Salariul unui român întors în țară după 27 de ani în străinătate, pe șantierul autostrăzii Sibiu-Pitești: "Nu mai plec niciodată"

Bogdan Bolojan |
Data actualizării: | Data publicării:

După aproape trei decenii petrecuți în diaspora, Nicu, un muncitor român specializat în construcția de tuneluri, a decis să se întoarcă în țară.  Acesta a revenit în România în toamna anului trecut, după ce a transmis un mesaj pe internet secretarului de stat în Transporturi Irinel Scrioșteanu. În câteva săptămâni, acesta s-a alăturat echipei de pe secțiunea IV a autostrăzii Sibiu-Pitești, la tunelul dintre Curtea de Argeș și Tigveni.

„Suntem pe secțiunea IV a autostrăzii Sibiu-Pitești. Nicu este un muncitor revenit din diaspora după 27 de ani, specializat în construcția de tuneluri. Mi-a dat un mesaj toamna trecută și în câteva săptămâni deja lucra pe acest șantier”, a explicat Scrioșteanu.

Întors în România, Nicu a transmis un mesaj emoționant către toți românii aflați încă peste hotare: „Nu mai plec niciodată din țară. Îndemn toată lumea care e afară, care vrea să vină în România, să o facă, să fie serioși, să muncească, pentru că vor fi foarte apreciați. Să facă în România ce fac și acolo, pentru că se poate merge înainte mult mai bine ca în afară. Succes tuturor celor care se întorc și mulțumiri tuturor pentru ajutorul acordat."

Revenirea românilor din diaspora către proiectele de infrastructură din țară nu este un caz izolat. Potrivit lui Irinel Scrioșteanu, din ce în ce mai mulți specialiști români aleg să se întoarcă și să contribuie la construcția marilor șantiere. De altfel, tunelul dintre Curtea de Argeș și Tigveni a devenit un punct de atracție pentru public, mii de persoane, inclusiv copii, vizitând șantierul în fiecare zi.

Salarii mai mari și posibilitatea de câștig suplimentar

Sectorul construcțiilor de infrastructură în România oferă astăzi condiții salariale tot mai competitive. În prezent, muncitorii calificați angajați pe șantierele de autostrăzi pot câștiga între 5.000 și 10.000 de lei net lunar. De exemplu, pe șantierul autostrăzii Sibiu-Făgăraș, gestionat de compania turcă Makyol Insaat, salariile nete încep de la aproximativ 930 de euro (circa 4.600 de lei) pentru muncitorii necalificați și pot ajunge până la 1.500 de euro (aproximativ 7.500 de lei) pentru posturi specializate precum operatori de utilaje, ingineri sau coordonatori SSM.

În plus, muncitorii au posibilitatea de a efectua ore suplimentare, ceea ce poate dubla câștigurile lunare. Astfel, un muncitor calificat, implicat activ și dispus să presteze ore suplimentare, poate ajunge să câștige și 12.000-14.000 de lei net pe lună. Sporurile pentru munca suplimentară, zilele de weekend lucrate și alte prime de productivitate se adaugă salariului de bază, făcând domeniul construcțiilor extrem de atractiv pentru cei care doresc să muncească intens și să câștige bine.

România, un șantier deschis

În paralel, România traversează una dintre cele mai intense perioade de dezvoltare a infrastructurii rutiere din ultimele decenii. Pe lângă lucrările de pe autostrada Sibiu-Pitești, țara are deschise numeroase alte șantiere importante:

Autostrada Sibiu-Făgăraș, cu 68 km în construcție;

Tronsonul Ploiești-Pașcani al Autostrăzii A7;

Autostrada Transilvania;

Autostrada A8 care va lega Moldova de Transilvania (Ungheni-Târgu Mureș)

Autostrada dintre Constanța și 23 August (în sudul litoralului)

Lucrările pe Centura Bucureștiului

Construcția Autostrăzii A0, prima autostradă de centură a Capitalei.

În total sunt peste 700 de kilometri de autostradă în lucru și alți 700 în diferite stagii de licitare. Această efervescență a șantierelor are nevoie de zeci de mii de muncitori, ingineri, specialiști în tuneluri și infrastructură grea, diriginți de șantier, operatori de utilaje și tehnicieni.

Criza de personal și importul de muncitori străini

Cu toate acestea, România se confruntă cu o criză severă de personal calificat în construcții. Estimările arată că în acest moment lipsesc zeci de mii de muncitori. Pentru a suplini deficitul, firmele au adus peste 64.000 de muncitori străini, majoritatea din Asia - Nepal, Bangladesh, Sri Lanka și Vietnam. Totuși, experiența și calificarea muncitorilor români sunt extrem de valoroase, în special pe proiectele complexe de infrastructură rutieră.

Românii întorși acasă, cum este și cazul lui Nicu, sunt foarte apreciați de angajatori, atât pentru profesionalismul lor, cât și pentru capacitatea de adaptare la standardele înalte cerute de marile proiecte europene derulate în România.

Salariile în context european

Comparativ cu țările vest-europene, salariile brute din construcții sunt mai mari în Germania sau Franța - unde se câștigă între 2.400 și 3.000 de euro brut pe lună. Însă, dacă adăugăm la calcul costurile ridicate ale vieții și taxele mari, veniturile nete rămase muncitorilor nu sunt cu mult peste cele pe care aceștia le pot obține acum în România, mai ales în șantierele importante și în condiții de muncă intensivă.

În plus, avantajele întoarcerii acasă sunt evidente: apropierea de familie, integrarea într-un mediu cultural familiar și șansa de a contribui direct la modernizarea României.

Povestea lui Nicu nu este singulară. Tot mai mulți români se întorc din diaspora, atrași de șantierele în plină dezvoltare, de salariile motivante și de oportunitatea de a construi viitorul infrastructurii țării lor. România a devenit un adevărat șantier în aer liber, iar pentru cei care au experiență, dorința de muncă și seriozitate, oportunitățile sunt mai bune ca niciodată.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel