Ministerul Educației a dezvoltat un "profil al absolventului", care reprezintă o viziune ambițioasă asupra a ceea ce ar trebui să fie absolventul unui liceu românesc. Conform acestui profil, absolvenții de liceu ar trebui să fie comunicativi, creativi, reflexivi și rezilienți. Ei ar trebui să aibă încredere în capacitatea de a gestiona situații de criză, să poată lua decizii corecte și să se implice în proiecte de dezvoltare durabilă.
Cu toate acestea, elevii din România văd învățământul dintr-o perspectivă diferită. Ei consideră că sistemul școlar nu le oferă toate aceste calități și că mulți absolvenți nu pot lega nici măcar o frază corect. Există, de asemenea, temeri că acest profil de absolvent pare mai degrabă un set de cerințe pentru un post de manager decât pentru un tânăr care iese din sistemul de învățământ.
Rate ridicate de abandon școlar și analfabetism funcțional
România se confruntă cu una dintre cele mai mari rate de abandon școlar din Europa, cu 16%, în comparație cu media europeană de 10%. Această statistică alarmantă arată că mulți tineri părăsesc școala înainte de a-și termina studiile, ceea ce le limitează șansele pe piața muncii.
În plus, aproape 90% dintre elevii de gimnaziu din România sunt analfabeți sau semianalfabeți funcționali, ceea ce înseamnă că ei au dificultăți în a înțelege și interpreta texte scrise. Aceasta ridică întrebări serioase cu privire la calitatea programelor educaționale din țară.
Propuneri alternative pentru îmbunătățirea învățământului
Consiliul Elevilor a venit cu o propunere alternativă pentru îmbunătățirea învățământului, sugerând introducerea cursurilor de inteligență emoțională. Aceste cursuri ar ajuta tinerii să înțeleagă și să gestioneze atât propriile emoții, cât și pe ale celorlalți. Aceasta ar avea potențialul de a crește concentrarea elevilor și de a reduce nivelurile de depresie și anxietate.
Cu toate acestea, reformarea sistemului educațional din România este o provocare majoră, deoarece implică nu doar schimbări în programele școlare, ci și îmbunătățirea pregătirii profesorilor, a infrastructurii școlare și a accesului la resurse educaționale de calitate.
În concluzie, România se confruntă cu provocări semnificative în domeniul educației, inclusiv rate ridicate de abandon școlar și analfabetism funcțional. Deși Ministerul Educației dezvoltă planuri ambițioase pentru elevi, există o nevoie urgentă de reforme educaționale menite să aducă sistemul de învățământ românesc la standarde europene.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News