Această evoluție îngrijorătoare este cauzată, în principal, de diferența tot mai mare dintre valoarea exporturilor și cea a importurilor. În perioada ianuarie – februarie 2025, exporturile FOB ale României au totalizat 15,15 miliarde de euro, consemnând o creștere timidă de doar 0,7% față de primele două luni ale anului trecut. În schimb, importurile CIF au explodat, ajungând la 20,76 miliarde de euro, cu 8,2% mai mult față de aceeași perioadă din 2024.
Dezechilibrul structural este evident: România importă mult mai mult decât exportă, iar acest dezechilibru este amplificat de creșterea accelerată a prețurilor la transport, materii prime și produse manufacturate. Cele mai importante categorii de produse în ambele sensuri comerciale sunt reprezentate de mașini și echipamente de transport, care dețin o pondere de 45,5% în exporturi și 34,4% în importuri, urmate de alte produse manufacturate, cu 28,2% din exporturi și 28% din importuri.
Privind la distribuția geografică a schimburilor, se remarcă faptul că majoritatea comerțului extern se desfășoară în continuare în cadrul Uniunii Europene. Schimburile intra-UE27 au însumat 10,65 miliarde de euro la expedieri (exporturi) și 14,78 miliarde de euro la introduceri (importuri), ceea ce înseamnă 70,3% din totalul exporturilor și 71,2% din totalul importurilor. În schimb, comerțul cu țările din afara Uniunii Europene (extra-UE27) a fost semnificativ mai mic: 4,5 miliarde de euro la exporturi și 5,98 miliarde de euro la importuri, reprezentând 29,7% din totalul exporturilor și 28,8% din totalul importurilor.
Situația s-ar putea înrăutăți odată cu intrarea în vigoare a taxelor impuse de SUA
Această dependență ridicată de importuri din zona comunitară și extracomunitară face România vulnerabilă în fața unor eventuale crize externe sau perturbări ale lanțurilor de aprovizionare. Situația s-ar putea înrăutăți considerabil în perioada următoare, în contextul în care Statele Unite au anunțat posibilitatea impunerii unor noi taxe comerciale ce ar putea afecta comerțul internațional. Dacă aceste sancțiuni vor viza inclusiv parteneri economici importanți ai României sau vor genera o creștere suplimentară a costurilor de transport și asigurare, efectele asupra deficitului comercial ar putea deveni și mai pronunțate.
Diferențele dintre prețurile de export și import se reflectă și în metodologia de calcul. Astfel, valoarea FOB („Free on Board” – liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, incluzând valoarea bunului, costurile de transport intern și toate taxele aferente până în momentul încărcării mărfii pe mijlocul de transport internațional. În schimb, valoarea CIF („Cost, Insurance, Freight” – cost, asigurare și navlu) este prețul la frontiera țării importatoare, care include toate elementele FOB, plus costul asigurării și al transportului internațional. Această diferență metodologică este importantă în înțelegerea valorii reale a mărfurilor care intră și ies din România.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News