză decât aici. Nu e neapărat o rea intenţie de a apăsa prea mult pedala de acceleraţie, ci o obişnuinţă. Nu am îndoieli, însă, că radarul a măsurat corect viteza”, a declarat el, potrivit publicației motor.no.
Judecătorii norvegieni nu au fost convinși de explicațiile șoferului și au aplicat o pedeapsă severă. Românul a fost condamnat la 30 de zile de închisoare, fără posibilitatea suspendării sau eliberării condiționate, pedeapsă care înlocuiește amenzile acumulate.
De asemenea, i s-a interzis dreptul de a conduce vehicule pe drumurile publice timp de 17 luni, interdicție care rămâne valabilă și după eliberarea din detenție.
Șoferii români, datori milioane de coroane în taxe de drum
Problemele legate de șoferii români din Norvegia nu se opresc la viteză excesivă. Potrivit autorităților, aceștia datorează peste 12 milioane de coroane (aproximativ 1 milion de euro) în taxe de drum, doar în Oslo.
Un exemplu este un șofer român care a traversat barierele de taxare de peste 10.000 de ori într-un an – de aproape 30 de ori pe zi – fără să plătească. Acesta a acumulat datorii de peste 122.000 de coroane.
Potrivit lui Arne-Petter Lorentzen, manager de comunicare al companiei Fjellinjen, doar 1% din taxele datorate de șoferii români sunt plătite. Problema principală este lipsa accesului autorităților norvegiene la registrele auto din România, ceea ce împiedică emiterea facturilor.
„Așteptăm introducerea unei noi directive a UE. Norvegia este pregătită pentru asta de câțiva ani, dar depinde de acordul tuturor țărilor SEE”, a explicat Lorentzen, potrivit publicației NRK.no.
Anul trecut, doar 112 mașini înmatriculate în România au fost responsabile pentru jumătate dintre toate traversările efectuate de mașini românești prin punctele de taxare din Oslo. Proprietarii acestora datorează 6 milioane de coroane autorităților norvegiene.
Problema neplății taxelor de drum nu este limitată doar la șoferii români. În total, în 2023, autoritățile norvegiene au pierdut 140 de milioane de coroane (aproximativ 12 milioane de euro) din cauza mașinilor înmatriculate în străinătate care nu și-au achitat taxele de trecere, potrivit Ministerului Transporturilor.
„Este vorba de o sumă uriașă de bani”, a subliniat Lorentzen. Autoritățile norvegiene așteaptă măsuri europene pentru a putea recupera aceste sume și pentru a impune sancțiuni mai stricte șoferilor care nu respectă regulile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News