Eurobarometrul a fost realizat în săptămânile de după alegeri, aproape 28.000 de cetățeni din întreagă Uniune Europeană răspunzând unor întrebări cu privire la participarea lor la alegerile europene și la temele care i-au motivat să voteze.
Potrivit sondajului, participarea tinerilor la alegeri a crescut cu 50% în raport cu scrutinul din 2014, în contextul în care prezența generală la vot a fost de 50,6%, cea mai mare de la scrutinul din 1999 (49,5%).
Per total, participarea la alegerile europene din 2019 a crescut cu 8%, până la 50,6%, cea mai semnificativă creștere a participării la vot fiind înregistrată în Polonia (+ 22%), România (+19%), Spania (+17%), Austria (+15%) și Ungaria (+14 %).
Creșterea abruptă a numărului cetățenilor europeni care cred că „vocea lor contează”
La nivelul UE, 68% dintre respondenți (în creștere cu un punct procentual față de februarie/martie 2019) spun că țara lor a beneficiat în mod pozitiv de statutul de membru al UE. În România 73% dintre respondenți au afirmat acest lucru, în creștere cu un punct procentual, țară noastră fiind din acest punct de vedere undeva pe la mijlocul celor 28.
Un aspect și mai semnificativ este creșterea abruptă a numărului cetățenilor europeni care cred că „vocea lor contează în UE”: 56% dintre respondenți împărtășesc acest punct de vedere, o creștere de 7% începând din martie 2019 și cel mai bun rezultat înregistrat din 2002, anul în care întrebarea a fost adresată prima dată.
În România, proporția este chiar mai mare, de 57%, fiind în creștere cu 18 puncte procentuale, cea mai semnificativă creștere la nivelul UE la acest capitol.
Alegătorii europeni tineri au fost cei care au influențat pozitiv rată de participare
Rezultatele sondajului sugerează că alegătorii europeni tineri și cei care au votat pentru prima dată au fost cei care au influențat pozitiv rată de participare. Astfel, 42% dintre respondenții între 16/18 și 24 de ani susțîn că au votat la alegerile europene, participarea tinerilor crescând astfel cu 50% în comparație cu cele 28 de procente înregistrate în 2014.
La fel de puternică a fost creșterea numărului de participanți la grupa de vârstă de 25-39 ani, în creștere cu 12%, de la 35% la 47%. Prezența tinerilor și a celor care au votat pentru prima dată depășește orice creștere a participării înregistrate pentru alte grupe de vârstă.
În ceea ce privește motivele pentru care oamenii s-au prezentat la vot în 2019, datoria civică este cel mai adesea invocată că motiv principal de către 52% dintre alegători, o creștere cu 11% față de 2014.
Doar 42% dintre români au avansat însă această motivație că principala, una dintre cele mai mici proporții din UE, mai scăzută doar în Ungaria, Slovacia și Cehia.
România, Belgia și Marea Britanie sunt țările cu cele mai mari creșteri procentuale ale votanților
Comparativ cu ultimele alegeri europene din 2014, un număr mai mare de cetățeni au votat pentru a-și exprimă sprijinul față de UE, 25%, o creștere cu 11 puncte procentuale. Doar 13% dintre români au oferit acest răspuns că motivație principala, în creștere cu două puncte procentuale, cea mai scăzută proporție din UE cu excepția Ciprului (11%).
Pe de altă parte, România (14%), Belgia (14%) și Marea Britanie (22%) sunt țările cu cele mai mari creșteri procentuale ale votanților la alegerile europene pentru a-și exprimă dezacordul față de o anumită situație, creșterea fiind de zece (România și Belgia) și respectiv 13 puncte procentuale (Marea Britanie).
Eurobarometrul post-electoral a analizat, de asemenea, problematicile care au adus cetățenii la vot în cadrul recentelor alegeri pentru Parlamentul European. Principalele aspecte care au influențat decizia cetățenilor au fost economia și creșterea economică (44%), schimbările climatice (37%), precum și drepturile omului și democrația (37%).
„Modul în care UE ar trebui să acționeze în viitor" a apărut, de asemenea, în topul motivației cetățenilor (36%) . În 16 țări, respondenții s-au referit la economie și creșterea economică drept cel mai important aspect, în timp ce cetățenii din opt țări au ales schimbările climatice drept tematică principala pentru ei. În România, aspectul cel mai menționat (47%) a fost economia și creșterea economică, potrivit Ziare.com.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News