Cu o creştere de 13% la nivel european în 2021, până la 718 miliarde de euro, comerţul electronic a demonstrat că a devenit şi mai ferm ancorat în economie şi societate, după ce în perioada pandemiei de COVID-19 a reprezentat pentru mulţi oameni principala sursă de aprovizionare, se arată în Raportul 2022 privind comerţul electronic european publicat de Ecommerce Europe şi EuroCommerce.
Creștere importantă și în 2022
În România, cifra de afaceri a comerţului electronic a fost estimată la 6,2 miliarde de euro în 2021, în creştere cu 11% faţă de 2020, iar pentru 2022 sectorul este estimat să urce cu 13%, până la 7 miliarde de euro. Astfel, vânzările realizate în România au reprezentat anul trecut aproape jumătate din totalul realizat la nivelul Europei de Est, estimat la 14 miliarde de euro.
"Raportul Ecommerce Europe reprezintă o confirmare a faptului că România este un hub al comerţului electronic în regiune. Sectorul comerţului electronic din ţara noastră însumează aproape jumătate din întreaga cifră de afaceri a comerţului electronic din Europa de Est, estimată la 14 miliarde de euro. Prin soluţiile pe care le-a adus în vieţile oamenilor în ultimii doi ani, comerţul electronic şi-a demonstrat din plin utilitatea, fiind de multe ori singura soluţie accesibilă pentru cumpărături, în timpul restricţiilor", a declarat Florinel Chiş, director executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online, membră a Ecommerce Europe.
Potrivit acestuia, în aceste zile marcate de majorări ale preţurilor la combustibili şi inflaţie crescută, comerţul electronic vine din nou cu o serie de servicii care îi ajută pe oameni să economisească bani şi să navigheze mai uşor acest context incert.
Retailerii au câștigat experiență, însă contextul din regiune este dificil
"În ultimii doi ani, retailerii au câştigat multă experienţă în digitalizare. Această accelerare a fost împinsă semnificativ de contextul pandemic, timp în care comerţul electronic şi retailul au jucat un rol esenţial. Aceste evoluţii sunt reflectate în acest raport. În 2022, Europa a devenit, din păcate, scena unui conflict major. Deşi încă greu de evaluat, războiul din Ucraina va avea consecinţe majore asupra economiei europene, precum şi asupra pieţelor de comerţ electronic. Mulţi dintre membrii noştri au raportat deja scăderi ale puterii de cumpărare şi ale încrederii consumatorilor, în principal din cauza preţurilor ridicate la energie, inflaţiei şi incertitudinii cu privire la viitor. Facem apel la statele membre ale UE şi factorii de decizie politică să sprijine economia şi cetăţenii Europei în aceste vremuri dificile, continuând în acelaşi timp să lucreze pentru un cadru legislativ pregătit pentru viitor, potrivit pentru retailul omnichannel", a declarat Luca Cassetti, secretarul general al Ecommerce Europe.
Ecommerce Europe este vocea sectorului european de comerţ electronic şi reprezintă, prin intermediul asociaţiilor sale naţionale, peste 150.000 de companii care vând bunuri şi servicii online consumatorilor din Europa. Ecommerce Europe acţionează la nivel european pentru a ajuta legiuitorii să creeze un cadru mai bun pentru comercianţii online, astfel încât vânzările acestora să poată creşte în continuare.
Raportul 2022 privind comerţul electronic european cuprinde 37 de ţări de pe continentul european, dezvăluind perspective bazate pe date cu privire la dimensiunea actuală şi proiectată a pieţelor lor digitale şi a tendinţelor consumatorilor în utilizarea internetului şi a cumpărăturilor online. Raportul include cele mai recente date şi tendinţe privind penetrarea internetului, adopţia cumpărăturilor online şi vânzările din comerţul electronic B2C pentru toate cele 37 de ţări, cu o privire suplimentară concentrată asupra datelor pentru UE-27. Conţine, de asemenea, interviuri cu liderii asociaţiilor naţionale de comerţ electronic de top şi alte informaţii valoroase pentru comercianţi, factori de decizie şi părţi interesate mai largi de comerţ electronic.
Europa de Vest continuă să fie lider
Europa de Vest este, de departe, cea mai puternică regiune în ceea ce priveşte vânzările realizate prin intermediul comerţului electronic B2C, deţinând 63% din totalul înregistrat în 2021. Europa de Sud urmează pe locul doi, cu doar 16% din totalul vânzărilor, în timp ce Europa Centrală şi Europa de Nord vin pe al treilea şi al patrulea (10% şi, respectiv, 9%), iar Europa de Est (2%) pe ultimul loc.
În cifre absolute, în Europa de Vest valoarea vânzărilor în online s-a ridicat la 450 de miliarde de euro în 2021, în timp ce în Europa de Sud s-a ridicat la 118 miliarde de euro, iar Europa Centrală la 70 de miliarde de euro. Europa de Nord a fost chiar în urma Europei Centrale, cu 67 de miliarde de euro, urmată de Europa de Est, cu vânzări care s-au ridicat la 14 miliarde de euro.
Alte constatări arată că, în 2021, 73% din populaţia online a Europei a cumpărat online, în scădere uşoară, cu 1% faţă de 2020. Potrivit unor asociaţii naţionale de comerţ electronic citate în raport, scăderea este mai mică decât era de aşteptat, iar pe unele pieţe cumpărăturile online au continuat să crească. Pentru prima dată, Europa de Nord a înregistrat cea mai mare pondere de cumpărători online, de 86% dintre utilizatorii de internet în 2021. Europa de Nord este urmată de Europa de Vest cu 84% şi Europa Centrală cu 75%.
În Europa de Est, 46% dintre utilizatorii de internet au făcut cumpărături online în 2021. În România, acest procent s-a ridicat la 44%.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News